Gå til innhold

"Moralsk" dilemma. Hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Vi har kommet ned til 2 navn. Problemet er bare at en god venninne av meg i "alle år" har sagt at det ene navnet skal hun døpe sin førstefødte sønn. Det er hennes fars navn. Jeg har av en eller annen grunn aldri fortalt henne at jeg liker dette navnet.

Det andre navnet er også et flott navn uten noen "hangups".

Tror nok hun vil reagere hvis jeg tar navnet hennes, men jeg liker det kanskje litt bedre. Føler litt på at jeg er en dårlig venninne hvis jeg tar navnet hennes. Hva synes dere?

Vi kommer ikke til å avsløre navnet før det er bestemt og gutten er ute, så da er det ingen vei tilbake....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9654307-moralsk-dilemma-hva-synes-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok tenkt meg om før jeg tok navnet hennes.. Jeg har også ei venninde som har hatt et navn i alle år som hun har gledet seg til å få ha på sitt barn... Jeg vet hvor spesielt det er for henne. Hvertfall når hun alltid har sagt det!! Hadde vært noe annet om hun hadde sagt det i forbifarten.. Jeg hadde tenkt meg grundig om hadde jeg vært deg:) det er jo sååå mange andre navn:)

Kan du ikke ta en prat med henne? Hvis hun er en så god venninne at du vurderer å ikke ta en navn fordi hun kanskje en gang i fremtiden skal bruke det, så bør hun også være en du kan prate med. Fortell henne at du har likt navnet lenge, og at det er det fineste navnet du vet. Kanskje dere kan blir enige om en løsning, f.eks. at du bruker et dobbeltnavn med det navnet, og hvis hun gjør det samme så vil de jo ikke har identiske navn!

Foresten så har foreldra mine et vennepar som har to barn. De heter det samme som mine to eldre søsken. De syntes det var kjempekult da de var små, og hadde mye moro med det.

Jeg ville ikke tatt det navnet..

Så du liker navnet bedre sier du???

Jeg tror det navnet er mer spesielt for henne enn det er for deg i å med det er hennes fars navn, han må bety mye for henne i å med hun vil kalle opp ungen sin etter han..

Tror hun kanskje vil se på det som et svik fra deg om du gjør det.. du må i det minste høre med henne først da.. kan hende hun synes det er greit..

Selv om hun ikke har monopol på dette navnet så er det mer komplisert enn som så

Annonse

snakk med henne. fortell henne at du har lyst på det navnet, og hør hva hun syns om det. si f.eks (men da må du mene det) at du ikke vil velge det om hun blir lei seg. kanskje hun har ombestemt seg uansett. hvis hun blir litt usikker eller sur, så la det være. dette kan være dyptliggende ting for mange. skjønn at du kan risikere et vennskap, og det er det ikke verdt selv om du syns det er teit av henne å la en sånn ting ødelegge.

hadde jeg vært din venninne hadde dette vært den eneste safe fremgangsmåten for ikke å såre meg nok til å ta avstand fra deg.

Jeg ville ha pratet med venninnen min.

Jeg har 2 navn alle i min omgangskrets vet jeg vil bruke om jeg får jente igjen. Vet jeg ikke har monopol på navnene, men jeg ville satt pris på om venninnen min hadde spurt meg om det var i orden at hun tok navnet før hun/de offentlig gjorde det.

Og selvsagt ville jeg si ja.

Ville tatt det som et kompliment om at jeg har god smak:)

Ville ikke tatt navnet. Da må du hvertfall spørre først. Vi har ei jente men har gutteavn klar fra sist, om vi får en gutt. Hadde bliit veldig lei meg om noen så visste d hadde tatt navnet vårt. Men når vi er ferdig med barn og hvis ingen er en gutt, ja da må de bare ta d. Hadde aldri tatt navnet til noen andre hvis vi var gode venner. I hvertfall ikke når de har sagt det helt bestemt og jeg ikke hadde dette navnet på min liste.

Ville nok hatt en fortrolig samtale med henne om hva jeg tenkte og følte. Fortalt at du husker at hun også har nevnt det navnet, og hva det gjør med henne hvis du velger det navnet nå. Kansje synes hun det er fint i tilfelle hun ikke får noen sønn, eller kansje hun synes det er morsomt at begge guttene deres heter det samme! Tror uansett at det kan være lurt å vise henne denne respekten for hva hun tenker å føler slik at dere fortsatt kan beholde det gode vennskapet. Navnevalget kan faktisk ødelegge hele vennskapet. Lykke til med valget!

Skjønner ikke at du engang tenker på å bruke navnet hun er så klar på at hun vil bruke på en eventuell sønn. Særlig siden det er oppkalling etter hennes far.

Ville du likt om hun fremdeles brukte navnet etter at du har gitt det til din sønn?? At barna deres får samme navn??

Og om dere har vært venninner i alle år ville jeg tro at hun føler det er en selvfølge at du styrer unna dette navnet.

Men du kan jo høre om hun ville synes det var flott at du bruker det...tvilsomt.

Hei!

Vet svaret er litt sent, men følte for å svare. For det første er det ikke sikkert at hun får en sønn. For det andre har jeg vært i akkurat samme situasjon. Jeg snakket med venninnen min om det, og hun syntes det bare var koselig at jeg ville bruke det navnet, men at hun selvfølgelig også ville bruke det hvis hun fikk muligheten. Snakk med henne du! Dessuten vil hun sikkert føle seg priviligert hvis hun er den første som får vite hva sønnen dere skal hete. Lykke til!

Annonse

Jeg synes ikke du skal velge det navnet. Om en god venninne av meg hadde tatt navnet jeg i alle år har sagt jeg ville bruke hadde jeg nok revurdert det vennskapet. Du kan jo spørre henne før dere bestemmer dere om hva hun synes og om hun fortsatt er helt bestemt på å bruke det navnet.

Jeg har en venninne som alltid driver å "tinger" ting. Hun skal ha noenslags førsterett på tng, som hun har nevnt, likt etc. Dersom vi andre er så dumme at vi røper noe vi liker, og hun liker det også, er det alltid hennes fra nå av. Da har hun glemt at andre var opphavet til dette.

Jeg fortalte henne hva slags navn vi hadde bestemt da jeg var gravid, gutte - og jentenavn. Jeg fikk gutt, og hun fikk jente noen mnd senere og "tok" da mitt jentenavn. Da jeg nevnte det (for spøk) etter at vi fikk vite navnet, hadde hun ingen anelse om at jeg hadde sagt dette navnet til henne. Akkurat ja.

Jeg er ferdig med å ta hensyn til venninner som "tinger". Dersom noen vil ha et navn for seg selv, får de prøve å holde det for seg selv, eller akseptere at andre også liker navnet. Bruk det du vil, og dersom venninna di "slår opp" med deg når du bruker et navn, som hun kanskje vil trenge til sine eventuelle barn, kanskje 5 år frem i tid, dersom hun ikke ombestemmer seg, så er du sikkert like lettet over å være kvitt henne, som jeg er over å være kvitt min "tinger".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...