Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er nå passert 4 mnd. og jeg tenkte og introdusere litt frukt for han.. Men burde jeg da gi det som formiddags/ettermiddagskos og melk etterpå, eller når burde jeg gi han dette?

Hilsen førstegangsmamma som har en god del spm. om fast føde!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

etter det jeg har erfart så er det lurt å gi det tidlig på dagen ti¨l å begynne med. blir det vondt i magen ut av det så kommer det ikke midt i legginga og utover kvelden. tåler babyen det bra kan du bare gi det når du vil... som en lett lunsj eller som dessert etter middagen. hvis du ammer er det greit å amme litt etterpå, gjør det lettere for magen å fordøye når det kommer sammen med morsmelk...

Skrevet

Gi ham det når han virker interessert. :) Det er best å introdusere nye matvarer tidlig på dagen slik at du kan observere eventuelle reaksjoner i en viss tid framover. Det skjer sikkert ikke noe galt, men det er for å være på den sikre siden. Unngå appelsin og andre sitrusfrukter det første året, det samme med jordbær og kiwi og annen frukt med "hår" på. Introduser en matvare om gangen, så vet du med sikkerhet hva barnet har reagert på om det skulle oppstå reaksjoner. Typiske reaksjoner kan være prikker i fjeset og på kontaktstedet med maten (rundt munnen og andre steder der det har blitt sølt), og prikker i rumpa litt etterpå (reagerer på avføringen). Begynn med en teskje, gi deretter et par teskjeer neste dag, og øk veldig gradvis.

Ellers kan du jo begynne med maisgrøt for 4 mnd, den pleier de små å like godt.

Ellers er det veldig fint å begynne med:

Kokt gulrot moset til purè i stavmikser

Kokt potet moset i stavmikser (med morsmelk eller mme)

Eple

Godt moden pære

Lykke til! Artig med nye smaker. Og du vil sikkert få se et par ubetalelige ansiktsuttrykk.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to:)

Grøt får han.. Men da kan jeg prøve ut med litt most frukt på formiddagen da!

Ja, de ansiktsuttykka er fantastisk morsomme.. Ser fort om det var godt eller ikke..!

Her gikk bena i hundre, og han smatta masse når han fikk smake på grøten=D *morsomt*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...