Gå til innhold

Vanlig vs uvanlig. Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Av de guttenavnene jeg liker best, er nesten alle forholdsvis uvanlige her i Norge. Det er navn som Silas, Arin, Caleb, Emrik, Matteus, Cedrik, Sakarias, Stinius osv som topper favorittlista mi. Men så er det David, da. Det er jo ikke akuratt uvanlig, men når jeg hører navnet er det som om jeg får en helt spesiell følelse inne meg som sier "ja, det er navnet med stor N". Mannen min liker også David, men han liker også flere av de mer spesielle navnene. Nå føler vi oss litt rådville. Skal vi velge et så vanlig navn, når navnesmaken vår egentlig er helt annerledes? Vi har også særlig gode følelser for Matteus, Emrik og Cedrik. Men kanskje vi kommer til å angre hvis vi ikke bruker David nå? Uff, dette er så vanskelig!! Kanskje vi bare er redde for å bli plassert i gruppe med de som liker "poppis-navn", fordi det ikke passer med vår navnesmak? Men det bør vel ikke være det som bestemmer hva vi kaller sønnen vår?

Vil gjerne ha deres syn på dette dilemmaet. Hva synes dere om David? Er det et veldig vanlig og kjedelig navn? Hva med de andre navnene jeg nevner? Er det best å "safe" når man skal velge navn, så man ikke angrer etterpå?

Fortsetter under...

mitt eneste råd er å lytte til magefølelsen og ikke analysere så mye rundt forskjellige motiver.

dere har ingen plikt til å forsvare navnevalget deres.

velg det dere liker best uten andre hensyn enn lyd,klang og assosiasjoner, med andre ord følelsene.

lykke til : )

Synes David er et fint navn jeg, og heller ikke typisk populærnavn. Samtidig er det jo veldig "i tiden" med litt uvanlige navn. Synes David passer sammen med de litt uvanlige navnene dere har skrevet også jeg, og det kan jo hende dere får flere guttter om noen år!?

Lykke til med valget!

Jeg ville helt klart gått for David når dere begge liker det så godt. Nå vet jeg ikke hvor poppis det navnet er, men sånn det ser ut her inne, er Sakarias, Matteus osv mer pop faktisk!

Det kan fort bli litt krampaktig også, hvis man på død og liv skal velge et navn bare fordi det er spesielt. Og etterhvert blir det ikke så spesielt lenger, sånn som Matheo, Leander, Noah osv.

Da kan det fort ende med at et veldig spes navn blir harry....

Annonse

Siden David gir deg en helt spesiell følelse og mannen din også liker det, - bare gå for det! Det er vel heller ikke så vanlig ennå, selv om det er et klassisk navn som alle vet hvordan de skal skrive. Ikke like "sukkersøtt" som Daniel, Elias og andre bibelnavn. Og historien om David og Goliat er uslåelig. Selv om jeg liker litt spesielle navn, er jeg ikke svak for alle på din liste. Det kan bli litt påtatt. David er flott og et eventuelt senere barn kan få et litt mer uvanlig navn.

gå for magefølelsen din!

min familie er ikke helt enig i vårt navnevalg da de mener han (hvis det blir gutt da) blir et mobbeoffer fordi det er spesielt.

men det stopper ikke oss, vi har bestemt oss.

så gå for det dere synes er best, ikke bekymre deg for hva andre mener om navnet, har det en spesiell betydning for dere, eller begge to liker det, så tar du det navnet.

og hvis du synes det er vanskelig, så kan dere ta to fornavn. f.eks. david matteus.

lykke til:):):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...