Gå til innhold

Tidlig UL - vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser etterhvert som jeg har vært inne her noen dager nå, at det er en god del av dere som går til tidlig UL. Er dette noe dere gjør helt av dere selv, eller er det fordi dere har en bakgrunn med problemer med tanke på SA/MA? Jeg trodde i utgangspunktet at UL var skadelig for fosteret, og burde ikke ta flere enn anbefalt, som er en gang når du er ca 18 -19 uker på vei?

Jeg er kun 5 + 1 på vei, og skal til første kontroll ved 8 uker. Jeg lurer på om noen av dere kan forklare hva som skjer ved denne første svangerskapskontrollen? Får vi høre hjertet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

UL er ikke skadelig for fosteret i det hele tatt,du kan trygt gå flere ganger om det er nødvendig :)..Hjertet kan tidligst høres rundt uke 12.På 1 kontroll finner legen en foreløpig termin dato (blir som oftest forandret litt på rutine UL) Evt underlivsjekk (ikke alle som gjør det lengre,jeg syntes det er greit da,vite at ting ser bra ut) har sikkert glemt noe..men er ikke mye som skjer på 1 kontroll egentlig..

Skrevet

På første kontroll tok jeg en underlivssjekk..med celleprøve, masse blodprøver, vekt, finne termindato..prate om det er noen en lurer på, fikk en svangerskapsbok og hørte på hjertelyd..da var jeg 10 uker..men som regel hører de ikke hjertet før rundt uke 12. Er ikke vanlig å bli henvist til ul før uke 17 /18 hvis det ikke er noe spesiellt

Skrevet

Jeg får UL hver uke og oppfølging på sykehus pga habituell abort (abortert 3 ganger ufrivillig uten fullbyrdet svangerskap imellom). Det er ikke skadelig for fosteret å ta UL.

Men jeg vet det er mange som går til privat UL for å være sikker å¨at det er liv der, også er det mange som blir henvist pga blødninger.

Skrevet

Hei,Jeg skal på UL neste uke, da er jeg i uke 7. Da skal vi høre på hjertet da den begynner å slå i uke 5/6. Jeg skal på tidlig UL pga at jeg har prøverør og må følges opp.

Det er ikke å anbefale å ta mange ultralyd da den kan føre til skader på forsteret. Det er vel derfor noen klinikker/ sykehus er litt forsiktig med det. Om de har noen bakgrunn for dette vet jeg ikke.

Skrevet

De som blir henvist til tidlig ultralyd blir som regel det av forskjellige grunner; problemer i tidligere svangerskap, blødninger, risiko for MA eller SA eller lignende. ELLER: at mor er veldig bekymret! Det kan faktisk være nok for å få en tidlig ultralyd.

Jeg skal ha en tidlig ultralyd pga skade på fosteret i mitt første svangerskap. Der ble en alvorlig hjertefeil oppdaget på ultralyden i uke 17. Da dette ikke var forenlig med liv måtte jeg igjennom en senabort. Pga dette får jeg nå ekstra oppfølging, noe jeg også fikk i mitt forrige svangerskap.

Noen går også på kontroller hos fødselsleger som har ultralydutstyr. Det gjorde en venninne av meg og hun fikk ultralyd så ofte hun ville. Man velger jo fritt om det er fastlegen, jordmor eller noen andre som skal følge opp svangerskap. Men det er nok vanligst for de som har vært igjennom prøverørsbefruktning.

Det vanligste er at du kun har 1 ultralyd i uke 17-18. At det skulle være skadelig med ultralyd har jeg aldri hørt. Men den høyfrekvente lyden kan virke forstryrrende på fosteret. Jeg får oppføling på Riksen, så jeg regner med at de ville fortalt meg hvis det ikke var lurt. Jeg regner med 4-5 ekstra ultralyder i løpet av svangerskapet.

Skrevet

Dere som skriver her at å ta mange UL er skadelig, hvor får dere denne informasjonen fra?

Pga SA har jeg fått UL når jeg var 4+5 og 6+5 og skal ihjen i uke 9.

Blir litt stressa når dere skriver sånt:( Vil jo ikke gjøre noe som kan føre til at jeg mister igjen.

Skrevet

jeg har kontrollene mine hos gynekolog, og det virker som om det er vanlig rutine for han å ta ul hver gang.. håper hvertfall jeg får det neste gang også.

Men de vet vel egentlig ikke helt om ul er skadelig eller ikke, det forskes vel på det tror jeg. leste en gang at ul kunne forårsake adhd, men har ikke hørt noe mer om det, så vet ikke jeg altså..

Skrevet

Noen som vet?

Skrevet

Om det hadde vært farlig å ta flere UL i svangerskapet, så hadde vel ikke sykehuset satt meg opp på UL hver uke frem til uke 12 og annenhver uke i 2. trimester?????

Skulle tro det er de som har ekspertisen..

Jeg blir så IRRITERT når folk slenger ut kommentarer om at ting er farlig uten å undersøke fakta. Det gjør folk her inne unødvendig bekymret.

Limer inn noen linker som enkelte her burde lese, før de uttaler seg om ting!!

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_personalpage&task=view&id=13&Itemid=81&contentid=1508&sectionid=125

http://www.baby.no/helse/barnelegen/spor/ultralydfare/

http://www.skanningsklinik.dk/faq.asp

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=370032

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=333275

Skrevet

offda, det var ikke sånn ment altså. Men de forsker jo på alt mulig, klart dette også er noe de forsker på.

Men jeg er helt enig i at hvis man hadde trodd det var farlig, så ville man ikke fått ul, og jeg ville heller ikke valgt å ha mange selv.

Beklager, jeg skulle ikke skrevet noe..

Skrevet

Lydia82, ingen som er sure på deg vel:)

Skrevet

Det var jo greit å få en liten diskusjon på området! :)

Og beklager om jeg antok noe som var feil. Antakelsen stammer nok kun fra ting du har hørt opp gjennom tidene.

Må innrømme at det frister veldig på bestille tildlig UL her også... Vet jo at jeg er gravid - har ikke hatt noen blødninger så alt er helt sikkert i orden - men likevel så kommer en av og til inn på tanken om atte kanskje.....

Takker for alle svarene deres!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...