Gå til innhold

hvordan blir det med penger i neste permisjon? hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

La oss si at jeg skulle bli sykemeldt mens jeg har permisjon(pga svangerskapsrelaterte problemer), og at jeg blir sykemeldt helt til nestemann blir født, hvordan blir det da med penger i neste permisjon? Får jeg da 80% av sykepengene? For de sykepengene jeg får er vel det samme som jeg får nå? Jeg har nå 80% dekningsgrad..

Uff, håper noen skjønner hva jeg mener og kan svare meg på dette selvom formuleringen min ikke er helt god..:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På nav står følgende: sykepenger teller på lik linje som lønn til fødselspenger (erfart det selv, og det stemmer, 80% av lønnen, som tilfeldigvis var sm-penger fra nav). Om du får to tette (er det det du lurer på?) , blir gravid når babyen din er feks 3 mnd, får du fortsatt like mye perm-penger i neste perm. Fordi, "6 av de 10 siste mnd"-regel. Om du blir gravid sent i permen din, går du jo tilbake i jobb (eller ditt tilfelle muligens sm), og opptjeningsgrunnlaget blir da antagelig både permpenger fra denne permen OG sm-pengene fra etterpå. Men selv om det er permpengene som kanskje er tilfelle; man får ikke 80% av 80% ved to tette om du skjønner, fordi beregningsgrunnlaget er fremdeles din LØNN, som er 100%, altså vanlig lønn.

Var dette forståelig? Du blir hvertfall ikke bankrott om du får en baby til på kort tid.

Skrevet

OK, jeg tror jeg skjønner hva du mener. De regner sykepengene ut fra lønnen jeg hadde før jeg gikk ut i permisjon? Det vil da si at jeg vil få det samme i neste perm som jeg har nå og det er tilfelle, og det kan jeg leve med:-) Jeg får ta en tlf til NAV for å være på den sikre siden. Takk for at du tok deg tid til å svare:-)

Skrevet

Det er tilfelle, jeg er i den situasjonen, og får akkurat det samme som forrige gang:)

Ikke bekymre deg,det gjorde jeg ennå Nav sa det var slik, så hadde alle rundt meg forskjellige meninger om det, noe som gjorde m nervøs.

Klem, og lykke til

Skrevet

Jennifer: Så du ble sykemeldt mens du fortsatt var i permisjon? Du skulle egentlig ha begynt å jobbe, men pga sykemld går du rett ut i ny permisjon? Må ha det inn med teskjeer, jeg..hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...