Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Blir litt lei meg jeg.... Hun går litt med gåvogn, men rundt bord er det lite, det er sagte og usikkert.... Tenk om hun ikke går ennå når hun skal i bhg 1 sept.....?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 Min begynte å gå ganske seint også, 14 mnd.Kunne ikke gå når hun startet i barnehagen, gikk bare godt det, fikk enda mere oppmerksomhet fra de voksne da Hva sier helsesøster til at hun ikke går enda? Får hun noe hjelp?
To fine gutter Skrevet 22. juni 2007 #3 Skrevet 22. juni 2007 Eh.. det er vel ikke sent å begynne å gå når de er 14 mnd? Helt normalt vil jeg tro!
BettyBoob Skrevet 22. juni 2007 #4 Skrevet 22. juni 2007 er da absolutt ikke sent å begynne å gå ved 14 mnd, bare så det er sagt. alt mellom 10 og 18 mnd er ansett som "normalt".
Mikitussa Skrevet 22. juni 2007 #5 Skrevet 22. juni 2007 Alt mellom 10 og 18 måneder regnes som normalt. Etter at de er 18 måneder kan man kanskje si at de er litt treige :-) Jenta vår er nå 20 måneder og 1 dag, og hun går ennå ikke. Vi har vært hos helsesøster, barnelege og fysioterapeut, og det er ingenting galt med henne. Hun er bare litt treig. Veldig forsiktig og livredd for å slippe seg. Hun begynte først å gå masse rundt bordet og når vi holder henne i hendene etter at hun var 18 mnd. Gåvognen stoler hun ennå ikke helt på, så etter 5-10 skritt så setter hun seg ned på kne igjen...og går på kne bak vogna :-) Barnehagen trenger du ikke bekymre deg for. Snuppa vår begynte i barnehagen når hun var litt over 11 måneder, og da kunne hun ikke en gang krype. Hun ålte seg litt framover på magen, men det var ikke veldig mye. Hun lærte fort å krype, og det gjør hun jo enda. Klærne blir fort stygge, men jeg har vært og kjøpt masse billige dongeribukser på SparKjøp, så det gjør ingen ting. Du kan jo ringe helsesøster og høre hva hun mener. Det kan jo være godt å få vite at ingenting er galt :-)
Gjest_1001 Skrevet 22. juni 2007 #6 Skrevet 22. juni 2007 Det er visst blitt mer og mer normalt at enkelte barn ikke går ved 18 mnd. Hun ene helsesøsteren nevnte det på GMN en gang. Hun sa det at siden folk tok med seg barn så mye på kafe nå til dags fikk ikke ungene lagt så mye på golvet som ønskelig, og det kunne sinke den motoriske utviklingen. Derfor var det så mange som ikke kunne gå ved 18 mnd. Men så har man jo den gruppen som alltid har vært sene med å gå også, og det er de ungene som er litt redde for å slippe seg. Det er skummelt å skulle gå alene. Det man skulle gjøre med barn som var "Trege" med å gå.... eller stort sett barn generelt som holdt på å lære seg å gå, eller nettopp hadde begynt å gå, det var å øve på forskjellig underlag. Ta barnet ut i grusen, og hold det i hendene mens det går bortover. Gå litt på gress, på asfalt, på stuegulvet, på teppet, og på ujevn bakke... Viktigste er å øve og prøve. Oppmuntre jenten din til å ville gå, skryt masse av henne når hun går rundt bord. Har hun en leke hun er spesielt glad i, eller om hun er forelsket i mobilen din hold den litt ifra henne når hun står oppreist. Slik at hun bare må ta ett skritt mot deg for å nå den. (var det min gutt gjorde). Og prøv å gjøre avstanden lengre etterhvert ;-) Det kommer nok fort nok...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå