Gå til innhold

Samboers rettigheter når man ikke er offisielt registrerte samboere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Min samboer og jeg er ikke offisielt registrerte samboere. Han kom i snakk med en advokat på en firmafest som sa at hvis det skulle skje noe med meg så ville mine foreldre ha rettighetene til vårt barn...juridisk sett. Jeg synes dette høres helt vilt ut, da min samboer vil stå som far på fødselsattesten. Er det noen som vet om dette stemmer??

Skrevet

ja d stemmer d...

Samme som hvis du dør... Så er d foreldrene dine som har rett på deg for og si d sånn....

Man må være gift for at de reglene skal endre seg.

Om man er samboere så er d også foreldrene dine som har "rett" på deg og ditt..

Sånn er desverre systemet i Norge.

Så når man har barn så er d lureste og gifte seg...

Skrevet

sikkert ikke samme bostedsadr da... vet ikke jeg :D

Skrevet

Det stemmer nok ikke. Det er faren som har rettighetene til barnet, dersom du skulle gå bort jo. Dere får jo automatisk delt foreldreansvar som samboere, og det burde jo holde! Barna har jo en far!

Skrevet

Glemmer mye på tre år, men mener vi skrev unner på et sjema på føden/barsel om delt foreldreansvar. Da er det faren til barnet som har alle rettigheter viss noe skulle hende deg.

Skrevet

Fra paragrafen.no:

"Foreldreansvar etter dødsfall.

Dør en av foreldrene der begge har foreldreansvar, får den gjenlevende foreldreansvaret alene. Bodde barnet sammen med begge foreldrene og den ene dør, får den andre foreldreansvaret alene selv om vedkommende ikke hadde foreldreansvar tidligere. Dette er praktisk der foreldrene var samboere.

Hvis det ikke lenger er noen som har foreldreansvar etter dødsfallet, skal de som ønsker foreldreansvaret henvende seg til tingretten der barnet bor. Dette kan for eksempel være barnets besteforeldre eller søsknene til en av foreldrene. Det kan også være den av foreldrene som ikke hadde foreldreansvar tidligere og som heller ikke bodde sammen med barnet."

Fra regjeringen.no:

"Foreldreansvar

Det er nye regler om foreldreansvar som gjelder for barn som er født etter 1. januar 2006. Foreldre som bor sammen når farskapet etableres, får felles foreldreansvar for felles barn. Foreldre som bor sammen, kan ikke avtale at en av dem skal ha foreldreansvaret alene. Som sam­boere regnes foreldre som er registrert på felles adresse eller som har sendt en erklæring om samboerskap til i folkeregisteret. Hvis foreldrene er registrert på samme adresse, får de felles foreldrean­svar automatisk. Hvis de ikke er registrert på samme adresse, men likevel bor sammen, kan de sende en erklæring om samboerskap til folkeregisteret. De kan også sende en slik erklæring senere.

Foreldreansvar innebærer en rett og en plikt til å ta avgjørelser for barna i personlige forhold. Den avgjørelsesmyndigheten som ligger til foreldreansvaret er blant annet: Vergemål, medisinsk behandling, utstedelse av pass, valg av type skole, samtykke til adopsjon, navnevalg, samtykke til ekteskapsinngåelse, innmelding i trossamfunn, flytting utenlands."

;)

Skrevet

Hmmm....litt delte meninger her skjønner jeg :) Når man er registrerte samboere er det slik at etter x-antall år så blir eiendeler etc felles eie. Blir en slags kontrakt som sier hva han har rett på og hva jeg har rett på av eiendeler hvis vi skulle gå fra hverandre eller noe skulle skje med den ene parten.Men dog ikke på samme vis som gifte. Men det er komplisert! Vi har samme bostedsadresse, men akkurat nå blir han på en måte leieboer hos meg siden jeg eier leieligheten.

Tusen takk for de svar som er kommet, selv om jeg i grunn ikke ble noe klokere :)

Skrevet

Det jeg har funnet frem fra regjeringen.no og paragrafen.no er ikke min mening. Det er fakta :) Og loven i Norge idag. Advokaten du har snakket med hadde tydligvis ikke lest leksa si godt nok.

Du har ingenting å frykte.

Skrevet

Åja kommet nye regler da :D

Det er jokjempefint :D

Skrevet

Ja, dette var en lettelse! Jeg ble ganske fortvilet over situasjonen da jeg hørte hva advokaten hadde sagt! Og ikke minst på min samboers vegne... Vil ikke føle meg presset til å inngå ekteskap bare fordi vi skal ha barn sammen!

Skrevet

Ja klart :) Ble litt bekymret for min samboers vegne og. At mine foreldre skulle komme foran han (skrekk og gru ;)).

Du kan prøve å slå opp på de stedene og sjekke selv. Evt. søke på samboere, foreldreansvar, dødsfall. Hvis du vil sjekke ut mer selv.

På regjeringen.no var et samboererklæringsskjema du kunne laste ned selv.

Skrevet

jeg og min samboer er registrert på to forskjellige adresser, men han var på NAV og erklærte farskap forrige uke (før ungen blir født), og da skrev vi samtidig under en samboererklæring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...