Kæmma og trultene Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 jeg tror jeg har vokst opp med en hysterisk redd mor, hunner livredd for tordenvær og gjemer seg i senga med bok når det begynner hehe. Jeg er ikke redd, men har lært mange forhåndsregler av henne som min kjære samboer bare ler av når jeg begynner - og i kveld er det meldt torden så for å slippe hånlatteren hans Så lurer på hva av det jeg har lært å ikke gjøre ved lyn og tordenvær, som faktisk er relevant og hva som er arvet hysteri fra min mor? Feks har jeg lært: - ikke bruke vann fra springen og ikke gå på do fordi vannet kan føre elektrisitet via rørene - ikke stå i vinduet selv om det er lukket (vet ikke hvorfor det) - ikke ha åpne vinduer noe sted i huset da lynet kan komme inn - dra ut ledninger til tv, pc, komfyr og andre sånne ting (lamper gjerne også) da dette kan eksplodere - ikke være ute(dette skjønner jeg jo da...) Håper noen svarer
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 jeg er ingen ekspert, men dette ville jeg anta : - helt greit å drikke vann, gå på do etc. Er bedre rørsystem nå enn før (moren din har sikkert lært av sin mor etc. etc) - Kan vel helt greit stå ved vinduet, hus har lynavledere - Lynet kommer ikke inn vinduer med mindre det er noe der som er lyn-ledende. Som nevnt har hus lynavledere - Dra ut ledninger fordi dersom lynet slår ned kan det elektriske kollapse og maskinene kan bli ødelagte, ikke eksplodere. De kan f.eks også bli ødelagte dersom strømmen går "til vanlig" uten lyn (men dette gidder ikke jeg da, jeg ser på tv jeg når det lyner. Fikk høre av min for at en ikke skal snakke i telefon fordi lynet kan slå ned en ledning et stykke unna og treffe deg i øret.... he he - mye rart) - en kan være ute, men ikke fungere som lynavleder, dvs. holde deg borte fra åpne plasser osv.
Kæmma og trultene Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. juni 2007 Takk! Mao kan jeg kanskje ror meg litt! Hehe. Men i fjor var det faktisk en som fikk støt av dusjen i tordenvær, så jeg gir vel ikke helt slipp på akkurat den.... O det med telefonene glemte jeg - mamma svarer ikke hun, hvis hun tror det kan være torden i nærheten hehe
snuppi min Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Jeg er oppvokst med en mormor som var overhysterisk av lyn og torden. Dette har dessverre påvirket meg i min barndom. Var livredd, og er faktisk ikke helt høy i hatten nå heller. Men nå har jeg fått barn, og skal virkelig prøve å ikke overføre dette til ham. Ting jeg har hørt er: - Trekk ut ledningene til dataen, selv om den er skrudd av - den kan dø helt. Dette vet jeg, skjedde en kollega! - Lyn kan komme igjennom vinduet, ifjor eller to år siden var det et par som opplevde at lynet slo gjennom vinduet og inn i senga de sov i. Flaks gjorde at ingen av dem var nær stålbeina på senga. -også er det dette med å ikke stå ute og sånne ting. - Ifjor var det en dame som døde da lynet slo ned i huset hennes, hun satt i stua, i sofaen. Nei, usj - sitter bare og skremmer meg selv her jeg *grøss*
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 Moren din er nok litt hysterisk.. 1 - Du kan trygt bruke vann og gå på do ol. selv om det tordner og lyner.. (Mulig at man ikke bør bade ute). Rørene er såpass gode i dag at dette nok ikke er noen fare.. 2 - Er nok ikke nødvendig og holde seg vekk fra vinduene.. Vi pleier ofte å sitte i vinduet og se på lynet :-) 3 - Er ikke farlig å lufte. 4 - Du bør dra ut ledningen på tv og pc, særlig om du har gammelt utstyr.. Men, nå er det jo å få sånn dings man kobler i så man trygt kan bruke dette selv om det lyner og tordner. Jeg har aldri hørt om å dra ut komfyr og lamper ol. Har opplevd at en lyspære eksploderte en gang, men da var det sol og pent vær ute, så det hadde ikke noe med lyn ol. å gjøre. 5 - Du kan fint være ute, men du bør ikke stå midt ute på en åpen slette og være det eneste høye punktet der. Syntes det er leit at moren din har skremt deg opp slik (hun har vel sansynligvis vokst opp med dette selv). Håper at du klarer å la være å videreføre dette til barna dine. Vil vel egentlig anbefale deg å sette deg litt inn i hva som egentlig skjer når det lyner og tordner. Jo mer du kan om det jo tryggere vil du sannsynligvis føle deg. Også lære barna dine dette når de blir store nok. Foreløpig har vi ikke gått noe nærmere inn på det ovenfor lillemann enn at det var den hvite og den sorte skyen som kræsjet bare. (han var vel 20 mnd. sist vi opplevde tordenvær).
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Har for øvrig opplevd som barn at lynet slo ned i et tre som stod rett utenfor en hytte vi bodde i en sommer i Danmark. Treet dro med seg ledningene og raste ned over hytta bare en meter fra der broren min og jeg sov. Men.. kan ikke si jeg er noe redd for tordenvær for det.. Syntes det er spennende og artig heller. Da jeg var barn bodde det en mann tvers over gaten som var så fasinert av lyn og torden, så når det lynet og tordnet om natten f.eks. så vekket han kone og barn og de satte seg ut på verandaen med pledd og tittet på lynet, hehe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå