Anonym bruker Skrevet 23. juni 2007 #1 Skrevet 23. juni 2007 Akkurat vært på 6-ukerskontroll, og fikk beskjed om at gutten min var litt stivere i nakken til venstre side enn til høyre side. Har ikke tenkt på dette før. Når han ligger på ryggen, så ligger han med hodet til begge sider, men når vi har han oppe på brystet, så vil han sjelden ha hodet til venstre side. Legen sa han var litt flat på ene siden av hodet, også har han mistet håret foran på andre siden, (sikkert pga at han alltid ligger på den siden på brystet..) Vi fikk beskjed om å stimulere "vondsiden", men det er jo ikke så lett. Dvs, når han ligger i ryggleie får vi respons med en gang, men når han er oppe, så er han veldig motvillig til å se til venstre.. Blir jo bekymret, og når jeg søker på nettet får jeg opp masse om KISS og slikt, blir jo bare enda mer bekymra. Gutten vår skriker ikke mye, er som regel lett å roe. Gulper ikke mye heller. Er, så vidt jeg kan bedømme, ikke skjev ellers, og klarer fint å ligge på magen en stund uten å bli sint. (men da vil han ha hodet til god-siden). Kan han ha KISS likevel? Er så redd for at vi skal gjøre vondt verre ved å ikke ta han med til behandling/sjekk uansett.. Kan de "vokse" av seg en slik favorittside?
manonym Skrevet 23. juni 2007 #2 Skrevet 23. juni 2007 Høres ut som om du beskriver gutten min;) Han var slik, men er ikke det nå lenger, er nå 4 måneder. Jeg passet på å stimulere han mye fra den siden han ikke vil se til, feks med en gøy leke. Jeg pleide også å snu hodet hans når han hadde sovnet for han sovnet som oftest med hode til høyre.
Gjest Skrevet 23. juni 2007 #3 Skrevet 23. juni 2007 Godt å høre det er flere.. Han sovnet på brystet mitt med hodet til "vondsiden" i sted, så det virker da ikke som han er så veldig stiv. Tror jeg kommer til å ta en tur til manuell terapeut uansett, bare for å sjekke men... Leker bryr ikke min seg om foreløpig, er mye morsommere med stemmer og ansikter ennå.
Minesmå:)+en til! Skrevet 23. juni 2007 #4 Skrevet 23. juni 2007 Slik var min gutt da han var baby. Han hadde favorittside, og jeg så selv at han var skeiv på den ene siden bak på hodet. Leste MASSE om KISS, men min gutt gråt heller ikke mye, ikke gulpet han mye heller, men han hadde litt mageproblemer som luft og slik. Lå og presset masse uten å få noe ud i bleia. Jeg gikk selv til kiropraktor, og det viste seg at han hadde en svak grad av KISS alikevel og trengte trening. Ble henvist til barnefysioterapaut og hun viste meg flere øvelser for nakken og kroppen ellers (ofte ligger babyene i bananstilling med kroppen). Han var da 1 mnd og ble helt fin etter noen få ganger. Han er enda litt skeiv i hodet, men MYE bedre!!! Men det trenger jo ikke være at sønnen din har kiss da, men verdt å sjekke opp=) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2007 #5 Skrevet 23. juni 2007 Hei.Har selv en datter på 3 mnd. nå. Oppdaget at hun hadde en favorittside etter en uke. Vi forsøkte å stimulere så godt vi kunne, til slutt sov hun på vond siden frivillig, men var fortsatt litt utilpass om kveldene, gråt ofte, men ikke utrøstelig. Etter to mnd oppsøkte vi kiropraktor som raskt så at hun hadde KISS. Under fødselen ble hun tatt med sugekopp og hadde fått en låsning i nakken. Dette kan i følge kiropraktoren ikke bli helt bra bare ved hjelp av stimulering, og kan få alvorlige konsekvenser for motorikken senere i livet. Jenta vår fikk to behandlinger og ble helt bra etter det. Vil anbefale deg å la en kiropraktor se på han og la han avgjøre om han trenger behandling. Er ihvertfall sjeleglad for at vi fikk hjelp.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2007 #6 Skrevet 23. juni 2007 På 3mnd kontrollen fikk vi henvisning til fysio pga favorittside. Han gråt når hun tok på han så hun mente han nok hadde en låsning i nakken, de ser det ofte på barn tatt med ks. Fikk henvisning til manuell terapeut og etter en time der snur han hodet fint begge veier og ligger like gjerne på venstre siden som på høyre. Det sa blopp i nakken mens han ble behandlet. Vi prøvde å å stimulere fra feilsiden, og ofte gikk det greit. Men når han sov var det klin umulig å få han til å ligge mot høyre. Han har heldigvis ikke vært plaget av det, vært en glad og fornøyd fra dag en. Ta en tur til hs og hør om de har fysio på helsestasjon. Få hjelp der og kanskje hun henviser deg til manuell terapeut. Det er gratis i motsetning til kiropraktor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå