Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Jeg fikk forskudd på arv av min far da jeg kjøpte bolig. Nå har jeg planer om å selge å flytte fra byen å kjøpe noe annent. Men så sier han at dersom jeg flytter skal han ha pengene tilbake. Dit jeg flytter er det mye høyere boligpriser enn her jeg bor nå, så da ender jeg vel opp med en 2-roms Han sa at han ga meg pengene for at jeg skulle bo her i byen, å ikke stikke til en annen by.(de vil ikke at jeg skal flytte avgårde med barnebarnet deres tydligvis) Så han sa at jeg hadde valget mellom å bli boende her å beholde pengene, eller flytte å betale han tilbake. Det er snakk om ganske så mange penger så jeg er så i tvil nå. Hva hadde dere gjort? Jeg visste forresten ikke dette da jeg kjøpte boligen. Han sa ingenting om at pengene bare gjalt dersom jeg ble i kommunen.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Forskudd på arv blir jo som regel innberettet(tror grensen er på 250.000 før du må skatte) til skattemyndighetene - og i så fall har du jo skattet av arven du har fått på forskudd. Jeg har mine tvil om han kan kreve pengene tilbake, juridisk sett. Hadde faren min gjort det, tror jeg at det hadde vært dråpen som hadde fått begeret til å renne over her i gården(laaaaaang historie om morsarven min som jeg stadig vekk får direkte hint om at jeg ikke vil få medmindre jeg "oppfører meg ordentlig" - dvs. ikke legger meg opp i hans saker....) - be ham ta penga og si at du skal vel alltids greie deg selv, og ønsk ham lykke på reisen.... tror nesten jeg vil være
blond Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 Forskudd på arv er forskudd på arv og kan ikke betales tilbake (da ville det vært et lån, ikke arv som han har GITT FRA SEG!). Ta heller poenget hans og snakk med han om følelsene hans. Er det ikke fint at han vil dere skal være i nærheten av han??
Gjest -<<- Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Juridisk sett kan han ikke kreve noe tilbake. Emosjonelt sett bedriver han utpressing og bør absolutt ikke føyes.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 Saken er at han har hele livet mitt styrt meg å alltid bestemt alt. Greit nok det når jeg bodde hjemme, men når jeg flyttet ut bodde jeg i en liten leilighet uten hjelp fra noen. Han sa han ville hjelpe meg og barnet til å kjøpe en egen bolig, å nå føler jeg at han presser meg til å bli boende her. Jeg har fått ny kjæreste å vi har vært sammen 1,5år å har lyst til å flytte sammen. Han bor i Oslo å vil gjerne bli boende der pga jobben, men han har sagt at han flytter til min by uten problemer vis jeg ikke vil flytte innover. Men jeg har lyst til å flytte herfra pga mange ting jeg ikke gidder å gå inn på, å jeg syns det er greit at typen beholder den jobben han trives så godt i. Dessuten er det bare litt over 1 time å kjøre så de skal få se barnebarnet sitt så mye de vil. Kan jo fint ta en dagstur ned hit når vi har lyst. Trenger jo ikke planlegges i lang framtid. Men har på følelsen at min far føler at han mister kontrollen dersom jeg selger,og flytter med kjæresten. Vi hadde tenkt til å kjøpe noe sammen, men blir jo ikke så stort når jeg ikke har noe å legge inn.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #6 Skrevet 20. juni 2007 Det er godt over 250 000 ja,men jeg har ikke betalt noe skatt av det. Ikke som jeg vet om hvertfall..... Han skal seff få pengene sine om jeg flytter, er jo fra hans sparekonto. Men de står jo bare der å råtner til han dør så skjønner ikke hvorfor jeg ikke får beholde de pengene jeg tjener på å selge for å legge inn i en ny bolig. Jeg skjønner at han hadde nekta meg å brukt pengene på tull, men skulle vel ikke spilt noen rolle om pengene ligger i den boligen jeg bor i nå, enn en annen bolig.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 Syns du skal flytte fra den dominerende faren din. Slår han seg vrang når det gjelder pengene, så gi dem tilbake - men pass på at det følger med en bemerkning som gjør at han skjønner at du nå anser deg som uavhengig og at han ikke kan bruke penger og arv til å styre deg dit han vil. Lykke til med ny kjæreste! hilsen første
blond Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 Nå har du gitt svaret selv. Gjør det du vil. Dine penger er dine penger, så får faren din heller surmule for seg selv og angre på at han gav dem til deg. Du kan ikke gjøres arveløs, hvis det skulle bekymre deg.. Det er fint at du velger å leve ditt eget liv og viser det ved å flytte. Gamle manipulerende menn skjønner ofte handling bedre enn ord.. Lykke til og slutt med den dårlige samvittigheten. Ikke la han styre livet ditt lenger!
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #9 Skrevet 20. juni 2007 Ja det blir nok til det. Har fått veldig mye hjelp av foreldrene mine, egentlig altfor mye. Først innfridde de lånet på bilen min på 150 000, så fikk jeg en slump til å legge inn i boligen(kunne ikke sitte med så høyt boliglån så derfor fikk jeg forskudd på arv sånn at jeg skulle greie å betale lånet) Lånet jeg har nå er på 1,3 å høyere greier jeg ikke alene, så hadde det ikke vært for den arva så hadde jeg ikke kunnet kjøpe denne boligen. Men jeg er kjempetakknemmelig for at de har hjulpet meg, så er ikke utakknemmlig altså. Men jeg trodde jo at når jeg flyttet så fikk jeg beholde pengene for å legge de inn i en annen bolig.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #10 Skrevet 20. juni 2007 Egentlig har jeg ikke lyst til å beholde pengene vis han ikke vil jeg skal ha de Jeg vet jo at jeg uansett får de pengene+ resten av arva når de går bort, men tenker jo ikke på det nå. Men hadde vært greit om jeg fikk beholde de for å legge inn i en annen bolig. Men tror ikke jeg vil beholde de, men flytte kommer jeg uansett til å gjøre. Så får vi heller leie noe imens til jeg er ferdig med utdannelsen, å så ta opp et lån sammen uten hjelp.
blond Skrevet 20. juni 2007 #11 Skrevet 20. juni 2007 Det er helt klart mange følelser knyttet til disse pengene og mye symbolikk. Høres merkelig ut om du skal gi dem tilbake til han, det er jo ARV.. ville det vært annerledes om han var død eller ville du fremdeles brukt pengene bare som han hadde ønsket? Høres ut som om han fremdeles han stor makt over deg. Uansett: hvis du skal betale dem tilbake (altså at du betrakter pengene som et lån med en rekke betingelser..), så bør du kontakte advokat for å finne ut av de juridiske sidene av dette.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #12 Skrevet 20. juni 2007 Men nå har jeg ikke betalt skatt av de da, så jeg har vel egentlig gjort noe ulovelig? Bør kanskje ikke kontakte advokat da? Visste ikke at jeg måtte betale noe skatt av de.
blond Skrevet 20. juni 2007 #13 Skrevet 20. juni 2007 Det kommer an på når du arvet de. Nå er grensen 250.000 fra hver av foreldrene etter denne summen må du betale arveavgift. Du kan kontakte jussbussen, det er visstnok gratis. Ellers kan du kontakte skattefogden og finne info der. Det du ikke visste om det visste du ikke. Er ikke sikker på om ansvaret for dette er ditt eller din far sitt. Større summer skal meldes til skattefogden på et eget skjema og signeres av begge (giver og mottaker).
Libido- Skrevet 20. juni 2007 #14 Skrevet 20. juni 2007 Juridisk sett kan han ikke kreve noe tilbake. Emosjonelt sett bedriver han utpressing og bør absolutt ikke føyes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå