Gå til innhold

Hvor lenge før termin???

Anbefalte innlegg

Fik vite av jordmor på Rikshospitalet at de nå har begynt å legge dato for keisersnitt så tett opp til termin som mulig. Tidligere la de seg på 10-14 dager før termin, men nå var de altså begynt å gå bort i fra denne praksisen.

Pga flere kesersnitt tidliger har jeg likevel fårr datoen satt 11 dager før termin da de frykter ruptur dersom de lar det gå for lenge.

Når skal dere andre ha keisesnitt - altså når i forhold til termindato?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9659341-hvor-lenge-f%C3%B8r-termin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg skal ta ks 6 dager før termin, pga bebien ligger med hodet opp.. Synes det er litt skummelt at det er så nærme jeg da.. tenk om fødselen starter av seg selv før det.. Blir det haste -ks da, eller må jeg føde vaginalt tror dere?

Jeg har faatt 3 dager foer termin (fordi legen min er borte uken foer....) Paa siste ul var jenta 4 dager forran skjema, min foerste kom tre dager foer termin.... saa jeg har en foelelse av at jeg kommer til aa faa "haste" keisersnitt foer datoen..... men men, skjer det saa skjer det.

Annonse

Hovedinnlegger:

Når du snakker om ruptur, er det slik at hvis man går opp mot termin dato at man kan få det selv om man foretar ks?

Jeg fikk ikke ruptur sist, men nesten og er skadet og påvirket av det ennå.

Vet du om svangerskapet i seg selv kan forsterke tidligere fødselskader?

Det legene har sagt at det er økt fare for livmorruptur, altså ikke ruptur i skjeden slik som noen opplever under vaginal fødsel. Dersom man går for lenge er det dessuten økt sjanse for at fødselsen starter på vanlig måte. Legene frykter at minlivmor ikke vil tåle riene, særlig da pressrierne.

Det er vel neppe særlig stor fare for det sånn generelt, men jeg har tatt 3 keisersnitt tidligere og har fått bekreftet at arret er tynt. Beklager dersom jeg skremte noen. Jeg har faktisk til dags dato aldri hørt om noen som har opplevd livmorruptur.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...