Gå til innhold

Ny! Og masse spørsmål..

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Da er jeg her inne:(

Jeg var til gynekolog i dag, og fikk en resept på pergo. Dette fordi jeg og samboeren min og jeg har forsøkt i 14 mnd nå. Eggstokkene mine så fine ut sa hun, men nå skal jeg da likevel prøve pergo:) Og det er jeg egentlig litt letta for! Så da har jeg masse spørsmål...

- legen sa jeg kunne begynne på 5. dag i mensturasjonen, men i og med at mensturasjonene mine er uregelmessige (oppimot 3 1/2 mnd) så kunne jeg bare begynne når jeg følte for det og sette igang en ny syklus. Når i såfall kommer EL etter man har begynt på pillene, og når begynner dere å teste for EL?

- Hvordan legger dere opp "hyrdestundene", og da lurer jeg på hvor mange ganger dagen, evt dager før eller etter EL.

- Og ikke minst- bivirkninger? Må man regne med å bli skikkelig slapp og dårlig når man tar pillene, eller blir man litt redusert hele syklusen?Noen erfaringer?

Det ble litt langt dette.. Håper noen tar seg tid til å svare!

Klem fra meg:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9654375-ny-og-masse-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

kan dessverre ikke gi deg noen dato for eggløsning, de er individuelle, selv med pergotime, og kan variere til og med fra periode til periode dersom du allerede har litt ustabile sykluser (noe det så ut til at du har). For vår del ble det litt slitsomt å "måtte" ha sex hver dag, så eg kjøpte noen eggløsningstester, clear blue sine får du ganske billige på nett om du vil, og de er gode. Et annet alternativ er jo å ta tempen, du vil ha litt høyere kroppstemperatur når eggløsning kommer. Dette krever at du skaffer deg et godt termometer med desimaltall da, tror disse er litt dyre, men så har du de jo til gjengjeld lenge.

For vår del sørga vi for å ha sex både samme dag og dagen etter eg fikk positiv test på eggløsningstesten, men sånn "kvalitetsmessing" på svømmerene til partneren din, har eg hørt at hver 2. dag skal være best.

Er litt forskjellig ka bivirkninger du får, eller om du får bivirkninger i det hele tatt. Eg sliter mest med hetetokter de dagene eg tar pergo, og litt svimmel fordi øynene blir litt tåkete de siste dagen (var bare når eg fikk trippel dose det skjedde! -det var litt heftig for kroppen). Hetetokter er slitsomt, ihvertfall når du skal sove, men ikkje en hindring til å fungere normalt, kjølige rom og luftvifte og sånt gjor susen når eg trengte det å roe ned temperaturen litt :) tok det som en forsmak på overgangsalderen :P Tror eventuelle bivirkninger går over dagen etter du slutter å ta tabelettene for de fleste. 5 dager er ikke så lenge.

Lykke til, håper de fungerer for deg! Mange her inne som har gode erfaringer med pergotime, har jammen blitt noen bebiser av det, er eg sikker på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...