Gå til innhold

Tøybleier og "vond" rumpe og mage

Anbefalte innlegg

Jeg hadde store ambisjoner om å bruke tøybleier. Jeg fikk et helt sett gratis og skiftet dem oftere enn papirbleiene på min 11 dager gammel sønn.

Likevel ble han rød rundt rumpa og der hvor bleiene sitter tettest, samt at klærne hans ble våte.

Noen som kjenner til dette og likevel har noen tips hvordan man kan løse dette?

Har nå gått til storinnkjøp av papirbleier enn så lenge, men synes det blir så mye søppel, samt at jeg må ut å handle mye oftere - og bruker forholdsvis mer penger på dette...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9667139-t%C3%B8ybleier-og-vond-rumpe-og-mage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

spørs hav slags belier du bruker??

De med PUL blir noen klamme av - de kan og bli såre om de blir liggend emd bleier som ikke kan suge til seg mer. Det kan løses med å legge fleece nærmest huden - den slipper bare væten igjennom - og det blir tørt mot huden.

Kanskje du må ha i innlegg i bleien for at de skal holde?

ellers anbefaler jeg deg å melde deg inn på forumet tettinntil.com - der er det tøybleieforum og - det må du melde spesielt inn i via kontrollpanelet.

Der kan du få råd og tips om alt - samt hvilke bleier som passer for dere ;-9

Gjest Ut på tur

Jeg tror PUL er den plastikken som gjør bleiene vanntette ?

(sorry om jeg tar feil) vi har planer om å bruke brettebleier og ullbukser fra starten.

Har desverre ikke erfaring med bleier av den ene eller andre typen.

Men jeg anbefaler også tettinntil. Du må melde deg inn og "godkjennes" men det er verd den ekstra jobben for der inne er det mange med masse erfaring ;)

Jeg må ærlig innrømme at jeg synes Kushies er en dårlig ambasadør for tøybleier... Jeg ble i alle fall aldri venn med disse, og ga også opp - helt til jeg fant ut at det fantes mange andre typer bleier, som IKKE lekker og som er mykere og puster bedre.

Synes "plastikklaget" er utrolig stivt på disse bleiene i forhold til f.eks. Fuzzi Bunz. Fuzzi Bunz har også fleece innerst mot huden, det føles mye tørrere enn flannel.

Favoritten her i huset er Mother-ease Sandy's og Air Flow trekk utenpå (ev.ullbukser). Det lekker aldri, og er ikke vanskelig å bytte.

Anbefaler å ta en titt på f.eks www.kenguruloftet.no for å se på andre tøybleiealternativ. Ellers anbefaler jeg på det varmeste tøybleieforumet på tettinntil.com. Der er det MASSE gode tips å få!

En tanke til--og kanskje du allerede har proevd dette, er aa sjekke om det er vaskemiddelrester i bleiene. Jeg snakker ikke av erfaring (selv om lillegutt kommer ganske snart) men det erfarne mammaer paa tettinntil anbefaler er at man foerst setter paa en kald forvask, saa vasker bleiene paa 60 grader, og saa tar en ekstra skylling etterpaa. Bruk alltid flytende vaskemiddel (helst parfymefri) og ikke saa veldig mye. Er det saaperester i skyllevannet, saa ta en skylling til. Saaperester i bleiene kan nemmelig ogsaa gjoere at bleiene ikke absorberer godt, pluss at huden reagerer paa det.

Paa tettinntil ser jeg ogsaa at den typen bleier ikke faar saa god karakter fra de som har proevd dem. Jeg hadde proevd en annen type en stund hvis jeg var deg--evt bare kjoept inn et par stykker og sett hvordan det gaar. Men meld deg inn paa tettinntil--der kan du faa masse raad og vink.

Annonse

Dette var nyttige råd.

Akkurat nå går det kun i papirbleier. Han har fått diare og sår rumpe.

Men jeg skal melde meg inn på tettinntil og sjekke dette med fleecepapiret.

Vaskemiddel, tror jeg ikke det kan være - bleiene kommer fra min jordmorsvennine som har født 4 barn. Men hun er på sykehuset med den minste, så jeg får ikke tak i henne.

Derfor var det veldig nyttig med tips fra dere!

Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...