chianti70 Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Jordmor sa at alle som har over 27 i BMI nå rutinemessig sjekkes i forhold til glucose. Jeg har ikke noe problem med at de sjekker det selvfølgelig, men jeg lurer på - dere som har tatt det, var det en vanlig blodprøve med tapping av blod eller var det bare et stikk i fingeren? Jeg er ikke redd den nåla, men blodårene mine er så vanskelige å stikke og disse søstrene pleier å streve så veldig og etter noen stikk besvimer jeg gjerne, så det hadde vært greit å være forberedt. Vet jeg skal møte fastende, og at det innebærer at jeg må drikke sukkervann. (Frister ikke, men men...) Har ikke mistanke om noe, men det er greit å ta en glucosebelastning. Vet noen om blodet skal tappes fra årene?
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 Hei! Jeg stakk i fingeren for å sjekke om vi kunne gå videre med glukosebelastningen. Deretter tappet de fra armen to ganger med ca 2timers mellomrom til selve testen. Har imidlertid hørt om flere som kun har stukket i fingeren.. Jeg var forøvrig på Diakonhjemmetssykehus i Oslo.
*Maggi* Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Når i svangerskapet tas denne testen? Jeg har BMI et stykke over 27, men det ble aldri tatt noen glukosetest av meg - det var heller aldri snakk om det. Nå kom jeg ikke lenger enn til uke 31 + 4 heller da før gutten ble født, så om den tas rutinemessig etter det, så skjønner jeg jo hvorfor............ : )
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Jeg har tatt den....tok først stikk i finger'n deretter løp søstra avgårde for å lese av. Deretter drikke ca en halvliter....husker ikke....m/sokkervann Være helt i ro i 2 timer, uten mat eller drikke Nytt stikk i finger'n avlesing igjen. That's it. Man kan ta blod fra armen og, men da må du be om det. Det er ikke bare de med høy BMI som må ta testen, men også vi som er "gamle" =/
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 Tror ikke det er så rutinemessig. Noen må be om å få ta den kanskje pga at de har diabetes latent i familien, og derfor greit å sjekke. Mener testen skal ta's rundt uke 30
Bjelle Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 På forrige kontroll (første time hos jordmor) mente jordmor at jeg bør ta denne testen fordi min bmi var over 27 før jeg ble gravid. Testen skal visstnok tas rundt uke 28. Jeg synes det er rart at legen min ikke har nevnt glukosebelastningstest med ett ord på de foregående kontrollene, men det virker som praksis er litt forskjellig ja. Forøvrig veier jeg for og imot om jeg skal la meg teste. Jeg har ingen symptomer på diabetes og synes testen høres ut som et skikkelig ork. Men samtidig har jeg jo ingenting å tape på å ta den heller... bortsett fra noen ufattelig kjedelige timer i venterommet på legekontoret ;-/
chianti70 Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 21. juni 2007 Ja, det er akkurat det jeg fikk høre også at jeg skulle ta den rundt 28 uke, og det er fordi at jeg FØR jeg ble gravid hadde en BMI over 27. Er 26 uker på lørdag, og har gått opp 9 kg til nå og orker ikke mye sukker da jeg får sånn halsbrann av det, men jordmor sa at det var rutine. Det kan jo være at det er forskjellig fra legekontor til legekontor og fylke til fylke - ikke vet jeg. Men takk, for svar alle sammen! Er det bare noe stikk i fingeren får de vel nok blod fra meg. Tenker bare på alle de kommentarene jeg har fått opp i gjennom at "labben får klare seg med dette da", og "dette er den j... kanylen jeg har satt i hele mitt liv!" :-)))) Får ta med litt å lese på!
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #8 Skrevet 21. juni 2007 viss man kjører bil, før man dra hjem, viss ikke hjemreisen er for lang
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #9 Skrevet 22. juni 2007 Jeg har ikke tatt den testen, men legen sjekka at kroppen produserer insulin nok (en blodprøve), og det gjør den jo. Jeg har testet urin og blodsukker hele svangerskapet og aldri hatt noen indikasjoner på at jeg skulle ha noe diabetes. Ungen vokser også normalt, så foreløpig er det ingen problemer... Jeg hadde en BMI LANGT over 27 da jeg ble gravid:/
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2007 #10 Skrevet 22. juni 2007 da er ikke du gammel nok.....for er du over.....tror det er 38....så f¨r du ta den. Jeg har heller ikke hatt indikasjon på at jeg skal ha diabetes. Alt har vært normalt....normal vekst på ungen, urin fin osv....men jeg er over 38...derfor anbefalt å ta testen
chianti70 Skrevet 22. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 22. juni 2007 Jeg er verken over 38 år eller har tegn på diabetes og urinen har aldri vist noe unormalt, men de vil likevel ta denne prøven. Ja, ja så gjør jeg det da. Det er vel forskjellig hvordan man blir fulgt opp og hva slagts forskningsprosjekter som blir ført på de ulike stedene i landet.
2. gangs Skrevet 22. juni 2007 #12 Skrevet 22. juni 2007 Det har og med at babyane i dag har høgre fødselsvekt enn for nokre år sidan, og dei trur/veit eller trur dei veit at det har ei forbindelse med sukkerinntak. Greit å få sjekka og da, so er det ein ting mindre å bekymra seg over....
nicco Skrevet 23. juni 2007 #13 Skrevet 23. juni 2007 Jeg skulle ta glukosebelastning for noen uker siden, men prøvde å slippe unna. Jeg sliter med kvalme og oppkast, og så for meg at jeg kom til å spy. Både lege og jordmor sto på sitt, så jeg ga meg....og spydde, nedverdigende å sitte på venteværelse blant kjentfolk og spy....Og ikke nok med det, jeg fikk regninga på 75,- i tillegg!!! Forsøket måtte avbrytes, og de ga seg på det. Hos meg tok de i alle fall blodprøve fra armen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå