isrraf Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Hei. Jeg skal ha fire uker ferie i sommer og er 50 % sykemeldt hele perioden. Skal jeg da kun bruke halvparten av feriedagene mine?? Jeg fører timer og har nettopp spurt arbeidsgiver om dette. De mener at jeg skal føre full ferie når jeg har ferie og ikke noe sykemeldt. Jeg synes dette blir feil... Kunne gjerne tenkt meg å få to uker overøfrt til neste år...
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 Jeg tror ikke du kan være i 50% ferie, så jeg tror nok arbeidsgiver har rett. Alternative ditt er å snakke med legen og få 100% sykemelding i den perioden evt 2 uker. Leger skal i utgangspunktet ha en høyere terskel for å sykemelde i ferien din enn i abeidssituasjon (er du sykemeldt i ferien din er det fordi du er for syk til å ha ferie og heller kan ta ferie når du er frisk ) Hvis ikke legen gir deg sykemelding på 100% i denne perioden er jeg redd de 4 ukene er tapt
LynxLynx Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Klart du kan være 50 % sykemeldt i ferien din. Arbeidsgiver vil nok at du skal være "frisk" i ferien for da blir det mindre rot med sykedager, feriedager, lønn sykepenger og feriepenger for arb.giver sin del. Husk på at dersom du er syke i ferien og derfor har ferie "til gode" skal disse dagen i utgangspunktet taes rett etter sykemeldinga, og kan egentlig ikke spares til neste år. Arbeidsgiver kan kreve at de feriedagene du "sparte" på å være sykemeldt skal tas ut i år.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Har du satt deg opp med 4 uker ferie og er 50 % sykemeldt er det riktig som Anonym over her sider: Da har du tatt 4 uker ferie. Du er 50% sykemeldt fra jobben din, ikke fra din egen ferie. Hvis du ikke er i form til å ha ferie ville jeg nok godt til legen å fått 100% sykemelding.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 Det er nok som anonym over sier. Når du tar ferie så tar du ferie fra jobben. Er mann frisk nok til å dra på ferie så trenges heller ikke noen sykmelding. Jeg hadde en tilsvarende situasjon sist sommer og undersøkte dette nøye.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Jepp, det stemmer det som alle anonyme her sier. For å få ferie til gode må du være 100 % sykemeldt, gradert sykemelding gir ikke rett til å "sparte" feriedager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå