Gå til innhold

Spolorm i avføringen! HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen fikk jeg en spolorm i avføringen min. Har aldri opplevd noe mer forferdelig. Det var helt tilfeldig at jeg oppdaget den. Den var ca 7-8 cm lang og så ut som en meitemark. Jeg løp til legevakten og fikk ormkur.

Jeg er livredd for at det kan skade fosteret. Legen sa at det var små sjanser for at det ville skade fosteret, men at det var forsket lite på området.. HJELP! Er det noen flere som har opplevd dette?

Jeg har ingen barn, katt eller hund fra før. Hvordan kan jeg ha blitt smittet?

Skrevet

Uffda - vet ikke så mye om det men fant dette på nett:

Hva er spolorm?

Spolorm (Ascaris lumbricoides) er en 10-30 cm lang, hvitaktig orm. Infeksjon med spolorm forekommer bare hos mennesker og opptrer i alle aldre, men barn er særlig utsatte (5-15 år), både fordi de er under sterk eksponering og fordi delvis beskyttende immunitet synes å utvikle seg med årene.

Mennesker smittes ved inntak av mat eller drikke som er forurenset med avføring. Smitteoverføring skjer via uvaskede hender eller grønnsaker, det er ingen direkte smitte fra person til person. Voksne ormer lever i hele tynntarmen. Etter befruktning slipper hunnormen enorme mengder egg i avføringen - opptil 200.000 egg per dag. Direkte overføring mellom mennesker skjer ikke, da eggene må ligge i jorden i minst 2-3 uker før de blir infeksiøse.

Spolormens livsløp

Eggene klekkes ut i tynntarmen og slipper ut bevegelige larver som trenger gjennom tynntarmsveggen og når høyre del av hjertet via blodårer eller lymfeårer. Fra hjertet beveger de seg videre til lungene, trenger gjennom veggen til lungeblærene (alveolene) og forflytter seg videre opp gjennom luftrøret til svelget, der de svelges ned. Til slutt ender de opp i tynntarmen igjen 9-11 uker etter inntak av eggene.

Hvordan stilles diagnosen?

Ved begrensede mengder innvollsmark er det ingen symptomer. Den vanligste måten man oppdager tilstanden på, er at det finnes en orm i avføringen. I sjeldne tilfeller ved større mengder orm kan det oppstå både akutte og kroniske plager.

Som følge av larvenes vandring i kroppen og utløsning av overfølsomhet mot larvene (immunologisk hypersensitivitet), kan det oppstå symptomer som elveblæst, lavgradig feber, tørrhoste, blodtilblandet spytt, nysing, tungpusthet og smerter i brystet.

Diagnosen stilles ved påvisning av typiske egg eller ormer i avføringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...