Gå til innhold

Livredd for å gjøre noe galt i svangerskapet? Nå er det NOK!!!


Kossi

Anbefalte innlegg

Jeg ser til min bekymring at det er veldig mange her inne på debattsidene som er redde for å gjøre noe galt i svangerskapet; - Kan man spise salami? - Hva skjer hvis jeg har drukket alkohol uten å vite at jeg er gravid? - Jeg har ikke tatt nok folat - er det farlig? - Jeg drikker for mye brus - er det skadelig for barnet? Og så videre, og så videre... Og nå kjenner jeg at jeg egentlig er ganske sinna på alle fagfolkene som tuter oss ørene fulle med alt vi gravide i hvert fall ikke må finne på å gjøre, for da går det virkelig galt med fosteret!

 

Hva med å bruke vanlig, sunn fornuft og leve helt vanlig og sunt? Kvinner har vært gravide siden tidenes morgen, og det har tilsynelatende gått bra i de aller fleste tilfeller. Jeg trenger i hvert fall ikke å bli påført masse dårlig samvittighet for alt jeg ikke gjør riktig - i en periode som fører med seg et hav av andre utfordringer!

 

Som vinjournalist har jeg hele tiden ment (og andre vinkjennere med meg) at kvinner skal slippe å ha dårlig samvittighet for at de har drukket vin før de visste at de var gravide. Jeg mener det fortsatt, men opplevde at jeg skvatt skikkelig da jeg oppdaget at jeg var gravid - for jeg hadde jo drukket vin de siste dagene. Og fikk verdens verste samvittighet, så klart. Tror nesten den vonde følelsen man blir sittende med da er verre enn det glasset med vin...

 

Jeg mener at all den dårlige samvittigheten og all redselen vi opplever er påført oss av fagfolk og medier. Og jeg synes det er på sin plass å kreve at man skal få være gravid - på en sunn, harmonisk og balansert måte - uten å bli pådyttet en masse skremselspropaganda! Det som er bra for meg, er bra for barnet mitt! Og nå skal jeg gå og spise eplet mitt - uten å vaske det først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...