Gå til innhold

Sen abort og feil på barnet

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er gravide igjen, vi har en deilig liten gutt allerede. Vi har fått beskjed at det dennegangen er høy risiko for kromoson feil. Vi venter på fostervanssprøve. Morkake prøve sa de var for tidligere i svangerskapet. Men vi måtte vente et par uker på å ta fostervannsprøve i uke 15, og nå venter vi enda på å dyrke frem celler. Over helga blir det uke 18.

Jeg trodde at det ikke var lov med abort etter uke 18 under noen omstendigheter, vel i alle fall ikke om det er et leve dyktig barn, samme hvilke smerter og pleiebehov og livskvalitet barnet vil få. Men når jeg leser her så virker det jo som om det er flere som har hatt senere aborter. Og det er jo poengløst å drive å lete etter disse feilene om en ikke kan få valget om å ta abort.

Er det noen som vet? Vi forstår ikke helt hva som foregår og vi vet ikke helt hva vi skal gjøre bortsett fra å krysse fingere og håpe på et friskt barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! vi har en frisk datter på snart 5. i uke 20 var vi på ultralyd i nov i fjor da vi ventet en datter til, men hennes hjerte hadde stoppet og slå to dager før pga kromosonfeil, og jeg måtte føde henne på vanlig måte, begrave henne og alt. uff. :-(

Men til det du spør om her. Prøver vi bli gravide igjen.. og da jeg sa til legen at dette fikser jeg ikke gå igjennom en gang til!! da lød svaret!!!!!

Neste gang får du tett oppfølging, og evt abort om det samme skulle skjedd igjen eller barnet har noen feil på seg.

Så sa jeg hva vist dere ikke finner det ut før etter jeg evt tar en fostervannsprøve i uke 15 det mente han de sikkert ville men i såfall

måtte jeg gjennom det samme igjen med fødsel og begravelse ol.

Så da setter de tabletter oppe i skjeden din og så må du evt føde på vanlig måte, jeg fikk masse smertestillende og det får vel du også evt.

Vet ikke om du ble noe klokere men da har jeg prøvd så må du ha masse lykke til med det triste som har blitt oppdaget.

Skrevet

jeg oppdaget at noe var feil da jeg var 23 uker på vei syntes baby oppførte seg rart, fikk UL ogg etter mye prøver av meg og barnet viste det seg at hun hadde en sjelden kromoson feil. De hadde ikke sett den før og det fantes heller ikke særlig med litteratur heller. feilen hennes var at hun hadde 20000-30000 gener for mye på de 8. kromosonet. De anså dette som uforenelig med liv... Svangerskaps avbrudd etter 23. uke må godkjennes av en nemd og jeg fikk godkjenneing til å avbryte svangerskapet da var jeg 26+3. Hadde hun vært frisk vill hun jo kunne overlevd på dette tidspunktet. Saken min er veldig sjelden og som oftes vet man at det er alvorlige avike før man er 23 uker på vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...