Gå til innhold

Hjelp - merkelig endring i sove- og spiserutiner...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille tulle på 4 mnd har vært så merkelig i det siste. Hun har endret så drastisk på sove- og spisemønsteret, jeg forstår ingenting.

Hun har alltid lagt seg greit om kvelden og våknet flere ganger om natta for å spise, og så lagt seg rett ned igjen. Og puppen har hun elsket siden hun ble født. Det har gått alt mellom 2 og 4 timer mellom nattmåltidene. Dette har fungert helt greit for oss. Om dagen har hun spist ganske ofte, hver 2. – 3. time. Vi prøvde å få henne til å ta smokk, det likte hun ikke og spyttet den ut.

Men så for 3-4 uker siden tok hun plutselig smokken og samtidig nektet hun å ta puppen, ville die kun få ganger om dagen og da i kun etpar minutter hver gang. Hun hylte som en gal hvis jeg prøvde å gi henne puppen og hun ikke ville ha. Samtidig begynte hun å sove 5-8 timer i strekk om natta. Altså fikk hun ganske lite mat i seg tror jeg, men la på seg greit nok.

Men så endret det seg igjen for en uke siden... Nå spiser hun ca hver 4. time om dagen, i ca 5 min hver gang, prøver å få henne til å spise seg opp til natta, men hun nekter å spise mer. Hun legger seg uten å klage om kvelden, men så våkner hun HVER TIME om natta!!! Nesten på minuttet. Jeg prøver med smokken, sjelden hun tar den og vil ha pupp, da kan hun spise i 15 minutter og vel så det. Men hun er ikke akkurat våken likevel og legger seg rett ned etter at jeg har hektet henne av, så ikke akkurat som om hun har snudd døgnet heller, bare når det gjelder mat da.

I denne perioden har hun også fått ganske grønn avføring, og jeg må skifte bleie utpå natta ca hver andre natt, noe som aldri var nødvendig tidligere.

Hun virker ikke som om hun vondt om natta, men fra ca kl 04 og utover til vi står opp mellom kl 07 og 09 er hun fryktelig urolig i søvne, sutrer og vrir seg og klorer seg fælt i ansiktet. Kan hun reagere på noe på soverommet, som klør? Om dagen sover hun relativt greit, virker egentlig mye trøtt, og hun vil absolutt legge seg ca 1930 for natta.

Hun holder på å spise opp hendene sine og sikler fælt. Kan det være tenner på gang som plager henne til å våkne så ofte??

Noen tips til hva dette kan være og hva vi kan gjøre???? Alt vel bortsett fra de urolige nettene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det er noen trøst, men... de fleste jeg vet om har hatt det akkruat likt når knøttene er ca 3-4mnd. Det er en periode med tull og fjas på natta, men det har hos de fleste gått over igjen rundt 5mnd.

Skrevet

Hadde en sånn periode her også. Grunnen til det var at det kom 2 tenner plutselig.. da var han bare 3,5 måneder. Dessuten kommer de til en periode der de får i seg mer mat og trenger mindre.

Skrevet

Kan høres ut som hun ikke får spist seg mett på melk... Kanskje du kan begynne forsiktig med litt maisgrøt om kvelden....? Jeg utsatte lengst mulig å starte med grøt for hadde jo hørt at en helst skulle fullamme i 6 mnd, men det gikk jo ikke når hun var så sulten at jeg ammet HELE tiden... Startet med grøt når hun var 4,5 mnd. Slik var det hos oss - bare et forslag til deg, du får jo selv vurdere om dette kan være løsningen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...