Gjest Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Hva bruker dere i purrèen dere gir barna? Hvordan lager dere den? Lager dere grønnsakspurrè og/eller fruktpurrè? Har dere det som et eget måltid? Jeg driver å introduserer litt nye smaker til lillegutten min! Planen er å fullamme til han er 6 måneder, men altså gi ham smaken på litt andre ting innimellom! Men føler meg litt fersk på området kan man jo si...
HMS *endelig mamma* Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Har kokt grønnsakspurè med potet og gulrot. Begynte med bare potet, og når det gikk greit, puttet jeg oppi en gulrot. Har mer potet enn gulrot i. Koker det til det går lett å mose med en gaffel. Har alt oppi en foodprocessor/hakker e.l. til det er en fin mos. (Kan sikkert bruke stavmixer også, men jeg opplevde at mosen da ble skikkelig seig.) Neste steg er å tilsette litt blomkål. Når mosen skal brukes, blander jeg den med litt lunken morsmelk evt. MME. Kjøper enten ferdige fruktpurèer, finnes 2-3 typer fra 4.mnd. eller moser banan, fersken eller eple selv. Eplene koker jeg litt først så de blir myke og litt mildere på smak og syrer. Grønnsakspurèen bruker vi som eget måltid, dvs. etter en god skvett med morsmelk først. Vi har brukt frukt som et lite tillegg til morsmelk til lunsj og som dessert.
Grigri m/3 gutter Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 Jeg begynte med å gi han kjøpeglass, men gikk etter et par uker over til å lage selv når jeg fikk meg en mikser som lager fin pure. Da var han tilvent en del smaker, så jeg blander som regel to grønnnsaker, bruker av disse foreløpig: potet, gulrot, squash, hm ja har ikke kommet lengre. Fruktpure på samme måte, bruker eple, pære, banan, og skal prøve aprikoser neste koking. Jeg koker alt for det blir lettere for maskinen å mose det, men eple og pære har han jo også fått skrapt med en skje. Hvis konsistensen blir for tykk(spesielt potetene) har jeg i litt vann, men man kan jo også bruke litt mm/mme. Har en liten dæsj smør eller vegetabilsk olje i grønnsakspureen også. Jeg gir grønnsakspure som et måltid med melk etterpå, fruktpureen pleier jeg å blande med grøt til kvelds og melk etterpå, men da vil han ikke ha så mye melk, det ser du etterhvert hva din baby ønsker. Til å begynne med trenger du jo bare pittelitt for å la han smake på ting og da kan du jo bare ta litt av grønnsakene dere har til middag og mose med gaffel og gi. Husk å ikke ha salt i kokevannet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå