Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk herpes i underlivet da jeg var 17 år,er nå 21 år.Jeg fikk beskjed av legen jeg var hos at dette ikke smitter så lenge jeg ikke har utbrudd.Har heldigvis ikke hatt utbrudd siden jeg var 17.

Men når du har et utbrudd kan det være lurt å bruke kondom en stund etter at utbrudd er over,bare for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9663938-herpes-og-smitte/#findComment-9679834
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Slik jeg har forstått, har lest en god del, men også fått råd og veiledning på olafiaklinikken i Oslo (her har de også en egen herpestelefon du kan ringe til). Herpesviruset ligger å hviler i celler,husker ikke om det var nær ryggmarg en plass, og kan vandre til slimhinnene i underlivet ditt fra tid til annen. Når viruset gjør dette kan det oppstå sår, men det kan også oppholde seg i slimhinnene en periode uten å lage sår. Viruset smitter ved sår, men mange plasser står det at viruset også kan smitte om det ligger i slimhinnene uten å lage sår. Smitter ikke når det har vandret bort fra slimhinnene.

Kronglete skrevet dette, men forhåpentligvis forståelig. Vet enkelte leger sier forskjellig, men om en er i tvil så finnes det masse stoff på nettet. En kilde jeg velder å stole på er Olafiaklinikken som kun er til for kjønnssykdommer. Har egen nettside..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9663938-herpes-og-smitte/#findComment-10976458
Del på andre sider

• 2 uker senere...

legen min sa også at herpes smitter kun ved utbrudd...men det er også spesielle omstendigheter ved graviditet og fødsel...uansett så vil jeg nok anbefale deg å bare være avholden om du skulle være så uheldig å få utbrudd igjen,altså ikke permanent,men under utbruddet...det er langt ifra behagelig og man føler seg ikke akkurat så attraktiv at man vil ha samleie under utbrudd uansett...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...