Blue Lady Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Fikk mail fra legen i dag om at jeg har lite B12 i kroppen og må begynne å ta B vitaminer.. finnes det en vitamin-boks som heter B12, eller kan jeg ta vanlig Bvitaminer? (har en boks av det hjemme) Er det noe mat jeg kan spise for å få mer B12 i kroppen?
børdi Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 Det er b 12 vitamin i bla kjøtt, broccoli.... fant en link til deg... http://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/vitaminb12.php
nick39 Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Merkelig.....jeg trodde man måtte ta en sprøyte når man hadde B12 mangel. nei.....ring legen din i morgen.Så får du et klart svar.
Honningmelon Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Jeg har lavt B12 innhold i blodet, og får en sprøyte en gang i mnd. Du kan jo bli veldig trøtt og slapp hvis du ikke gjør noe med det.
Blue Lady Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. juni 2007 Sprøyte???? *angst* Er det alvorlig å ha B12 mangel? (spiser jo masse kjøtt jo, skal sjekke linken)
Holly❄️ Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Må kun ta sprøyte hvis man har et veldig lavt nivå av b12. Jeg tok 3 sprøyter, men var utrolig nok allergisk mot de sprøytene!! Så ikke ut, klødde så jeg var blå og hoven, og jeg ble utrolig kvalm og uggen.. (Legen hadde aldri hørt om noen pasienter som reagerte på dette, men det står faktisk blandt svært sjeldne bivirkninger) Må ta 3 b12 tabeletter hver dag, men er så glemsk så det blir sjeldent tatt. Er veldig sliten og slapp, så jeg burde virkelig skjerpe meg...
Gjest Lesehesten stolt mamma til 2 Skrevet 21. juni 2007 #7 Skrevet 21. juni 2007 Uten å være helt sikker så trodde jeg det at når man har B12 mangel så er det fordi du mangler noe i magen som tar opp B12 fra magen. Derfor må du ta B12 sprøyter. Skal ikke banne på at dette er riktig, men mener å ha hørt det en plass.
børdi Skrevet 21. juni 2007 #8 Skrevet 21. juni 2007 Hva bruker kroppen B12-vitamin til? B12-vitamin har betydning for omsetningen av fett og de aminosyrer som utgjør proteinets bestandeler. B12-vitaminet er nødvendig for å danne nye røde blodlegemer. B12-vitaminet er blant annet nødvendig når cellene skal dele seg. De røde blodlegemene hører til de cellene som deler seg ofte, og mangel på B12-vitamin gir da også blodmangel (anemi) B12-vitamin er nødvendig for nervenes nydannelse. Grunnen til at behovet for B12-vitamin er så lavt, er at kroppen bruker vitaminet om igjen. Det brukte B12-vitaminet som utskilles via gallen fra leveren, gjenopptas i tarmen og brukes på nytt. Dessuten produserer colibakteriene, som alltid finnes i tykktarmen, også B12-vitamin.
Blue Lady Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. juni 2007 Takk! betyr den øverste setningen at jeg legger lettere på meg? Kan B12 mangel ha noe med at jeg har lite jern og lavt jernalger tro? er ikke så god på å tyde sånne legeord..
børdi Skrevet 21. juni 2007 #10 Skrevet 21. juni 2007 kan se sånn ut i teksten her , at det kan ha en sammenheng ja...:-)
'utakknemlig bitch' Skrevet 21. juni 2007 #11 Skrevet 21. juni 2007 man kan få B12 i tablettform også, om man ikke mangler alvorlig mye av det.. snakk med legen din..
Gøril (210406) Skrevet 21. juni 2007 #12 Skrevet 21. juni 2007 Du får B12 både i tablettform og som sprøyter. Vanlige B-vitaminer er ikke helt det samme som B12
roxanne Skrevet 21. juni 2007 #13 Skrevet 21. juni 2007 B 12 mangel kan skyldel mangel på noe som heter intrinsic faktor i maven - i disse tilfellene som kan føre til noe som heter pernisiøs anemi må man ta B- vitamin 12 i sprøyteform. Så alt avhenger jo av grunnen til det lave nivået av vitaminet. Spis lever - der finnes mye av vitaminet. Vegetarianere er usatt for B12 mangel. Behandlingen i gamle dager var å spise rå lever! Fant noe her: http://www.uib.no/isf/utposten/2004nr6/utp04605.htm Dette er heldigvis noe man kan gjøre noe med - bare man oppdager det.
mai mammaen til to Skrevet 21. juni 2007 #15 Skrevet 21. juni 2007 det hadde jeg mangel på under graviditeten og..jeg fikk en resept på slike vitamintabeletter jeg
Gjest otilie79;) Skrevet 21. juni 2007 #16 Skrevet 21. juni 2007 Man må ta sprøyter fordi tarmen ikke kan ta opp B12 vitaminet selv, og da hjelper det fint lite å spise tabeletter. Ofte i sammenheng med matallergi som cøliaki og fruktosemalabsorbsjon (som sambo har) Sambo må ta sprøyter.
roxanne Skrevet 21. juni 2007 #17 Skrevet 21. juni 2007 TrioBe er et vitaminpreperat i pilleform (vet ikke om man må ha resept). "TrioBe (Recip) B-vitaminpreparat. TABLETTER: Hver tablett inneh.: Folsyre 0,8 mg, cyanokobalamin (B12) 0,5 mg, pyridoksinhydroklorid (B6) 3 mg, hjelpestoffer. Indikasjoner: Forebygging av symptomgivende mangel på vitamin B6, vitamin B12 og folsyre ved utilstrekkelig inntak av føde eller malabsorpsjon, spesielt hos eldre." Fra felleskatalogen
roxanne Skrevet 21. juni 2007 #18 Skrevet 21. juni 2007 Om man må ta sprøyter avhenger jo av grunnen til det lave nivået. Mangler du det såkalte "intrisic faktor" så tas jo ikke B 12 opp fra maven. Men har man mangel av andre grunner (vegetarkost), ensidig kosthold så holder det med å ta det i tablettform. Kjenner vegetarianere som gjør det.
Mayken Skrevet 21. juni 2007 #19 Skrevet 21. juni 2007 Jeg tar b12 sprøyter, men bare hver 3mnd. Var oftere helt i starten, det går helt fint. Bedre med et lite stikk en gang hver 3.mnd enn å gå rundt å være svimmel og uopplagt. Sprøytene er på blå resept, da jeg begynte med dem for noen år siden hadde ikke pillene kommet på blå resept, derfor ble det det. Synes ikke det er så lett å huske å ta piller hver dag. Sprøyten skal settes intramuskulært, enten i låret eller i stumpen, jeg setter den i låret, merker ingenting etterpå. Uansett hva det er eller hva du gjør...lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå