Gå til innhold

Hæ? Ullevål eller Rikshospitalet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt til rikshospitalet fordi jeg leste at mange ble avvist i døra på ullevål.. Tenkte kanskje det var vanskeligere å få på plass på ullevål da.

Men de har jo mye større kapasitet en riksen. Hvor er man sikrest å få fødeplass da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Nå blir en ikke avvist i døra, men evt. etter at man har sendt søknad...var ikke slik før, men heldigvis har de forandra på det.

Jeg søkte både på Ullevål og Riksen da jeg var 7+2, og fikk plass begge steder...valgte så Riksen, og droppa Ullevål.

Skrevet

Var det noen spesiell grunn til at du valgte riksen. Bare lurer, heh.

Skrevet

Fordi det er flere som føder på Ullevål, og jeg tenkte at jeg ikke kom til å få god nok oppfølging der siden jeg hadde en rask fødsel sist gang. Dessuten har det ingenting å si for meg at de har et pasienthotell, for blodprosenten min kommer nok til å være for lav til at jeg kan bo der.

Skrevet

Dessuten har Riksen de beste spesialistene (men Ullevål har selvsagt mange gode de også), og vi har vært så mye på Ullevål pga snulla (hun har hatt godarta svulst i kneet) at jeg ikke orker å være der når jeg kan være et annet sted.

Skrevet

Jeg søkte riksen i uke 8 og fikk plass, en fikk ikke UL før i uke 21. Dette skal man ha i uke 17-19 og fodi jeg er 35 år synes jeg dette var litt sent. Prøvde å ringe de, men fikk utrolig dårlig service og fikk ikke time før. Ringte ULlevål som hadde masse ledige UL timer i min uke 18, så sendte en søknad dit og fikk beskjed om at jeg får plass. Gjorde det denne uka, i uke 12.

Skrevet

Jeg fikk UL i uke 20, men siden jeg var usikker på terminen og kunne være litt lenger på vei, ringte jeg for å spørre om jeg kunne få time tidligere. Hun på telefonen sa at det var det ikke noe vits i, for de kan beregne veldig nøyaktig termin til fosteret er 22+5. Men så fikk jeg brev litt seinere om at UL-en min var flyttet en uke tidligere.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg fikk plass både på ABC på Ullevål og på Rikse.

Valgte egentlig ABC og var på time hos JM der.

Jeg for min del synes det virker som de tar på seg for mye ansvar til at de klarer å følge opp alle på en god måte.

Eneste grunnen til at jeg veldig gjerne ville dit var at jeg vill eha familierom så mannen min slipper å dra fra oss om natten.

Men har jeg ombestemt meg,går for Riksen!

Sitter igjen med en mye bedre følelse etter dette valget.

Får nok ikke familierom der,men mannen får sove i en stol den første natten...hehe.Er vi heldige så føder jeg på natten/morningen,da får vi en hel dag sammen.

De tilbud alle typer smertelindring der og de virker veldig hyggelige.

Er godt kjent på Riksen siden vi har tatt IVF der.

Skal på UL i uke 19(på Ullevål fikk vi ikke før uke 20).Er vel bare bra å ha sent,da ser man mer:-)

Søkte forresten begge steder i uke 8

Skrevet

dollypopp

Søkte du via fastlegen din, eller søkte du selv direkte til riksen?

Lurer på hva jeg selv skal gjøre nemlig. Tror jeg går for riksen.

Kan man bare sende en mail eller brev? krever de ikke søknad fra legen?

Skrevet

Var på tidlig UL i uke 9 etter IVF på Riksen og da spurte legen om ville søke der.

Så han gjorde det for oss.

Du kan jo bare sende de en mail,så får du sikkert vite hva du må gjøre.

• 1 måned senere...
Skrevet

Dollypopp...

Jeg tror nok ikke mannen din kan sove i en stol heller gitt...

På Riksen har du ikke enerom, dessverre, og det er nok ikke sikkert det blir så godt mottatt av den du deler rom med hvis mannen din blir sittende på rommet deres... Ikke meningen å være kjip her, men jeg opplevde noe av det samme da jeg fødte min første der.

Hun jeg delte rom med hadde en mann som kom og gikk på de merkeligste tider. Og selv om de forsøkte å liste seg og hviske osv, så er det ikke mye lyd det forhenget i mellom oss tok i mot... Så jeg råder deg ialle fall til å høre med roommaten din før dere tar en avgjørelse på om han skal sove i en stol eller ei.

Jeg grudde meg veldig for at mannen min skulle reise hjem, men når bebissen var født så var alt liksom bare lykke uansett. Og det var jo bebissen jeg ble liggende og stirre på hele natten...

Lykke til!!!

Skrevet

Det var liksom en fleip da.....

De har familierom der,men de blir først prioritert til de med kompliserte fødsler eller syke barn.

Er det fortsatt ledig etter at de har fått tilbud får andre benytte seg av de,men er nok liten sjanse for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...