Gå til innhold

Ulike meninger om antall ganger for UL


indianeren

Anbefalte innlegg

Ok, så er det utrolig mange ulike meninger omkring antall ganger for UL.

Noen sykehus velger å ikke bruke det for mye. Mens selvfølgelig vil det bli brukt mer når det er spesielle svangerskap som må følges opp.

Folk må ikke ta helt av på grunn av dette. Det er ulike praksis overalt i landet. For dere som har skrevet tidligere at dere er satt opp hver uke på UL, det er ikke vanlig prosedyre i et svangerskap. Jeg sier det til de som ikke får dette tilbudet hos sin lege eller sykehus. Her hvor jeg bor hadde vi aldri fått UL hver uke under vanlig svangerskap så ikke fortvil!

 

Egentlig skal ikke den første ultralyden være før uke 16/18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

i forrige sv.skap hadde jeg 2 ul. 1 i uke 17, samt en ny i uke 30 for å se om morkaka hadde vokst unna mormunnen.

 

Tror dette er et ganske normalt antall ultralydundersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde første UL når jeg var 18 uker.

så falt jeg i trappen i uke 19 å fikk ny UL

så fikk jeg UL i uke 32 for å se om morkaken hadde flyttet seg.

 

men kunnet gjerne tenkt meg UL oftere jeg ja:) men må nesten bli gravid først igjen da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solstrålen,

jeg trodde du ikke visste om du var gravid eller ikke, jeg. Har du fått vite at du ikke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang fikk jeg UL i uke 5,6,8,9,11,12,18,,22, 24 og 27.

 

UL fra 5-12 var pga blødninger som jeg hele tiden hadde. Uke 18 var den ordinære UL. 22-27 var pga unormalt mye kynnere som gjorde at de var redd fødselen skulle starte.

 

Denne gangen er jeg lovet ekstra oppfølging pga sviktende morkake. jenten jeg fikk var 1800 gram da hun ble født til terminen. Dette kan skje igjen. Hun var nær ved å dø uten at legene var klar over det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette området er Norge ufattelig tilbakestående....

Kjenner folk som gikk til gynekologen sin ved hver svangerskapskontroll, og fikk UL så og si hver gang.

 

Det er ikke farlig, og det er normalt med langt flere UL enn en, som en får her i Norge...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

går ut fra at jeg ikke er det så blir det gledelig overaskelse om jeg er det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Tom Cruise ventet barn i fjor gikk han til innkjøp av en ultralydmaskin til privat bruk. Dette ble han veldig kritisert for, for de skal ikke selges til folk som ikke er kyndige, og fordi at det visstnok ikke er bra med alt for mange runder med ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...