Gå til innhold

syns det er så fælt at gutten min skal begynne i barnehagen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ta med ungen og stikk innom barnehagen en dag da. Antagelig best å ringe på forhånd. Så prater du med de ansatte der om alt som måtte bekymre deg. Unger senser om foreldrene er ubekvemme med barnehagen, og da blir tilvenningen langt vanskeligere for dem.

Må vel begynne med å si at jeg er førskolelærer... ;-)

Eldste jenta mi var 11 måneder da hun begynte i barnehage, og jeg syntes det var grusomt!! Samtidig så jeg at hun kjedet seg - skikkelig! - sammen med meg alene hjemme om dagene... Hun hadde så himla godt av å begynne å være sammen med andre barn om dagen!!

Det verste var å gå fra henne der... Ikke for henne, men for meg. Så gjorde jeg den klassiske feilen - snek meg bort mens hun var opptatt med noe annet. Ikke lurt! Innså selv at vi måtte ta adjø-treninga også... Begynte derfor å gjøre henne oppmerksom på at jeg gikk, vinking osv. Det var trist! Hun gråt, og strakk seg etter meg, men en av personalet holdt henne, og avledet henne etter at jeg hadde gått. Gikk veldig mye bedre etter kort tid! Og hun trivdes kjempegodt!! SÅ fornøyd med å komme i barnehagen - mange venner, lite, koselig miljø, og mange nye leker.

Sånn profesjonelt har jeg sett alt for mange barn som har hengt i mammas skjørt hjemme, og er ABSOLUTT tilhenger av barn i barnehagen. Jo lengre man venter, jo mer mammadalt blir ungene! Barn har godt av å være sammen med barn uten foreldrene til stede, så lenge det er andre omsorgsfulle voksne tilstede.

Ikke bekymre deg, du - barnet ditt kommer GARANTERT til å trives kjempegodt!

LYKKE TIL!

Jeg jobber også som førskolelærer i barnehagen.

Det beste rådet jeg kan gi deg er at uansett hvor fælt du synes dette er, så for all del ikke vis dette til gutten din!

Hvis mamma eller pappa er usikker og synes at dette er forferdelig så vil barnet synes det også. Skjønner foreldre godt jeg at dere synes det er fælt å ta farvel med barna, men jeg kan love at jo mer positivt innstilt du er jo fortere vil tilvenningen gå :)

Lykke til!

:)

Jeg har full forståelse for dine følelser. Min sønn er 1,7 år og skal begynne i barnehage nå til høsten. Og jeg synes at det er forferdelig. Men nå må jeg ut i jobb. Det som er saken er at vi, foreldre, ser på det mer dramatisk enn barna. Minn sønn kommer til å elske å være i barnehage, det vet jeg. Han elsker å være rundt barn, og det er altfor kjedelig å være sammen med mamma.

Vi tok en tur til barnehagen han har fått plass i. Det var kjempe fint. Vi ble kjent med barnehagen, personalet, gikk litt rundt, skravla litt med ansatte og hadde det kjempe gøy. Etter besøket ble jeg mye roligere. Føler at alt kommer til å ordne seg. Sønnen koste seg å gå rundt, å se på nye leker, å se på barna...det var kjempe gøy.

Igjen, jeg forstår deg, men dette kommer til å gå bra. Som alltid. Klem!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...