Gå til innhold

Light-brus...aspartam?!? Er det noen som vet???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn skal jo ikke ha light-produkter som inneholder aspartam! (Pga kreft-fare...)

Hvordan er det da om man drikker det under graviditeten??? Kan det påvirke fosteret???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke bare barn som skal holde seg unna det. Like farlig for voksne. Jeg og samboeren min har drukket mye light brus, men etter at vi fant ut om dette stoffet, har vi faktisk sluttet. Vi drikker heller mindre brus og kjøper heller vanlig brus når vi skal ha. Istedet for litt pepsi max hver dag, drikker vi heller en cola i uka. Dette gjelder ikke bare brus, men mange andre light produkter. Les ingrediensene bak på flaska/pakningen. Det har iallefall jeg begynt å gjøre. Er fra før ikke nøye på slikt, men etter mye styr i media, prøver jeg å begrense meg.

Skrevet

Slenger på et smilefjes. Jeg ble plutselig så alvorlig :)

Skrevet

Jeg kan ikke gi det et vitenskaplig svar, bare min personlige mening. Jeg ville aldri drukket/spist noe som inneholder aspartam, eller andre kunstige søtningsmidler for den saks skyld. Man kan ikke unngå alt, og f.eks. E211, Sodium Benzoat, som også er et kjent kreftfremkallende middel, finnes i alt fra ketchup til salater og posemat. Så jeg holder meg unna det som er mulig å holde seg unna.

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men har hørt at disse stoffene i små mengder ikke skal være skadelig og at sukker uansett er verre eller farligere, men det er vel en evig diskusjon;) alt med måte kanskje? Lykke til!

Skrevet

Okey,her var det nok av hysteri ja..

Det er sagt av mattilsynet at det ikker skadelig,og hadde det vært det hadde det vært ulovlig. Tenk litt på det,hadde virkelig kjipe Norge tatt inn noe skadelig? De har forsket mye på både aspartam og sukralose og de finner ingenting skadelig med det.

Eneste er jo denne koffeinen da. Men man kan drikke opptil en liter med koffeinholdig brus pr dag.

Herregud,selvom vi er gravide skal vi fortsatt leve..

Skrevet

Hei,

om dere går inn på candida sider og leser om aspertam holder man seg gjerne mest mulig unna.

Grunnen er at når stoffet kommmer over 30 grader omdannes det til tresprit.

Mange med følsom mage/tarm og barn som er lett påvirkelig og ikke klarer å bryte ned stoffer bra nok vil oppleve en forgiftning i hjernen. En del ADHD og hyperaktive barn bli faktisk værre av å få i seg dette enn vanlig sukker...

til info.

:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...