Gå til innhold

Expat, Blomman og Fjumsi.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er oppgavesettet bestilt.

Var jeg flink nå???

Hehe. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flink jente!!

Velkommen når du får levert oppgaven ;-)

Du blir god å ha å ha teamet!!

Skrevet

Takk takk. Men hva gjør jeg når jeg har fått oppgaven og besvart den? Sender den tilbake og får deretter tildelt veileder?

Skrevet

Du får tildelt en veileder som kan hjelpe deg med oppgaven og - denne fortsetter å å være veilederen din første året som ammehjelper og ;-)

Når du har besvart oppgaven sender du den inn - etter kort tid får du tilabke meldinger med evt konstruktiv kritikk på oppgaven og beskjed om at du er godkjent ;-)

Skrevet

Detb var flink jente, ja!

Skrevet

Ok. Masse spørsmål her. Håper dere kan svare meg.

1: Hvordan får jeg utdelt veileder? I oppgaven står det at jeg får tildelt veileder når besvarelsen sendes inn, men jeg kan altså få det tidligere som kan hjelpe meg underveis i arbeidet med oppgaven?

2: Kan jeg dermed spørre om hjelp til ting jeg ikke finner ut selv i oppgaven?

3: Det står "hvilket av disse utsagnene er korekt" i oppgaven. Betyr det at bare et er rett? Jeg finner flere spm hvor det er to riktige svar etter mitt hode. F.eks om melka. Dær står det at bekteriene vokser raskt dersom melka oppbevares i romtemp. Det er vel riktig, og årsaken til at den ikke kan stå så mange timer i romtemp?

I tillegg står det at melka kan oppbevares i 3-6 mnd i fryser. Det er vel også riktig? 3 mnd generelt, og 6 mnd i dypfryser hvor man har god kontroll på temperaturen?

4: Kan jeg ønske meg veileder (en av dere)?

Skrevet

1: Vil tro at du kan få en før om du ber om det.

2: Ja

3: Faktisk synker mengden bakterier i mm de første timene i romtemp, så dette er ikke riktig..

4: Vi er ikke veiledere, men hjelper så klart likevel!

Skrevet

Åh. Gjør det? Betyr det at melka med fordel kan stå i romtemp i et par timer før man fryser den, eller blir det feil igjen?

Hva med det skjoldspørsmålet. Jeg får to riktige dær også.

Såre brystknopper kan vel heles fortere ved bruk av brystskjold siden brystknoppen da får hvile? Det er sikkert denne som er feil. Sårene leges vel vanligvis fort når man f.eks korrigerer ammeteknikken og årsaken til sårheten forsvinner. Men brystskjold beskytter vel brystknoppen i helingsfasen?

Den som jeg da anser som riktig er at melkemengden barnet får i seg kan bli redusert, for det kan den jo uten tvil bli.

Jeg kommer jo selvsagt til å lese mer om dette når oppgavesettet med bøker kommer, men jeg har lest igjennom og føler at jeg kan det meste allerede så jeg starter på oppgaven på nett nå. Så kan jeg jobbe med den frem til bøkene kommer også.

Jeg har så fæl såpesmak på melka. Selv når den er fersk og ikke har vært fryst. Kan jeg gjøre noe med dette? Er det noe jeg spiser/ikke spiser?

Skrevet

Nei, enzymene/antistoffene gjør jo jobben sin og tar knekken på bakteriene i melka når den står ute, og da blir de jo oppbrukt, så rett i fryseren. Dessuten så er det det med såpesmaken ;)

Du leste det om smak på melka på a-å?

Hva slags frysesystem bruker du? Skap eller dypfrys? Selvavrimer? Hvor fort går det i frysen? Heller du oppå tidligere fryst?

Skrevet

Brystskjold kan faktisk gi blemmer og andre problemer.

Det eneste jeg har sett at skjold kan være nyttig for er for de med enorm utdriving. Da bremses sprayen litt og brystvegringen blir bedre for dem.

Skrevet

Melka går rett i frysern. Umiddelbart etter pumping. Har brykt både fryseskal og dypfryser, og problemet er dær uansett. Jeg fryser i avent isis (er det de de heter?). Slike 160 ml blanke bokser med blå lokk. De rommer bare 160 ml, så jeg fryser ikke nye posjoner oppå (pumper mer enn 160 ml per pumping). Eller, de begrene som går til sykehuset er 300 ml, så de blir det frosset nytt på toppen av. De begrene blir jo bakteriesjekket, og de er alltid helt fine.

Men dette er et problem som er dær selv om melka er fersk og ikke har vært fryst i det hele tatt, så jeg tror ikke frysingen er problemet. Smaken på fersk melk og melk som har vært fryst er sågodt som den samme.

Skrevet

Hm. Rart. Spiser du noe uvanlig da? Noe bittert (kan være i salatblandinger etc?)? Har du dilla på noe uvanlig? Tar medisiner?

Skrevet

Nei ikke som jeg kan komme på. Tar ikke medisiner. Jeg spiser kanskje hakket mere grønnsaker enn de fleste (issalat, paprika, rosenkål, asparges, brokkoli og gullerot spesielt).

Dersom jeg melker litt melk rett fra puppen og på skjeia så er ikke såpesmaken dær. Men ikke tidligere frossen melk som har stått i kjøleskap (har termometer i kjøleskapet for å være sikker på at temperaturen er bra) blir slik ganske kjapt. Er ikke snakk om mange timene nei.

Det er ikke et problem da. Snuppa spiser det og later ikke til å merke det i det hele tatt. Men når jeg smaker på grøten hun får (bruker det i maisgrøt) så smaker det så såpe, og det skjærer i et lite mammahjerte. Det sliter i samvittigheten å gi henne grøten. Men som saqgt bryr hun seg ikke. Det er jeg som har problemer med det.

Skrevet

Okei. Da har du mega-super-enzymer da. Melka er fordøyd før den kommer i magen, nesten. Det er kjempebra for jenta!

Du leste om skåldingen på ammehjelpen? Gjøres det umiddelbart etter pumpingen så går det bort. Da tynnes heller ikke grøten etter blanding. Men da ville jeg fryst den skåldete melka i grøtstore porsjoner for den er ikke holdbar lenge i kjøleskap, den må behandles som mme. Da tiner du i mikroen på tinefunksjonen.

Det sagt, asparges skal sette smak på melka, og noen barn reagerer på salat, paprika og rosenkål. Andre liker det ;) Men så lenge jenta er fornøyd er det jo ikke no problem!

Min grøt smakte også litt ugg etter en stund, K ga blaffen og spiste gladelig...

Skrevet

Da tror jeg jeg bare driter i det. Problem er det jo ikke siden hun spiser uten å legge merke til det.

Jeg holder foresten på meg ammehjelperoppgaven nå. Koser meg allerede. Veldig mye kan jeg faktisk allerede, så jeg starter nå og jobber med den frem til bøkene kommer også. Så kan jeg lese mer etterhvert. Gleder meg til å sende inn. :-)

Skrevet

Jeg fikk utedelt veileder samtidig som jeg fikk oppgavesettet - men det var før man fikk den via nettet - min kom i posten - hehe i riktig gode gamledager det - i 2005 -hehe (da hadde jeg prøvd med jevne mellomrom å sjekke ammehjelpen.no i ett års tid, siden funka særdeles dårlig og det var umulig å sende mail fra siden selv om det var en kontaktboks en fyllte ut..... hehe jammen godt teknologien har gått videre....)

Skrevet

Blomman: Kanskje får jeg det jeg også. Jeg har ikke fått oppgavesettet enda, jeg bare lastet det ned på net og sitter nå og jobber med det. Jeg føler at jeg kan ganske mye av det allerede, så jeg sitter her og koser meg med det. Bøkene kan jeg lese når de kommer. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...