peonererfine Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Har vært uheldig, noen våte kluter kom nedi skittentøykurven, så flere plagg har fått sorte flekker...har prøvd å ta flytende Blende rett på flekkene noen timer før vask, men dette hjalp ikke. Tro disse flekke er umulige å få bort....? Tips?
selfangerkjerringa Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Jeg har ikke fått dem vekk. Endte opp med å hive plaggene...
peonererfine Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2007 ...mente Blenda...og flekkeNE... he he
selfangerkjerringa Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Men har du prøvd vanish (ja, reklamen suger men produktet er bra) og gode, gamle Hvitvask (gammedags tube, blå med hvit skrift, ser ut som den er fra femtitallet)
#Ariadne# Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 da har det gått jordslag i klærne, og det går ikke engang bort med kloring
peonererfine Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. juni 2007 Takk, får prøve de...er så kjipt, en av de fineste toppene til jenta mi...ja, ja...
peonererfine Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 20. juni 2007 Jordslag er det det heter, ja...Da tror jeg at jeg gir opp... Takk!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 Dette fant jeg da jeg søkte på jordslag: Jordslag/mugg Vask plaggene ved så høy temperatur som de tåler – helst 60ºC eller høyere. Tåler ikke stoffet så høy temperatur, legg det i en løsning av eddik og vann – 2 dl eddik til 1 liter vann. La det ligge ca. 1 døgn. Vask plagget. Jordslag - kjerringråd Jordslag kommer av at tekstiler ligger for fuktig. Det er rett og slett mugg som vokser på tekstilene når de ligger lagret fuktig. Båtkalesjer er ofte veldig utsatt for dette, da de ofte er fuktige under lagring, men klær kan også få det. Fjerning av jordslag kan gjøres på følgende måte. Lag en løsning av eddik og vann i forholdet 0,2 til 1. Det vil si to desiliter eddik til en liter vann. La tekstilene du skal fjerne jordslag av ligge i bløt i denne løsningen ett døgn før du vasker den på vanlig måte.
peonererfine Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 20. juni 2007 Takk for det...da prøver jeg iallefall på den toppen...:-)
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 20. juni 2007 #11 Skrevet 20. juni 2007 Hihi...men det er jo også alle andre! Men egentlig supert med denne tråden fordi nå vet jeg hva de sorte flekkene på noen av håndklærne er, så da er det bare å skaffe litt eddik!:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå