Gå til innhold

Dere som ikke syntes det er slitsomt å gå hjemme med baby:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så det var flere som snakket om det her igår så da må jeg bare spørre:Hvor gjør dere av babyen når dere gjør husarbeid,lager middag osv?Jeg blir helt utslitt av å gå hjemme jeg,har ikke sjangs til å sette henne på gulvet alene lengre en 5 min,og hun krever jo oppmerksomhet hele tiden,så når babyen endelig sover må jeg løpe rundt og rydde og vaske i huset,vaske klær,osv istedet for å legge meg å få meg litt søvn som jeg sårt trenger.Så om dere som har alt under kontroll har et tips eller to til en frustrert og sliten mamma,så tas det imot med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uffnhørtes ut som en slten mor...

Sønnen min er over 3 mnd. og han krever nok oppmerksomhet. Men i min situasjon er vi 2 stk hjemme. Ektemannen er arb.ledig for tiden,så vi deler vedlig mye på det vi gjør. Men de dagene han ikke er hjemme gjør jeg dette :

Skifter bleier på Martin (sønnen min),gir han pupp og såpass mye til at han skal bli god og mett. Han liker seg ikke i vippestolen lengre,så jeg må legge han på lekematten sin. Legger han litt mot tv en ,for han blir helt fasinert over fargene der. Og når han begynner å sutre litt,så lar jeg han bare være litt.

Så leker jeg med han for å slite han litt ur. Deretter sovner han i vognen eller armene mine. Så har jeg mere tid igjen.

Men husk at de blir mere våken med tiden. Kanekj du skal prøve en ny leke til babyen din??

Lykke til!

Skrevet

Jenta mi er 9 mnd hun,og er høyt og lavt for tiden så leker er ikke det som interesserer henne mest.Nå er det bare krabbing og utforsking som gjelder,ikke sitte stille i stolen sin for å si det sånn.Så her er det bare å løpe etter henne dagen lang :)

Skrevet

Synes det er ganske vanskelig å gjøre husarbeid til tider jeg også. Men lage mat og sånn på kjøkkenet er greit. Setter han i vippestolen oppå kjøkkenbordet. Da sitter han stille og følger med på hva som skjer;-)

Skrevet

Da kan jeg skjønne det kan blir litt slitsomt. Prøv kanskje tv da om du mener hun kan se litt på tv. Eller en gåstol.

Skrevet

Altså, man blir selvfølgelig sliten av å gå hjemme, noe annet tror jeg ikke på.. nå har ikke jeg en veldig krevene gutt, men du må jo følge med hele tida, leke, rydde, vaske etc... Men jeg ELSKER å gå hjemme :)

Men slitsomt er det uten tvil!

Mener jeg har lest/hørt et sted at de har forska på hjemmeværende mødre, og det tilsvarer to fulltidsjobber!! Men jeg har en veldig snill mann som hjelper til mye hjemme og da..

Skrevet

Gutta er med når jeg støvsuger..de eeeeelsker støvsugeren. Ellers så tar jeg litt histen og pisten. Men selvsagt blir man sliten av å gå hjemme..er ingen piknik akkurat

Skrevet

jeg pleier forresten å gi gutten min litt sleiver og plast boller når vi holdet på på kjøkkenet, alt som er nytt er jo spennende... da pleier jeg å få lagd mat og sånt!

Skrevet

Mitt beste tips er foresten å fokusere på deg selv først. Husarbeid er mindre viktig. Og få mannen til å hjelpe til. Det jeg gjør. Er jeg trøtt sover jeg heller litt, fremfor å gjøre husarbeid. Det får bare være litt rotete

Skrevet

Noen barn er nok mer krevende enn andre, ingen tvil om det. Jenta mi krever oppmerksomhet HELE tiden. Er jeg heldig leker hun alene i 5 min. Sover også bare 3 x 15 min i løpet av dagen, så er ikke mye jeg får gjort da. MEN..jeg er alene med henne, så må jo få unna litt husarbeid også, kjedelig å spare alt til kvelds når jeg uansett på ta det selv.

Jeg henger henne bare i babybjørnen når jeg styrer rundt, da er hun fornøyd og jeg får samtidig gjort ting*;)

Gjest Odyssey&Mikrovampyren
Skrevet

Syns ikke det er slitsomt til nå.. hun sover så mye så jeg får god tid til å rydde, vaske osv.. utover det så holder vi det jo ryddig og da er det kke helt det store problemet med å gjøre andre ting enn baby

Skrevet

Jeg må si at det å ha permisjon rett og slett fortonte seg som en ekstra lang ferie. Gjorde masse i begynnelsen og løp jeg rundt for å få gjort masse mens lillegutt sov. Etter noen uker tenkte jeg at dette gidder jeg ikke, så da ble husarbeidet redusert kraftig. Gjorde bare enkle ting som å sette på vaskemaskina, tømme oppvaskmaskina, handle mat og lage middag. Støvsuging og vasking delte jeg og gubben på å gjøre om kveldene.

Så mitt råd er å glemme å ha et prikkfritt hus og heller kose deg med den lille :)

Skrevet

Er heldig å ha en sønn som elsker å delta, samtidig som han kan leke alene. Støvsugeren er stor hit å krabbe etter, sitte i høystolen å følge med på matlaging osv. Men det er klart at vi har hatt våre dager vi også, men det er gudsjelov bare for noen dager av gangen

Skrevet

Jeg tror du kommer til å få et annet perspektiv på å være sliten da du kommer deg ut i jobb. Jeg gikk ut i jobb da snuppa var 7mnd, jobbet 50 % mens pappaen tok resten. Jeg har en fleksibel jobb som gjør at jeg har jobbet på kveldene etter at hun har lagt seg. Men det er jommen meg slitsomt å sitte fra kl.20-23 med jobb(og opp kl,05.30...), da har jeg også lite tid til husarbeid.

Jeg tror rett og slett at du må innse at du ikke kan ha den samme standarden på huset når du har barn. Og hvis du tenker etter - er det egentlig verdt å stresse livet av seg for en rent og pent hjem? Jeg har en datter som har hengt oppå meg siden hun var 8 mnd, jeg får gjort fint lite de dagene jeg er hjemme med henne, kanskje ryddet på kjøkkenet med en baby på armen og satt opp og ned av oppvaskmaskinen...

Skrevet

uff det høres slitsomt ut...men jeg kan gi deg et lite råd, Du som har barn som vil bæres hele tiden skaff deg BÆRETØY!!!!Hvis hun er lita prøv elastisk sjal ( helst en tynnere en nå i sommervarmen), hvis hun er større invester i vevd sjal eller Mei Tai. Livet ditt kommer til å bli forandret :) Jeg har mine begge hjemme nå siden det er sommer,(jente på 2,5 år og beby på 2 mnd) og da har jeg hendene fulle kan du si. Hun klarer seg selv men om han krevet oppmerksomhet da putter jeg han i sjal ( han sovner etter 5 min) og jeg gjør husarbeid uten å stresse. Det er ikke tungt i det hele tatt. Da får han søvn og jeg får gjort det jeg skulle. Jeg synes ikke det er slitsomt å gå hjemme med de begge. For han sover mesteparten av tiden, men hvs han er urolig og trenger oppmerksomhet så er det inn i sjal mot mammas mage og problemen er løst. Vet ikke hvor du bor men du kunne gjerne lånt en elastisk sjal av meg før du eventuelt kjøper en. Du kan kjøpe også brukt på www.tettinntil.com sin side. Du går inn på forum og helst nederst står det KJØP OG SALG. Der er det mange til billige penger. Jeg har kjøpt så å si alle mine sjal der. Det er noe jeg kan anbefale alle!! =)

Skrevet

Min gutt på 4 mnd har jeg oftei bæresjal når jeg lager mat, litt enkelt husarbeid mv. Da roer han seg tvert og bare nyter kroppskontakten. Prøv det. Litt tungt, men du får hvertfal gjort litt i huset

Skrevet

viss jeg f.eks skifter på sengen er han med, ligger i sengen, så flytter jeg han bare rundt litt. Viss jeg MÅ være på kjøkkenet f.eks, så har jeg han der i vippestol eller han ligger på gulvet under babygym. Jeg synger eller prater med han innimellom. han er tre mnd. Ellers så tar jeg endel husarbeid om kvelden når alle tre har lagt seg. Er jeg trøtt, så sove rjeg når han sover, driter i husarbeidet da. Det er jo bare slik det må være. Kjekkere å være opplagt enn med ryddig hus:)

jeg koser meg masse med babyen, men koste meg ikke så mye med førstemann, da var alt så nytt. Men ingne måtte komme og si DET til meg den gangen:) Men nå ser jeg så koselig det er å ha baby. Det var mer "stress" med førstemann, anddremann også. Men med tredje så "kan" jeg det liksom og har roen på en annen måte enn da. Jeg var rolig da også, men jeg merker nå att det likevel blir annerledes. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Var ivertfall ingen håpløs førstegangsmamma, men det hjelper uansett jo mer erfaring man har:)

Skrevet

Hei,

Tenkte bare jeg skulle bidra med mine erfaringer: Jeg var i permisjon frem til lille gutten vår var 8 måneder. Må si at vi koste oss masse - men han sover lite på dagtid (har gjort siden han ble født) og er en rimelig aktiv fyr - så det gjaldt å være kreativ. Som de andre nevner; ha barnet i bæresjal/Babybjørn eller (som var en suksess fra han kunne sitte) - ta henne med ut på kjøkkenet og la henne få noe nytt å kikke på/leke med. Sett på musikk og syng med- sørg for å involvere henne der du kan! Og får du bare gjort en del av det du hadde planlagt - så være fornøyd med det!. Fra han kunen sitte satte jeg ham i høy barnastol, åpnet øverste kjøkkenskuff og lot ham få utforske det som lå der. (men hold et øye med henne ifht evt skarpe ting). Det holdt lenge. Før det lå han på teppe i korte perioder. Han er også glad i mat - så jeg har gitt ham skorper el som han kunne smake litt på fra han var ca 5-6 mnd.

Tok ham også med inn på badet og lot ham få undersøke ting og tang mens jeg vasket. Men når det er sagt; husk at permisjonen først og fremst skal være en tid hvor man koser seg/gir barnet en god opplevelse og start på livet. SENK standarden for rot etc - det er mye bedre for hele familien om du har ork og overskudd!!

Hjemme hos hos er det nå pappaen som tar sin tørn - og da ser det ofte ikke ut når jeg kommer hjem fra jobb:) Men det kunne ikke falle meg inn å henge meg (altfor mye) opp i det - så lenge det er en fornøyd liten gutt og pappa jeg treffer når jeg kommer hjem.

En siste ting; for meg var det viktig å komme meg ut hver dag - selv om jeg kunne ha hatt en travel natt med masse amming (de første 4 mnd spiste han cirka hver andre-tredje time døgnet rundt) og gikk halvt i svime. Å gå tur og få frisk luft hjalp alltid. Pluss at jeg fikk mannen til å ta ham på ettermiddag/kveld/helg iblant - så jeg enten fikk sovet og hentet meg litt inn eller trent. Dette er bare noen erfaringer fra meg. Lykke til! Håper ting blir bedre for dere.

Skrevet

Hei! Dette har aldri vært noe problem for meg heldigvis! Pia mi er 10mndr nå og jeg får som regel gjordt det som trengs, kun enkelte dager hvor hun er urolig/sutrete jeg ikke får gjort noe før til kvelden.

En stund etter mat og dersom hun er uthvilt/ikke trøtt kan hun krype rundt på gulvet i 1 time eller mer og styre med alt hun finner rundt omkring. Har fjernet alle farlige ting og lar blader og litt annet (som fort kan ryddes bort) ligge strategisk plassert slik at hun hele tiden finner noe som kan oppta henne. Hun elsker å holde på med den gamle videospilleren under tv'en! Jeg får mye gjort i disse stundene! Blir hun trøtt og vanskelig legger jeg henne eller triller tur og får handlet litt samtidig.

Tidligere hadde vi en del dall som ledninger, tøfler etc. liggende rundt omkring og det gjorde det vanskeligere å holde gulvene rene. Nå har vi minst mulig på gulvene og det er bare 5 minutter med moppen så er gulvene sånn ok rene. Vi bruker ikke kopper og kar som må vaskes for hånd, kun ved spesielle anledninger. Jeg tar meg av klesvasken (og vi har ikke tørketrommel...), mannen 50% av oppvasken og 30% av matlaging, og det går egentlig greit.

En annen sak som hjelper meg stort er kaffe! Etter en kopp blir jeg hyper og da bare MÅ ting gjøres fort! Er da nødt til å ta perioder med kaffepause for å ikke tilvenne kroppen denne energi-drikken. Å ha late dager innimellom er også ok, dette er ofte dager hvor svigersene inviterer til middag og kaffe og jeg og mannen holder oss i sofaen for det meste. -Veldig ok, men er fullstendig klar over at det er ikke alle som er slike stunder forunt.

Det må være veldig slitsomt når barnet ikke kan leke selvstendig. Et aldri så lite forslag er å tilvenne barnet slik lek. -Av og til legger jeg meg ned på gulvet sammen med tulla bare for at hun skal oppleve samvær også når hun leker selvstendig, slik at hun ikke så lett føler seg forlatt når jeg styrer med andre ting. Andre ganger leker jeg med henne på gulvet. Jeg tror det er viktig å komme ned på hennes nivå og være sammen med henne der hun er mye av tiden, og ikke at det bare er hun som er på armen min oppe der jeg er for det meste, hvis du skjønner. Tror det bidrar til at hun føler at hun har litt av min oppmerksomhet og nærhet selv om jeg styrer med mine ting og hun med sine.

Dette ble da svært så langt! Skal gi meg nå jeg. Hilsen meg =-)

Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men hvorfor må du gjøre så mye husarbeid hele tiden? Er du alene eller har du en mann å dele oppgavene med? Jeg for min del har permisjon for å ta meg av datteren min, ikke for å gjøre rent i huset, så det meste av husarbeid gjøres på kveldstid eller i helgene her. Jeg setter på noen vaskemaskiner og henger opp tøy, handler inn, lager av og til middag. Det er vanligvis det jeg får gjort med en datter på 7 mnd som sover maks 1 time i løpet av en vanlig dag. Når du kommer ut i jobb må du jo gjøre husarbeid på fritiden, nå er jobben din å være hjemme med barn.

Skrevet

Jeg gjør alt av husarbeid mens Hedda er våken. Jeg setter henne i vippestolen på kjøkkenet mens jeg lager middag, prater med henne og synger litt imens. Ho ligger på matte på gulvet mens jeg er på vaskerommet, og følger med mens jeg forklarer hva som vaskes sammen og på hvor mange grader. Når jeg støvsuger og vasker i stua ligger ho i lekegrinda og jodler, og når jeg vasker på badet ligger ho ofte naken på et håndkle og sprelller.

Dermed har Hedda alltid selskap, selv om ikke alt alltid dreier seg om henne. Og når ho sover, da har jeg god tid til å surfe på nettet eller gå tur eller ta en cafè-tur.

Hedda er 4 1/2 mnd.

Skrevet

Jeg synes for så vidt også det kan være slitsomt til tider, men...her funker det bra å ha med snuppa når jeg gjør husarbeid.

Hun er 1 år, og har alltid likt å være der hvor jeg er (=henge i beinet mitt), og har lenge selv involvert seg i det jeg holder på med. Så når det gjelder klesvask, er det hun som tar alle klærne ut av vaskemaskin slik at jeg kan hive de inni tørketrommelen. Nøysommelig er hun også, hehe, ikke en eneste ting ligger igjen i maskina etterpå...Det eneste er vel at hun ikke har forstått at man må legge INN skitne klær i maskina ennå - hun prøver å ta de ut også...;-). Oppvaskmaskina har hun alltid vært voldsomt interessert i, og helt siden hun begynte å stå har hun vært med og plukket ut av den. Til nylig tok hun bare tingene og slengte de over skulderen, men nå har hun begynt å rekke meg ting. Når jeg støvsuger hjelper hun meg med å skyve støvsugeren rundt, eller leker inntil der hvor jeg jobber. Vi tuller innimellom, så det tar selvsagt litt tid, men jeg foretrekker det foran å gjøre det når hun sover (da vil jeg jo slappe av). Matlagingen har jeg ikke fått teken på ennå, for kan jo ikke holde henne mens jeg lager mat, så da må hun jo være på gulvet - noe hun misliker høylytt...Når hun var mindre gikk det fint å ha henne i Tripptrapp-stolen med noen visper og andre kjøkkenting, men nå holder ikke det.

Forresten, et tips oppi alt: Bæresele! Ha henne i bæresele på magen hvis hun liker det, så får du hendene fri.

Skrevet

Beklager, så først nå at jenta di er 9 måneder...kanskje ikke så lett med bæresele da...

Skrevet

jeg har og en baby som krever masse oppmerksomhet, og han er tungh (9 kg) så jeg får fort vondt i skuldrene av å bære han rundt.

Han sover lite på dagtid(ca 30 min-1 time 2 ganger om dagen),er våken 1-3 ganger på natten, så har nok å gjøre.Når jeg slapper av når han sover sitter jeg på pcn eller ser tv..

husarbeidet får vente til samboer kommer fra jobb.. :)

Skrevet

Prioriterer meg selv framfor husarbeid, og sover isteden hvis jeg har behov for det. Middag lages når mannen kommer hjem, for da er det en hellig pappa-halvtime før vi spiser.

Annet husarbeid går på en kjapp halvtime om kvelden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...