Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Har lyst til å høre om det er bare meg som er sær, eller om det er flere som blir litt lei av overivrige besteforeldre.... Vi har nylig hatt besteforeldrene på besøk noen dager, og det samme gjentok seg som så mange ganger før... Babyen (3,5 mnd) får aldri ligge i fred, men blir isteden løftet, båret og herjet med konstant. I tillegg er det en intens "dikkikng" og prating til han hele tiden. Når vi feks har lagt ham for seg selv på et leketeppe med leker, og han koser seg, stormer de til.. Dette ender alltid med at han blir tydelig sliten og hylskriker.... Jeg føler at jeg har sagt i fra om dette på en så tydelig måte som jeg får meg til, men dette når tydeligvis ikke frem. Besteforeldrene tar seg også til rette, slik at jeg føler at vi som foreldre ikke lenger har kontrollen over barnet. Feks tar de han opp av vognen når de mener han ikke vil sove mer, selv om vi feks vet at han vanligvis på den tiden sover MYE lenger, og at det er vugging, gi smokken el.lign som skal til for å roe ham igjen. Vi stimulerer han selvsagt masse til vanlig også, men han kan også i ganske lange perioder ligge for seg selv på babygymmen eller lignende. Dette koser han seg tydelig med oig pluderer og er fornøyd. Jeg blir så utrolig irritert, og tenker at det er vi som foreldrene hans som bestemmer når han skal ligge i fred osv. Er jeg sær når jeg mener besteforeldre skal spørre oss om lov før de setter igang med babyen? Har også søskenbarn som er "oppå" ham hele tiden, og som også tydelig sliter ham ut i lengden. Dette har jeg også lyst til å stoppe noen ganger, men er som nevnt redd for at det er jeg som er litt sær. Nå gruer jeg meg litt til lang ferie på hytta med familien.... HVA MENER DERE ANDRE?
ScaryMama Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Ha ha ja, jeg syns at det er du som er sær. Sånn er det her også, og det er jo bare koselig at Nikolai har så mange mennesker som er glad i han og har lyst til å tilbringe tid sammen med han. Jeg er enig at det kan være litt irriterende når de tar opp av vognen før de er egentlig klar for det, men de er bare ivrige etter å se han igjen. Så da tenker jeg, hvis de tar han opp så får de passe han også, og da går jeg og gjør noe for meg selv. Du er heldig du, som har så mange som kan og vil avlaste deg litt!
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 Her er besteforeldre flinke til å spørre om de får lov til å holde. De er også veldig påpasselige om at småen ikke blir stresset. Så der er vi heldig. Jeg kan godt forstå at du reagerer.
Gjest Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Jeg synes ikke du er sær! Det kan være utrolig irriterende, men som Kozy sier, gi dem beskjed om at dersom de skal leke så får de ta den andre delen også! Gråter barnet av trøtthet etc så får de ta ansvar og få barnet til å sove også
Brillemamma Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver, er på AKKURATT samme måten her. Føler at de tar styringa over alt, og at vi som foreldre ikke har noe vi skulle sagt. De overkjører fullstendig. Det er faktisk vi som foreldre som kjenner babyen best, og som vet når han blir sliten, vil sove, være i fred osv. Men her er det ingen forståelse for det. Skjønner deg veldig godt jeg!!
Honningmelon Skrevet 20. juni 2007 #6 Skrevet 20. juni 2007 Syns ikke du er sær, nei. Noen skjønner nok ikke at det kan bli for mye nærkontakt for an så liten kropp... Jeg hadde bare sagt i fra at når tror jeg ..... er sliten og lei av å være på fanget, så nå tror jeg han skal få ligge litt for seg selv en stund. Jeg hadde sagt klart i fra, men på en ordentlig måte.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 Jeg skjønner deg. Det blir ganske stress med besteforeldre som ikke har grenser. Men skjønner jo at de synes det er stas, og det er egentlig ganske hyggelig:) Min gutt ble veldig skeptisk til fremmende rundt 4mnd. Bestforeldrene (som er her sjelden) dro han opp av sengen med en gang han slo opp øynene, og da satte han i å hyle. Da insisterte de på at de ville trøste han og ikke "trengte" å komme til mammaen sin. Selskapet ble egentlig ganske stress både for lillegutt og oss. Vi måtte til slutt trille for å få roet han. Synes besteforeldre bør høre på babyens foreldre, vi kjenner faktisk babyen best!
Maisie Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 Synes heller ikke du er sær. Som sagt, så kjenner vi babyen best, og når vi først har fått til noen rutiner som vi synes fungerer, så er det irriterende når besteforeldre kommer og roter til dem og stresser babyen. Har du mulighet til å la babyen sove på deres soverom, slik at han/hun får sove i fred på dagtid? Eller la besteforeldrene trille en tur, slik at de blir opptatte med trillinga i stedet for dikkingen? Ellers bør du si ifra, det er ikke noe godt for babyen å være stresset.
Tiddelidu Skrevet 20. juni 2007 #9 Skrevet 20. juni 2007 Jeg syns ikke du er sær. Det er i grunn akkurat sånn det har vært her med min svigermor og "svigerbestemor". De klarer ikke la han ligge litt for seg selv, men det er tjo og hei og hopp i det uendelige. Jo mer lillegutt hylte, jo høyere "hylte" de "oioioi". Jeg holdt på å bli sprø, samboer`n med. Jeg måtte bare bryte inn og si at han var sulten eller trøtt eller noe sånt for å roe det hele ned. Det er jo vi som kjenner barna våre best. Jeg syns ikke man skal være "glad man har familiemedlemmer" for enhver pris. Ikke når ungen skriker av overstimuli i allefall.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #10 Skrevet 20. juni 2007 Jeg synes heller ikke du er sær! Opplever mye av det samme selv, og det er usannsynlig vanskelig å få bestemor (bestefar er rolig som bare det) til å skjønne at babyen kanskje trenger to minutter for seg selv av og til. Hun girer henne opp til hun hylskriker og så spør hun meg helt forstyrret om hva som er feil med babyen???!!! LA UNGEN VÆRE I FRED NOEN MINUTTER! Til alt overmål kan denne bestemoren finne på å rive babyen ut av armene til bestefar, selv om hun koser seg veldig der, OG dikke og dulle mens babyen ligger og ammer. Jeg er glad for å ha foreldrene mine såpass nære at de kan se vesla med jevne mellomrom, altså, og det er koselig å ha folk rundt seg som bryr seg, kan avlaste osv., men hva slags avlastning er det når babyen blir hysterisk etter et par timers besøk og man får dumpet en utslitt, overtrøtt og hylende unge i fanget?
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #11 Skrevet 20. juni 2007 Er litt samme tendensen her også. Svigermor skal kommenter og legge seg borti alt! og da mener jeg ALT! For mye klær, for lite klær osv osv. Har ett godt eksempel på at foreldrene faktisk kjenner baby`n sin best. Jeg så ho var trøtt og sliten, mens svigermor ble sur og sa at nei da ho er jo sååååååååå våken! La jenta i vogna og ho sovna før vi begynt å trille. Neeeei ikke trøtt nei!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå