Gå til innhold

Blødning (litt langt)


Sommerfulgen

Anbefalte innlegg

Dere som har hatt blødninger tidlig i svangerskapet, har det vært mye, mange dager? Noen som har hatt smerter? Jeg har hatt litt stikk, murring i rygg/mage. Har siden sist lørdag hatt brunlig utflod. Mandag var jeg på sykehuset på UL, men de så ikke noe, men de sa det enten var for tidlig (begynnelse uke 6) eller at det var en sa. Blodprøven jeg tok hadde steget siden sist, men skal ta ny til mandag + ul for å se utvikling. Jeg begynte på tirsdag og blø friskt blod, men ikke i store mengder. Har kommet litt hver dag, kun på ettermiddagen. Vet at folk sier ring lege, men har snakket med lege og gyn. men ingen får hjulpet eller svart meg før til mandag...og det er jo så lenge å vente. Håper noen som har hatt erfaring kan svare.....

 

Hilsen en bekymret sommerfugl!!

(Har hatt 6 sa`er tidligere, men da har blødningen kommet med en gang og vært som en vanlig mens!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har også hatt en del blødninger. Har hatt to missed abortion, begge med småblødninger, brunlig, til og fra i flere dager. Men har også født en jente, og da hadde jeg blødninger til og fra i uke 6 - 15, noenganger brunlig, og noen ganger friskt. Er nå gravid i uke 12, og blødde nå i uke 5-7 til og fra, men heldigvis har det stoppet.Fått mye oppfølging med ul jevnlig. Skjønner veldig godt at du er stressa, men håper det går bra. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Man blir jo helt surrete i hodet...leser og leser.

Men når jeg var gravid med datteren vår, var alt helt "normalt" og frykter derfor det verste.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan ikke si jeg har erfaring, men jeg opplever det samme som deg nå. Jeg er også i begynnelsen av 6. uke, og har hatt litt brunlig utflod i ca. 1 uke nå. Har lest litt om spotting på forskjellige steder på nettet, og jeg prøver å berolige meg selv om at dette er normalt. Vil så gjerne ha denne babyen. Hvis noen kan berolige meg med at dette er normalt, så hadde det vært fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! på besøk fra 2 trimester.

 

Jeg har blødd siden uke 8 og er nå 14+2,nå er det bare brunt gammelt blod. Jeg har hatt styrtblødninger med rødt ferskt blod,var på UL dagen etter at jeg begynte å blø og så ett bankende hjerte,samtidig fant legen blodansamling i livmoren. Jeg har hatt 5 styrtblødninger til sammen,den siste 25 mai og da var det MYE blod.

 

Dette leste jeg på nettet: når en gravid kvinne blør fra skjeden før uke 22 med ingen eller lite smerter betegnes det som truende abort og skal behandles som det inntil det motsatte er bevist.

Husker ikke hvor jeg leste det.

 

Jeg har altså blødd mye uten smerter og det har ikke hatt noen innvirkning på den lille spiren heldigvis.

 

Jeg fikk sykemelding og har de siste ukene vært aktivt. Ring legen å få sykemelding og ta det med ro, la samboer ta seg av støvsuging,gulvvask og slike ting.

 

Jeg har selv en MA i februar bak meg og har vært helt på tuppa over disse blødningene så jeg skjønner deg godt.

 

Håper det går bra med deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skrev om at: når en gravid kvinne blør fra skjeden før uke 22 med ingen eller lite smerter betegnes det som truende abort og skal behandles som det inntil det motsatte er bevist. - skal det stå med ingen eller lite smerter? For jeg har jo hatt litt smerter....kanskje det er ett håp allikevel? Har ikke hatt styrtblødning heller...kun litt på papiret når jeg tørker meg og noen ganger litt i do når jeg tisser.

 

Jeg måtte bare ta en ny test hjemme i dag (på ukonsentrert urin), den var fortsatt like sterk. Tok en forrige lørdag som jeg var like sterk, men uansett, burde den ikke bli svakere nå en uke senere om det var en sa på gang? Vet at hcg sitter lenge i kroppen, men den burde jo i alle fall blitt svakere?!?!

 

Ringte på gyn i går ettermiddag, men da sa de bare at de ikke fikk gjort noe til eller fra, men at jeg godt kunne komme på sjekke idag. Er så spent...og vil bare få det bekreftet / avkreftet. Vi ønsker så veldig gjerne dette her og lillemor vil så veldig gjerne bli storesøster!!!

 

Det var som legen min sa i mitt første svangerskap, var jo selvsagt bekymret da også, selvom alt var "normalt":

Når du har blitt gravid, har du skaffet deg en bekymring resten av livet, og det har han helt rett i....

 

God St.hans - i regnværet her hvor jeg bor ;o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det skal stå med ingen eller lite smerter. Hva de regner som lite smerter er jo vanskelig å vite,og om de smertene du kjenner er naturlige eller ikke er jo også vanskelig å vite. Jeg hadde voksesmerter i livmor men sa til lege at det er vanskelig for meg å vite om det er naturlige smerter eller ikke. Men ved en SA så er vel smertene sterke. Mange som har opplevd at MA startet med blødning også,ikke for å skremme deg altså! Min MA kom helt uforberedt på meg ,jeg trodde alt var bra.

 

Skal prøve å finne den siden til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er hentet fra lommelegen.no håper det er til litt hjelp. Jeg søkte mye på google på blødning i svangerskap og truende abort.

 

 

Svangerskap

Truende abort

Betegnelsen truende abort brukes hvis en gravid kvinne får blødning fra skjeden uten å ha smerter - eller bare har svake smerter - før 22. svangerskapsuke.

Av: Cecilie Arentz-Hansen og Kåre Moen, leger

 

 

 

Relaterte artikler:

Komplikasjoner i svangerskapet

Spontanabort

 

Relaterte senter:

Gravid

 

 

 

Medisinsk betegnelse: abortus imminens

 

Behandling

Kontakt lege. Hun vil undersøke deg og henvise deg til en ultralydsundersøkelse. Hvis den viser at fosteret lever, er sannsynligheten over 90 % for at svangerskapet skal fortsette. Du bør være i fysisk ro så lenge blødningen pågår.

 

Hvis blødningen tiltar eller det får vondt i nedre del av magen, bør du kontakte lege på nytt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solstrålen her igjen! les på forumet kompliserte svangerskap der er det ei rammei som har lagt inn ett innlegg om blødninger,hjelper kanskje å lese det. Prøv å slapp av og vær glad så lenge det ikke kommer ut noen klumper. Jeg har vært i kontakt med flere som har hatt blødninger,noen av dem er også i desemberklubben som meg.

 

Jeg gjentar bare mitt råd fra tidligere,skaff deg sykemelding og sitt på rompa i sofaen. I teoren er det jo ingenting du kan gjøre for å forhindre en abort men det kan jo hjelpe psykisk at du tar det med ro og du vet med deg selv at du ikke har løftet tungt eller tatt vårrengjøringen.

 

Hold meg oppdatert,jeg skal også følge med på 1 trimester.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr selv akkurat hatt en blødning, kansje er det der litt fortsatt. Men uanset jeg dro til legevakten og fant ut at det ikke var noe å uroe seg for. Dette var en smertefriblødning og livmortappen var lukket. Legen sa at 1/4 blør i svanerskapet og at de fleste er det ingenting, alt avhenger av hvor det kommer fra, kommer det fra livmoren er det antageligvis ikke bra men eller så er det stort sett ikke noe problem å blø litt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar igjen!!

 

Har nettopp vært på UL på sykehuset - den som skriker og maser høyest får komme. De så ikke noe mer enn sist, men det er en tykkelse på livmoren, eller om det er det de kallerfostersekk, men for tidlig å se noe mer. Hun trodde jeg var 4 uker og ikke 7, men vanskelig å si om det var en sa...selvom hun også mente at det da burde ha kommet ut noe nå. Ut i fra el, så temmer uke 4 og da stemmer alle stigninger av hcg og bilder. Hun sa også at blødningene jeg hadde ikke var spes store og trengte ikke ha noe å si. Når jeg var på UL på mandag så de det samme, og at det ikke var kommet ut noe ennå var veldig positivt!!

 

Har fortsatt alle tegn, trøtt, vondt i korsryggen og nå er jeg veldig kvalm, spesielt om kvelden!! I dag burde jeg ikke være så trøtt...da datteren vår sov til kl 9 og var selv tidlig til sengs i går.

 

Har vært 60% sykemldt siden jeg testet positivt og 100% den siste uken, og blir vel det til jeg har tatt nye prøver på mandag!! Dersom hcg er stigende er det jo ikke noe som er bedre!!!!

 

Jeg oppdaterer underveis - hyggelig å "slå an en prat" med deg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja viktig som det blir sagt her at du ikke skal løfte tungt og slappe av! Det fikk ejg også beskjed om, eller som legen sa stress ned. (lo litt da og forsto at jeg kansje kunne ha virket noe hysterisk!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette hørtes jo positivt ut! ja det gjelder å stå på og ikke gi seg! det lønner seg! selv var jeg på UL 2 ganger pga blødningene,har i alt hatt 4 ul,den 3 var den jeg ba om tidlig pga MA i februar og den 4 var pga at jeg får en ekstra pga at jeg har epilepsi.

 

Bra at du er sykmeldt da,håper du klarer å ta det med ro tiltross for en liten krabat hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...