Gå til innhold

Barnehagestart for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

og jeg er helt grønn...

Har fått velkomsrbrevet, men mye jeg lurer på likevel. Vi må jo forberede oss allerede nå, hun starter om 6 uker alt!!!Hehe.... Feks

- hvor mye skift bør vi ha liggende?

- har de minste sekk (hun er 15 mnd)?

- hva med maten - hun spiser ikke brødet selv enda men får halvsmå biter om gangen?

- Hvor lenge bør jeg hente henne tidligere enn full tid har litt med jobbstart å gjøre, jeg er ganske fri)

. Hva slags sko?

- Tøfler?

- tURTØY?

Regntøy - dress eller todelt eller begge deler??

- Egen tutekopp i bgh?

Sikkert myemye mer jeg lurer på og, men det var dette som slo meg da jeg åpnet brevet.... Noen som kan roe meg ned litt hehehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt råd er først og fremst å ikke kjøpe for mye. Ta det etterhvert som behovene melder seg.

* Et skift er nok etter min erfaring

* Snuppa mi på 20 måneder har ikke sekk. Litt liten til å bære det på ryggen. Jeg har bare det hun trenger i en pose. Men selvsagt gjør en sekk samme nytten.

*Dette ordner barnehagen. Mi spiste ikke noe særlig skive ennå i starten så vi sendte med grøt en stund. Så ville hun spise brød som de andre og det gikk fint.

*Et par joggesko, sandaler og støvler alt ettersom været.Vi ser ann dagen.

*Tøfler har vi brukt på vinteren. Sånne myke skinntøfler.

*Vi har en tynn parkdress og en tynn todelt. Og ser ann. Men nå går det jo bare i shorts og kortermet uansett : ) Veldig greit med sydvest når de regner. Hettene på jakker og dresser er noe herk.

*Tutekopp ordner de i vår barnehage i alle fall

Ellers er det jo smokk og kosebamse hvis dette trengs til soving. Samt vogn å sove ute i hvis hun er vant til det. Og eventuelt noe frukt og mat. Dette gjøres jo veldig forskjellig fra barnehage til barnehage da. Ellers har ikke vi trengt andre ting.

Lykke til : )

Skrevet

Takk! Det var en betryggende startliste hehe. Har følelsen av at det er så mange ting vi må ha, men det er kanskje ikke det.. Men mere skift kan vi kjøpe - det slites vel litt mer på tøyet der :)

Skrevet

Jenta mi er 18 mnd nå, men vi har stort sett gjort det likt fra hun begynte.

Har to bukser, to bodyer og to gensre liggende i barnehagen Om sommeren ett par sokker og ei str bukse, om vinteren to str. bukser. Kan fort velte ett glass melk om morran og bli våt ute etterpå.

Ella har sekk, men det er ikke noe hun må ha. Vi har bare ett sett regntøy, en vinterdress og ett par støvler osv, må derfor bringe det til og fra om vi har behov for det hjemme på ettermiddagen. Greit å ha noe å bære det i, men kan like så gjerne være en pose.

Tror alle barnehager er behjelpelige med maten. De skjærer brødet opp og gir henne biter om det er det hun bruker. Kommer nok til å lære fort når hun ser de andre barna spiser:)

De ansatte vil nok hjelpe deg med tilvenningstide og. De har gjort dette mange ganger, og har god erfaring. Jeg fulgte deres råd og det gikk fint. Barna blir trøtte i barnehagen da, slitne av lange dager. Jeg prøver å hente Ella tidlig og la henne få en fridag innimellom, men det får jeg til fordi jeg studerer. Blir nok andre boller når jeg til høsten skal ute i full jobb.

Nå har hun støvler, joggesko og sandaler. Inne bruker hun tøffelsokker eller hva jeg skal kalle de...sånne med skinn under og sokk over;) Koster ikke mye på h&m eller lindex ol. På vinteren har vi brukt gore-tex sko.

Ute bruker hun stort sett buksa si og en vindjakke. Er det vått/fuktig har hun regnbukse og vindjakke. Når det regner byttes vindjakka ut med regnjakke. Veldig kjekt med todelt synes jeg.

Har med ei vannflaske for å bruke ute, ellers stiller vår barnehage med kopper.

Du får nok mye info når dere begynner. Se dagene an, så finner du fort ut hva det er behov for:)

Skrevet

Mens jeg er igang. På vinteren har vi brukt sånne velourjoggebukser. Gode og ha på (tror jeg. he he.) og mye bevegelsesfrihet. Når dressene kommer av er olabukse det mest praktiske. Mest slitesterkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...