Gå til innhold

Nå har jeg grått ..... Hvem fortjener egentlig å bli gravid og hvem gjør det ikke?

Anbefalte innlegg

Må bare lufte litt tanker her jeg sitter.

Jeg har snakket med en venninne av meg som ble gravid for en god stund siden, hun er vel bortimot en 6 mnd på vei nå,magen strutter og hun gløder.

Jeg fortalte henne da at ei annen felles venninne av oss har prøvd aktivt i noen år nå og at de ikke enda har lyktes.Hun har vært åpen om dette og jeg fikk tlf om at mensen hadde kommet og det ikke gikk nå heller.Da kom det fra min gravide venninne, ja som om hun fortjener å bli gravid! Du burde bli gravid før henne! Du som har slitt så lenge! du står først i køen, det er bare sikkert!

Jeg ble helt satt ut jeg! Fortjener jeg å bli gravid før noen andre? Og hvem pokker bestemmer den rangordningen? Hvem fortjener og hvem fortjener ikke? Hvordan kan en forholde seg til sånt?

Jeg selv går og venter på mine 4 egg som ligger befrukta og venter på å dele seg nå. Enn hvis jeg blir gravid nå, hvordan skal jeg da forholde meg til hun som ikke har lyktes? Jeg vet hun vil bli sår og trist for at jeg lykkes, men jeg vet da søren om jeg tør å fortelle noen som helst at jeg evt er gravid fremover. For her går det visst på rang...

Jeg er også uttrykket du fortjener det her inne, og jeg bruker det selv uten å tenke så mye over det. Jeg sier, vel fortjent til mangt og mye. Men i denne settingen var det ordet fortjent brukt som et negativt ladet ord.

Jeg er rett og slett redd for at andre også tenker som venninna mi, at noen fortjener ting mer enn andre, og at noen evt blir såret hvos jeg lykkes og de selv ikke gjør det.

Tenker flere av dere noe ala meg, eller er det bare jeg som er på hormontripp nå?

Fortsetter under...

Er helt enig med deg her jeg Bula. Her er det ikke snakk om hvem som fortjener mest å bli gravid. Alle som ønsker det, fortjener lik sjanse. Å få barn burde vært en menneskerett.

Det som gjør meg så sint er at så fine folk her inne skal ha det så vanskelig for å bli gravide. Det aller høyeste ønske skal være så vanskelig å få til. Noe som andre tar som en selvfølge, og ikke vet å sette pris på en gang.

Alle fortjener å være så heldige. Venninnen din, du, jeg, og alle andre som sliter. Men det er lett å bli bitter. Jeg vet at jeg ikke kan takle det så bra hvis jer nå hører om venninner som blir gravide. Det er ikke fordi at de ikke fortjener det, men det er rett og slett fordi jeg er litt bitter. Hvem jeg er bitter på vet jeg ikke, for det er jo ingens skyld dette her. Men det er likefullt svært vanskelig.

Kommentaren fra venninnen din legger seg til i rekken av tankeløse kommentarer som vi prøverørere til stadighet får høre.

Kjære Bula:)

Du reagerer helt normalt! Jeg har tenkt sånn mange ganger her inne på denne siden, at det kanskje er egoistisk av meg å ville ha et barn til (har 3 store barn), når det er så mange som sliter skikkelig for å få oppleve morsfølelsen. Ingen har rett til å dømme andre for hvor mange barn de skal ha eller hvem som fortjener det mest. Det fungerer jo ikke sånn som at hvis for eks jeg blir gravid, så vil andre vil få mindre sjans til å bli det. Det er så individuelt. Folk er forskjellige, og vi fortjener det alle sammen å få barn vi som ønsker oss det. Det er nok av folk som setter barn til verden og ikke bryr seg om dem, eller har muligheten til å ta seg av dem.

Jeg håper venninna di blir gravid jeg;) Og du selvfølgelig. Det er så mange som slenger ut av seg med komentarer uten å tenke seg om som kan være forferdelig sårende. Lykke til da Bula. Ser ut til at du skal sette inn på fredag? Eller? Jeg skal kanskje på mandag;)

Klem

*puster litt lettet ut her*

Bra at det er flere som tenker sånn som meg.Jeg er bare helt utafor nå som jeg venter på en evt innsetting i morgen, og det dilemmaet om 15 dager.. Teste, og så få dommen.

Vanskelig tema og vanskelige tanker, vil jeg tro dette er.

Gjest Bjørnen Collargol

Hei på deg snuppa!

Det er mange som tenker som deg både her inne og utenfor dette forumet.

Ja vi bruker ordet fortjener ofte i en positiv retning, men det blir helt feil å bruke det i den forbindelse som din venninde bruker. Tror ikke hun tenkte så mye over hva hun sa jeg og det var sikkert for å trøste deg på et vis.

Når det er sagt så tenker jeg ofte at det er urettferdig at min søster og veldig mange av mine venninder har fått 2 på den tiden jeg har vært prøver, men selv om det er sårt at alle yngler i hytt og vær så vil jeg ikke si at de ikke fortjener det. Jeg unner ingen å gå igjennom det som jeg og de andre jentene her inne gjør. Vi sliter og noen tar ting bedre enn andre igjen, men slik vil det alltid være.

Et par av mine venninder ventet med å fortelle om sine graviditeter til meg sist fordi de var så redd for min reaksjon. Har fortalt at JA det er sårt, men jeg unner de det de får oppleve! Det som var mest sårt var at de ikke ville la meg ta del i det fra starten av egentlig....

Hadde det vært opp til meg hadde ingen fortjent å slite, men slik er det bare en gang at alle må jobbe MYE mere for det de ønsker seg.

Ikke bry deg noe om det som ble sagt du (vet det er lett å si....) Ta vare på deg selv og håp og ønsk alt du vil uten å ha dårlig samvittighet. Nå skal du kun konsentrere deg om de 4 eggene du har liggende å vente på deg og så satser vi på at det blir innsett og egg på frys!

KLÆM

Jeg også føler litt på den med å evt vente med å fortelle ting hvis jeg blir gravid.For å skåne andre.

Men samtidig så tror jeg at mange blir mer såret over å ikke få ta del i ting.

Jeg orker ikke å gå og føle på at jeg skal bære "verdenssynden" på meg hvis jeg blir gravid. Alltid er det noen som har hatt det verre eller bedre her i verden, det er ikke til å komme fra. En kan ikke måle sorg og smerte i verken meter eller i bøtter og spann.

Og jeg tør å være så ærlig at selvfølgelig ønsker jeg meg denne eventuelle graviditeten! Klarer jeg det, så har jeg kjempet for det. Ingen kan uansett ta fra meg den gleden med å si at jeg ikke fortjener det(håper ikke det ihvertfall)

Alle ønsker det beste for seg selv, det vet jeg. Men klart en skulle sett at andre også fikk en gledelig beskjed.

Vi er litt rare vi sliterne.Vi tenker på oss selv og på andre, gir mye av oss selv og til tider setter en følelsene sine til side for å støtte eller oppmuntre andre.

Vi er bare mennesker,med masse tanker ,følelser og redsel for å tråkke på andre.

Ja de 4 eggene mine ja...

Må innrømme at jeg tenker på dem hele tiden nå.Om de deler seg eller hva de gjør. Sist jeg snakket med sykehuset, så var det ikke antydning til deling på dem... Morgendagen blir spennende!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...