Iselin79 og 2 nydelige Skrevet 23. juni 2007 #1 Skrevet 23. juni 2007 Sønnen min har hatt matnekt nå i en fire fem uker...Når jeg tenker meg om er det siden han fikk vaksinen på 5 mnd kontrollen, han er 6 mnd og en uke nå! Før gikk spising uten problemer, men nå nekter han. Jeg har prøvd alt, mme, forskjellige grøt typer, vann, mat på glass... Ingenting vil han ha. Han bare vrir seg unna og hyyyler!!! Han har gått opp 70 gram på en mnd...det er lite. Noen som har peiling, jeg har virkelig prøvd alt jeg kommer på....kveldene blir så lite koselige.
Liljefjes Skrevet 23. juni 2007 #2 Skrevet 23. juni 2007 Jeg har ingen gode råd, men vil bare fortelle deg at jenta mi nettop har vært gjenom en god matnektperiode - dette i forbindelse med tenner. Hun er snart 8 mnd, og jeg så og si fullammer enda. Vi prøver å tilby henne mat 3 ganger om dagen. Nå hender det at hun spiser, noen ganger 1/2 porsjon med grøt eller middag, men det er max, og dette er bra! Det er ganske så frustrerende ja, for hun trenger jo noe mer enn bare mm nå som hun er så stor... Hun er rett og slett ikke noe videre begeistret for mat! Har noen tips jeg har fått selv som har funket da. Vi har faste klokkelsetter på maten, og vi spiser alltid når hun spiser, sånn at det ikke blir så opphauset at hun spiser. Vi bruker god tid, og gir henne en leke og tuller med henne, sånn at en skje av og til sklir inn i munnen uten at hun rekker å nekte - for det er ikke så ille når det først kommer inn! Hun spytter ikke ut. Hun får mest mulig mat hun kan holde selv og spise alene - brød"pinner" uten skorpe, mango, vannmelon osv. (båt med skall på, så hun har noe hardt å holde i) hun skal liksom bestemme selv hva som kommer inn i munnen - og godtar ofte at vi putter noe inn så lenge hun holder noe av det samme selv. Hun holder også flaska selv - har gjort det fra 5-6 mnd alder. (er nå snart 8 mnd) Også skryter vi masse og klapper litt når hun spiser ;-) Vi må også variere endel på maten - hun gidder ikke spise samme middagen to dager på rad! Håper det ordner seg og at det løsner for han. Her var det mango som gjorde at hun begynte å spise igjen. Et godt tips nå i varmen er å putte most vannmelon, eple, pære, mango osv - most frukt i babysafefeederen (spisenett) og legge den i frysa - så får babyen is! Jenta ELSKER det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå