Gå til innhold

Navnetradisjoner i Svergie? Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi proever i disse tider aa bestemme oss for hva lillegutt skal hete, og proever saa godt vi kan aa ta hensyn til kulturer, tradisjoner, osv.

Siden mannen min er amerikansk og vi sannsynligvis kommer til aa bo i USA vil vi gjerne at babyen skal ha et "middle name" som vi ikke bruker til vanlig, og det er ogsaa viktig for oss at i hvertfall ett av navenene er typisk norsk...siden han ogsaa blir halvt norsk. Kommer altsaa bare til aa bruke et av navnene til vanlig.

Men naa lurer vi paa--mannen min har 7/8-delers svenske aner (selv om han er amerikaner) og vi ser at mange av hans slektninger har tre fornavn. Vi lurer litt paa om det fremdeles er vanlig i Svergie med to "middle names"--altsaa navn som man ikke bruker til vanlig. Da kunne vi ogsaa faatt inn en svensk tradisjon i navnet ved aa ha to "middle names..."

F.eks--vi liker godt "Mattias" som fornavn, og baade "John" og "August" som "middle names." Vi har proevd aa velge bare ett av dem, men liker ogsaa kombinasjonen med begge. Blir det for langt aa gi ham navnet "Mattias John August?" Dvs. Mattias til vanlig, og Mattias John August mer formellt? Eller blir det for langt/rart?

Er det fremdeles vanlig i Svergie med lange navn? Hvordan blir det sett paa i Norge? Er det bare kongelige som har lange navn, eller gaar det an med tre fornavn? Blir det for "pompoest?" Dette er ikke lett, gitt! :-)

Skrevet

Hei, mannen min er svensk, og det er helt vanlig med mellomnavn, ALLE har minst to navn, mange har tre.

Jeg syns den kombinasjonen dere har med tre var kjempefin, jeg!

Skrevet

Hei.

Ja det er helt vanlig med tre navn i Sverige. Og de fungerer jo kjempefint sammen de du har valgt.=)

Skrevet

"Hvordan blir det sett paa i Norge? Er det bare kongelige som har lange navn, eller gaar det an med tre fornavn? Blir det for "pompoest?" "

Er ikke noe vanlig med 3 fornavn i Norge, nei. Til og med kongefamilien har i de to siste generasjonene klart seg med 2 (Haakon Magnus, Märtha Louise, Maud Angelica, Ingrid Alexandra osv)

3 navn kan nok bli sett på som noe pompøst, men dere bestemmer naturligvis selv hva barnet deres skal hete. Og siden dere skal bo i USA, er det kanskje viktigere å følge tradisjonen der?

Skrevet

Ja det er vanlig. Hvis man velger tre navn er det ofte at et er fra mors- og et fra fars side. Jeg har tre navn og synes vel egentlig at det kan være litt slitsomt i Norge... Har liksom ingen funksjon og vekker stor oppmerksomhet :-)

Skrevet

Jeg syns navnene du har funnet var kjempefine, men jeg klarer ikke å forstå hvorfor man skal ha så mange navn som bare vil stå på papiret..

Dobbeltnavn syns jeg er greit hvis man bruker begge til vanlig. Ellers syns jeg det holder med kun ett navn.

Tre navn blir litt for "villt" for min smak. Høres ut som foreldre som ikke klarer å bestemme seg for hva barnet skal hete...

(men vet også at dette er ganske vanlig i sverige)

Selv gir vi kun barna våre ett fornavn (hvis vi ikke skulle komme på et fornavn der vi kommer til å bruke to stk) og ett etternavn. Jeg velger å ikke bruke mitt etternavn siden jeg også ser på dette som papirpynt..

Skrevet

Takk for alle svar. Vi faar se hva det blir til. Ett mellomnavn blir det i allefall--siden det er vanlig i USA og jeg hele livet har oensket at jeg hadde mellomnavn. Der har jo "alle andre" det (skjoent det er faa som har to), og det er ogsaa flere hoeytidligheter som vitnemaalutdeling osv. hvor man savner det hvis man ikke har. Det har i allefall jeg gjort. Vi faar tenke mer over saken, men godt aa vite at det er vanlig i Svergie i allefall--gutten blir jo faktisk nesten halvt svensk. Selv om pappaen er amerikaner holder de paa mange maater mer paa skandinaviske tradisjoner i Minnesota (hvor han er fra) enn i Norge og Svergie. :-) Men greit aa vite at det fremdeles er vanlig paa denne siden av Atlanteren ogsaa.

Skrevet

Vanligt med tre namn i Sverige, och ordningen de kommer i spelar ingen roll. Jag har ett tilltalsnamn å två mellannamn, mitt tilltalsnamn kommer inte først utan på andra plats i räckan.....:).

Skrevet

Hej!

Det är väldigt vanligt att man har tre namn, och vilket som är tilltalsnamnet spelar ingen roll. Jag har tre namn men kallas bara för det sista. Vilken ordning man har på namnen är mer en smaksak och hur de låter finast ihop. Om man har två namn brukar man ändå bara använda det ena, såvida man inte har dubbelnamn som skrivs med bindestreck, till exempel Karl-Erik, Maj-Britt. Men ett sådant namn behandlas som ETT namn och man kan då ha ytterligare två andra.

Skrevet

hmm synes det virke vel langt. Men om dere ikke skal bruke de er det ok, men vær oppmerkosm på at de alle må stå i passet, og på flybilleter etc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...