Gå til innhold

Grøt-spørsmål! (jada, vet det er kjedelig men blir veldig glad hvis noen gidder...:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal introdusere grøt i kveld til min 5 mnd-ing.

Hun har i det siste fått en ekstra flaske mm/mme på kvelden før hun legger seg for å dekke behovet for natten.

1. De to-tre skjeene grøt man skal begynne med vil vel ikke være substitutt for et helt mm-måltid? Jeg bør vel som vanlig gi en flaske i tillegg til grøten?

2. Hvor fort øker man dosen til det utgjør et fullverdig måltid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Nei, de blir ikke substitutt.

F.eks. vi pleide gi lillegutt mme laget av 210 ml vann. Vi lager den samme melkemengden, og bruker av den melka til å blande ut grøten. Resten får han for å drikke etterpå, og drikker så mye han vil. Vanligvis tømmer han nesten flaska. Hvis du ammer, lar du han få så mye melk han vil ha etter grøten. Dette gjelder også når du er oppe i full porsjon grøt. Du drikker jo sikkert selv til maten :)

2. Hvor fort du øker dosen, kommer litt an på hvor fort han spiser opp det du lager...

Vi lagde av 2 skjeer de første par dagene, økte så til 4 skjeer de neste par dagene. Økte så til 6 skjeer, og så til 8 skjeer dagen etter. For meg er en skje en nan-skje... 8 skjeer tilsvarer full porsjon, har jeg sjekket når jeg har prøvemålt.

Skrevet

Takk, rødhette! Et lite tilleggsspørsmål om du har tid: Er ikke i besittelse av noen nan-skje, kan du sammenligne det med noe/evnt vet du hvor stor mengde den tar?

Skrevet

Er det maisgrøt du gir?

Se isåfall på pakken hvor mye grøtpulver de anbefaler å ha i full porsjon, og del det på 8 *knis*

Skal gå og se her hvor mange teskjeer det blir e.l.... Så skal jeg fortelle deg hva jeg fant ut :)

Skrevet

ok, jeg prøvde å se i forhold til teskjeer...

Hvis du har en passe mengde på en teskje, ikke veldig lite, men ikke sånn at du virkelig topper den heller, tilsvarer en nanskje to skjeer. iallfall sånn jeg måler :)

Skrevet

Takk, det var snilt!

Det var maisgrøt ja. Ga henne nå og det var tydeligvis veldig godt. Og hun sovnet ved puppen rett etterpå:)

Skrevet

Bare hyggelig det :)

Er ikke alltid like lett å vite hva man skal gjøre, når det gjelder disse små.. greit å ha noen å spørre da :)

Godt det var vellykka da :)

Det er i starten det er viktigst å øke sakte, og heller øke mer etter et par dager. Da vil dere ha merka om hun reagerer på grøten eller ikke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...