Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.jeg har en datter på 5 år som hver sommer plages med røde irriterende øyne som d klør i.har fått zyritec av legen og øyendråper som heter lomudal ,men synes ikke d virker. lurte på om d var flere her med barn som reagerer på gress,pollen osv som ville fortelle hva deres unger bruker, og om d virker?

Fortsetter under...

Skrevet

Først og fremst bør du gå til en barnelege eller noe og få tatt allergitester for å finne ut akkurat hva hun reagerer på. Vi gikk til en spesialist og fikk sjekket vår 5 åring. Han sjekket gutten for 16 forskjellige ting. Dernest får du sikkert noen andre medisiner. Det må du jo få hvis ikke de du har virker.

Skrevet

Jeg har ikke prøvd Lomudal, men har brukt Livostin øyedråper siden jeg var 6 år. I år har jeg skiftet til Zaditen øyedråper, som jeg syns virker bedre.

Hvis du ikke syns allergimedisinen virker godt nok, så ta det opp med legen til jenta di, så kan det hende du får en annen type. Innimellom må man prøve litt forskjellig før man finner den ideelle medisinen.

Jeg har god effekt av å bruke allergi-nesespray i tillegg til øyedråper og tabletter.

NB: Bruk øyedråpene hver dag, slik det står på! Da virker de bedre! De er ofte bedre forebyggende enn som hjelp med en gang.

Hvis hun har veldig røde og hovne øyne kan det hende hun har fått en infeksjon, det hadde jeg når jeg var lita, og fikk da en salve som etter hvert gjorde det bedre.

Moralen er: gå til legen:)

Håper det ordner seg!

Klem fra en veteran-allergiker..

Skrevet

Som noen andre var inne på, så må du gå til barnespesialist å få bekreftet pollenallergi, dersom du ikke har gjort det ennå. Dette fordi du da får medisinene på blåresept, og det er stor forskjell i kostnader på hvit og blå resept.

Min sønn fikk for flere år siden konstatert pollenallergi mot timotei og burot (begge gresspollen, såvidt jeg husker). Lager ei lita liste til senere sesonger, men noe kan du jo bruke nå når nøden er akutt .

1) Sjekk jevnlig med på norges astma- og allergiforbund bl.a. å finn ut pollenspredningen rundt omkring i landet

2) start gjerne minst 2 uker før sesongen begynner med å ta allergimedisinen. Min sønn pleide bruke Clarityn tbl, samt bruke Livostin øyedråper. (Siden vi er godt inne i pollensesongen, er det for sent å begynne i forkant, men det hjelper bra å ta dem nå også. Bedre sent enn aldri)

3) La være å lufte når det er varmt og vindete, da er pollenspredningen størst. Luft helst etter regn og/eller kvelden/natta, da er spredningen minst. Alternativ kjøp også pollennetting til å ha på vinduene

4) Dusj gjerne om kvelden eller dersom ubehaget blir stort, for å få vasket ut pollen av hår og øyne. Vær nøye med håndhygienen. Svært lett for små barnehender å gni seg uforvarende i øynene med hender "fulle" av pollen. Likedan kan en rask skyll av øyenen når plagene bli stor, hjelpe i løpet av dagen.

5) La jenta bruke solbriller ute på dagtid når pollenspredningen er stor. Det finnes jo slike med strikk nå, så de gjør at brillene ikke trenger være til stor sjenanse under vilter lek.

6) Unngå å tørke tøyet hennes ute (selv om luftørket tøy lukter godt og friskt, vil utetørking medføre at masse pollen kan feste seg på det rene tøyet og bli med inn.

7) I enkelte perioder kan det være lurt å begrense utetiden, dersom plagene blir veldig store uten at overfornevnte tiltak hjelper.

Håper dette var til litt hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...