Gå til innhold

Hva kan egentlig fastlegen gjøre med overvekt?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig i forhold til vekten min, og har vært noen runder til lege pga dette. Fikk utskrevet reductil på eget ønske, og var "flink" med kosthold og trening i 1 1/2 år. Følte ikke reductil hjalp meg noe særlig (fikk ingen bivirkninger heller), men jeg jobba hardt, og gikk ned 30 kilo.

 

Nå har jeg gått opp alt, og det er så frustrerende... Jeg føler jeg har prøvd det meste, og jeg går jo ned, så ingenting i veien med stoffskifte osv. Men jeg holder ikke ut med noe, og føler meg kjempesvak. Nå spiser jeg alt jeg kommer over (eller det meste jeg har lyst på), og rører meg nesten ikke. Jeg har 40 kilo ekstra, i stedet for 10, som jeg hadde for 1 1/2 år siden.. Enn om jeg bare kunne kommet meg i mål den gangen??

 

Jeg sliter en del privat i tillegg, og det skal ingenting til før jeg begynner å spise.. og når jeg har begynt er det så utrolig vanskelig å starte igjen.

 

Hva annet kan legen gjøre for meg, annet enn å gi meg piller? Han har gitt meg henvisning til psykolog (har opplevd en del, så hjelper sikkert å få pratet ut om ting). Men jeg kunne tenkt meg å blitt henvist til ernæringsfysiolog eller evt. noen som kan med spiseforstyrrelser (mener selv at jeg har det) - og jeg kunne tenkt meg å få satt opp et program som jeg ikke må fullføre på ren viljestyrke (har ikke økonomi til personlig trener, som jeg føler jeg burde hatt!)

 

Dette går utover hverdagen min, og jeg er stygt redd barna blir preget av meg, siden de er såpass store. En uke er jeg megasunn, og neste gigausunn.. når jeg er sunn får barna mer frukt og grønt, når jeg er usunn får barna mer brus og tullmat. Det er jo ikke sånn det skal være...

 

Åj dette ble langt.... håper på innspill =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mentale problemer som depresjon, angst og redusert selvbilde øker også med økende fedme. Mange får redusert deltagelse i sosiale aktiviteter og isolerer seg. Sjansene for å få brukt sine kvalifikasjoner blir betydelig redusert. Pasienter med alvorlig fedme blir møtt med mange fordommer. Undersøkelser har vist at alvorlig fedme ikke dreier seg om latskap eller ”svak karakter.” Alvorlig fedme er en sykdom med underliggende genetiske og biologiske forklaringer. Mennesker med alvorlig overvekt lykkes gjerne gjentatte ganger å gå ned i vekt

(ofte 10-15 kg), og på den måten viser de nettopp karakterstyrke. Problemet er at de på lang sikt ikke klarer å vedlikeholde den reduserte kroppsvekten fordi kroppens hormonsystemer reagerer på raske vekttap og skaper et ikke-viljestyrt press for å gå opp i vekt igjen. Dette er hovedgrunnen til at nesten alle mislykkes med slanking, tilbakefall er regelen, og de fleste legger på seg litt mer enn de hadde som utgangspunkt.

 

Overvekt er et kronisk problem. Virkningsfulle metoder for å få ned vekten ved alvorlig

fedme og beholde den reduserte vekten lykkes sjelden uten operasjon. Ved alvorlig fedme har

”bypass” av mage og tynntarm vist seg å være den beste metoden man kjenner til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...