Gå til innhold

Kan man endre etternavnet på fødselsattesten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille gutt har etternavnet til samboeren min på fødselsattesten sin. Vi valgte det når han ble født, men nå vil jeg at det skal være mitt etternavn på attesten i stedet. Går det an å forandre?

Skrevet

Jepp. Navneendringsskjema fås hos Folkeregisteret. Du trenger bare pappaens samtykke hvis dere er/har vært gift.

Skrevet

Hvis man ikke er eller har vært gift da? Trenger man pappaens samtykke da?

Skrevet

Kan man få tilsendt ny fødsels attest åsså da?

Skrevet

Hvis han har foreldreansvar mener jeg bestemt at han må skrive under, men sjekk det for å være HELT sikker

Skrevet

Faren til barnet mitt hadde foreldreansvar på papiret, men i virkeligheten viste han sjelden interesse. Jeg forklarte situasjonen for folkeregisteret, som lot meg endre barnets etternavn fra hans til mitt.

Skrevet

Fikk du tilsendt ny fødselsattest da? Jeg vil gjerne ha ny fødselsattest til lille gutt med mitt etternavn på.

Skrevet

Fødselsattest er jo veldig enkelt å få. Det er jo bare å gå på folkeregisteret, så skriver de ut til deg med en gang. Jeg har fått ny fødselsattest til lillegutt flere ganger allerede, og skal enda og få en til om et par uker. Skal også få lagt til et navn på fødselsattesten hans.

Skrevet

Så man kan bare gå på folkeregisteret og spørre om å få utskreven en ny fødselsattest med nytt etternavn på da uten å fylle ut nytt skjema først da eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...