Gå til innhold

Flytur

Dodie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 1 måned senere...

jeg fløy fram ogtilbake fra london da jeg var i uke 12, var senere hos jordmor som fortalte meg om strålingen man får når man flyr. de vill jo foreksempel ikke ta røngten av gravide, men strålingen man får når man flyr er jo langt høyere enn et røgnten bilde. har prøvde å finnne noen om dette på internett, men funnet heller lite.

og det at de ikke vll at gravide skal fly den siste tiden har jo med fødselen å gjøre, man vill jo helst ikke føde ¨på et fly.

Jeg er flyger. I usa og en rekke andre land kan en kvinnelig pilot fly til hun skal føde. Selvfølgelig om hun er frisk, så en vanelig ferie tur er ikke farlig. Dette er ikke lov i europe, her flyr kvinnelige piloter til uke 20. Men de blir ikke satt på bakken pga stråling, men pga hensyn til flysikkerheten. Ps det er viktig å ha en erklæring fra legen på at du er frisk og har et problemfritt svangerskap, noen leger skriver ut erklæringer med kun termin dato, dette er ikke godt nok for alle selskaper. Forskjellige flyselskaper har forskjellige grenser på hvor nærme terminen du kan fly,,, de fleste tillater ikke flyging den siste måneden.

Jeg har bodd i London frem til 1. august, og kommer til å pendle frem og tilbake så lenge jeg har mulighet, siden barnefaren fortsatt bor der. Med flyselskapene jeg bruker, må jeg levere legeærklæring mellom uke 24 og 36, og etter det kan jeg ikke fly. Så jula blir definitivt feiret i Norge :) MEn siden jeg er overvektig, er detr ingen som tør spør om jeg er gravid, av redsel for å fornærme meg, så sålenge det ikke er synlig og jeg føler meg iform, viser jeg ikke legemelding uten at de spør!!! :)Jeg kan ikke jobbe lenger enn til 6 mnd, da blir jeg satt på land (jobber på sjøen) MEn sånn er det!

Annonse

Så vidt jeg har forstått er det pga sikkerheten at noen flyselskaper ikke lar gravide fly langt ute i svangerskapet. Skulle noen begynne å føde så blir hele mannskapet opptatt med dette og dermed går det utover sikkerheten på flyet. Norwegians lar deg fly med legeerklæring helt til du har to uker igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...