Gå til innhold

Noen som har født i Danmark?

bergen81

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest moartilsnart2

Hei. Jeg har født begge mine jenter på Hillerød Sygehus i Danmark. Det gikk veldig fint!!! Jeg gikk til kontroller i Norge med den første og flyttet til Danmark tre uker før termin. Hvilket sykehus vil barnet komme på? Jeg var glad for å være på et stort sentralsykehus med alle fasiliteter, fordi det i Danmark er langt flere små sykehus, med mindre fødestuer, og noen ennå uten barneavdelinger på selv om det er fødestue der. Veldig god hjemmeside i Danmark : sundhed.dk, masse statistikk om fødsler og andre forhold.

Svarer gjerne på spørsmål, :)

• 2 måneder senere...

Hei.

Jeg fødte på Hvidovre Hospital i København. Det er et stort og litt hektisk sykehus, men fødselen var helt fantastisk god oplevelse. Jeg var ikke så utrolig fornøyd med barselen, men vi var uheldige fordi det var helg og vi kom inn på avdelingen fra føden under vaktskiftet ogmistet litt info.

Som alle andre steder finnes det hisotrier om både positive og negative opplevelser.

Pleien etter fødselen med sundhedsplejerske og det hele må jeg sivar fantastisk!

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg har også født på Hvidovre. Fødestuen var fantastisk, kjempestor... fikk helt hetta da jeg så de små fødestuene som var i "jordmødre"-serien på NRK. Hadde litt dårlig opplevelse med info etter fødselen, men fikk lov å bli til 3. dagen på egen stue med mannen min, så det var kjempeflott. Men jeg kunne nesten ikke gå etter fødselen heller da pga. utmattelse og blodtap, så det var liksom en nødvendighet at han var med for å stelle lillegutt.

Kan helt sikkert anbefale Hvidovre.

Ikke for å skremme noen, men har hørt at Frederiksberg ikke er det beste stedet lige nå. Har ei venninne som skulle føde der, og som ble innlagt med svangerskapsforgiftning for 14 dager siden. Hun fortalte at fordi det snart skal lukkes(?), så er folk ikke motiverte og det var en dårlig stemning der. Hun ble overflyttet til Rikshospitalet og var kjempelykkelig for det.

Dette er som sagt bare noe jeg har hørt, men føler det blir feil å ikke fortelle det videre, så nå er det gjort og så kan dere jo selv bestemme... Det er sikker gode og dårlige opplevelser på alle sykehus....

• 3 uker senere...

Jeg skal føde på Aalborg Sygehus.. Så langt virker jo oppfølgingen grei, har fått en ok jordmor og lege, så har ikke noe å klage på så langt. Har ikke hørt om noen som har født her oppe før, så er litt spent på hvordan det blir. Men det er jo et relativt stort sykehus så vidt jeg vet. Kjenner jeg lengter litt hjem til Bergen og gode, gamle Haukeland nå.. Men det høres jo bra ut at så mange har gode erfaringer med å føde i Danmark! Det går jo sikkert helt fint, man blir vel sikkert bare litt usikker fordi man vet hvordan ting foregår i Norge, men ikke her nede..

Heisann, ser du har fått en del svar alleredet, men vil gjerne føye meg i rekken:o)

Jeg har ikke født i Norge, så jeg kan faktisk ikke sammenlikne, men jeg har født to ganger på Skejby i Århus, og skal denne gang føde på Randers Sygehus. Mine erfaringer er helhetlig kjempegode. De gjør mye ut av å følge dine anvisninger (har du f.eks sagt du IKKE vil ha smertestillende,-så får du det ikke uansett hvor mye du roper*s*) og er veldig dyktige. Flinke til å foreslå forskjellige ting for å gi den fødsel du har "drømt om".

Jeg vil anbefale at du skriver et lite brev om hva du gjerne vil/IKKE vil i tilegg til at du snakker med kjæresten eller annen medhjelper om det. Sist gang skulle jeg bruke unødvendig mye energi på å KRANGLE om at jeg ikke ville undersøkes liggende,-jeg var 8 cm åpen,-med en student "som ikke visste hvordan man underøkte stående". Som om det er mitt problem... . IKKE det morsomste når man egentlig bare vil puste.

Nåh. Men utover brev/klar beskjed til medhjelper anbefaler jeg på det sterkeste at du tar en tur på sykehuset og får sett på fødestuene og høre litt om hvordan de gjør ting der:o)

Lykke til med fødsel i Dk:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...