Gå til innhold

Glukosebelastning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har vert gjennom glukose/sukkerbelastning eller fått beskjed om at de har måttet gjøre det i dette svangerskapet?

Var på første kontroll i går, har slitt med litt ekstra kilo etter forrige svangerskap (halvannet år siden sist fødsel, 9 kg mer enn før det svangerskapet) og er 173 cm høy og 85 kg.. Fikk beskjed om at jeg må ta glukosebelastning i uke 28.. uff.. hva som gjør det?? Hvorfor? Måtte ikke det i forrige svangerskap..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det helt med ro, det er ikke farlig...

De måler blodsukkeret ditt på morgenen (fastende), så må du drikke noe sukkervann (ganske ekkelt for å være ærlig), og så måler de blodsukkeret igjen med 1/2 times mellomrom ca 4 ganger.

Da jeg gjorde det hos legen, tok de blodprøve som stikk i fingeren. På sykehuset satt de inn en veneflon (bitte lite plastrør i åren som kan sitte der i perioden du skal ta prøvene, ca 2 timer). Ikke vondt.

Grunnen til at de gjorde det på meg, er at jeg utviklet svangerskapsdiabetes, og de ville holde øye med utviklingen. Dersom de har funnet sukker i urinen din ved kontroll, eller du er i risikogruppen for å utvikle dette (eks noen ekstra kg), tester de gjerne for å ha kontrollen. De aller fleste slipper unna med litt kostholdsendring og råd om litt mer mosjon. Det funket for meg, og begge gutta mine var helt friske og uten noe "sukker-skader" da de ble født.

Lykke til, det går helt sikkert bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...