mamman-t-småpian Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Det vil hvertfall forsikringsselskapene ha meg til å tro. Har dere forsikret ungene alle sammen? I såfall, mot hva ? Jeg må innrømme at jeg ikke ser helt vitsen, og noen må veldig gjerne forklare meg det )
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Har du forsikret huset? Bilen? Er ikke barna dine mer verdt enn innboet ditt? Det finnes mange forskjellige forsikringer. Vi har forsikret mot all skade og sykdom. Greit å få betalt sykepenger om barna skulle havne på sykehus. Vi får også spesialister gratis om det trengs. Jeg har ikke råd til å bygge om hele huset om mitt barn skulle havne i rullestol. Klart staten hjelper til, men ikke på langt nær så godt som forsikringsselskapet gjør. Jeg synst det er helt merkelig at noen bare velger å forsikre barna sine når de er på ferie. Du kan få gratis forsikring om du åpner Barnas trygghetskonto i Posten - for noen form for forsikring bør du jo ha. Om du ikke har en feit sparekonto da.
snartmammapåny Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 For min del har det ikke noe med å være en god mor, heller å tenke at ting kan skje og ville sikre seg økonomisk om uhellet skulle være ute. Så om barnet blir sykt så kan enten mor eller far ta seg fri fra jobb med god samvittighet fordi det økonomiske er ordnet. Eller om barnet skulle havne i rullerstol så får man penger til å tilpasse huset, noe som kan være veldig dyrt. Du er nok neppe noen dårlig mamma uten forsikring, men om uhellet er ute er ikke de få kronene i mnd så mye i betraktning.
MammaDilla Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Hva gjør du dersom ditt barn blir utsatt for en ulykke og trenger mye støtteaparat, ombygging av hus pga feks rullestol, dyre medisiner osv, dersom du ikke har forsikret barnet ditt? Jeg ser på det som en selvfølge å selv ha livsfosikring, og forsikre barna. Ikke fordi jeg skal ha penger dersom barnet mitt dør. Ingen ting kan erstatte skatten min. Men det kan koste meg mangfoldige 100.000 dersom barnet blir alvorlig syk eller utsatt for en ulykke. Så jeg mener forsikring er en selvfølge. Og det koster 69kr mnd. DET er skatten min verdt.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 Selvfølgelig er barna mine forsikret. Jeg synes du bør forsikre dine også...
selfangerkjerringa Skrevet 20. juni 2007 #6 Skrevet 20. juni 2007 Vi forsikrer barna dels fordi vi ikke har så god råd. Vi ofrer noen hundrelapper pr mnd for økonomisk trygghet hvis noe skulle skje. F.eks langvarig sykehusopphold osv.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 Hvilken forsikring er det som er til 69 kr mnd som noen over her nevner? Og hva innebærer den ?
MammaDilla Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 Den innebærer ulykkes forsikring, sykdom og døds ulykke.. Sparebanken vest.
MammaDilla Skrevet 20. juni 2007 #10 Skrevet 20. juni 2007 Bare glem det.. 69 kr pr mnd var visst min ulykkesforsikring.. husket feil..
Gjest Skrevet 20. juni 2007 #11 Skrevet 20. juni 2007 Jeg har forsikret både meg selv, mannen, vesla, begge kattene (riktignok har den ene stukket av) hunden og min lillebror som bor med oss. Jeg synes det er uhyre viktig å sikre livskvaliteten dersom noe skulle hende, for jeg har opplevd å sitte på andre siden, og selv nå, 5,5 år etter er det vanskelig! Mamma døde fra oss så alt for tidlig, hadde livsforsikring men den dekket ikke hennes sykdom, og jeg, i en alder av 19 ble sittende med en psykisk syk pappa, en lillebror på 14, hus, bil og hele pakka. Hadde hun hatt en forsikring som dekket hadde livet vært veldig mye lettere!
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #12 Skrevet 20. juni 2007 Du er vel ikke en dårlig mor selvom du velger å ikke forsikre barna dine. Men jeg vil på det sterkeste anbefale det, med mindre du har så god råd at det ikke er noe problem å bli borte fra jobben ved langvarig skade/sykdom, eller å bygge om huset og/eller betale dyr behandling. Noe støtte får man jo fra staten om noe skulle skje, men langt nær nok. Har snakket med flere foreldre på jobben som sliter økonomisk når barna deres har blitt syke. Så ja, vi har forsikret vår datter.
Elvis_79 Skrevet 20. juni 2007 #14 Skrevet 20. juni 2007 Har forsikring i skandiabanken, 82 kr per månad.
mamman-t-småpian Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #15 Skrevet 20. juni 2007 Takk for mange svar. Dere som spør om ikke barna er mer verdt enn innboet mitt kan imidlertid la vær å svare. Ærlig talt.... Jeg syns det på en måte er en falitterklæring å måtte forsikre ungene mot ulykker, sykdom, sykehusopphold, ombygging av hus osv. Dere har ikke mye tro på trygdesystemet, helsevesnet, arbeidsgiveren deres osv. Også har dere voldsom tiltro til forsikringsselskapene, og at de villig vekk betaler ut. Jeg har vært i konflikt med flere forsikringsselskaper for å få utbetalt det vi har hatt krav på, og har erfart at forsikring har to sider. Kan dere si litt mer om hva dere betaler pr mnd, og hva dere faktisk får utbetalt hvis noe skulle skje ? Jeg har vanskeligheter med å tro at man f.eks bare kan bygge om hele huset til rullestolbruk, og at forsiktringsselskapet dekker alt. De har sikkert maxgrenser på det meste vil jeg tro.... Hovedinnlegger, fortsatt ikke overbevist ;o)
Har byttet nick ! Skrevet 20. juni 2007 #16 Skrevet 20. juni 2007 Betaler 700kr i året og dette er hva den dekker; Inntil kr60 000 ved død Erstatning ved død etter ulykke og sykdom. Fosikringssum er kr 60 000 og tilfaller forsikringstakeren. Inntil kr1 500 000 ved medisinsk invaliditet Dersom barnet får en livsvarig medisinsk invaliditet innen tre år på grunn av sykdom eller ulykke, vil det bli utbetalt en engangserstatning på inntil 1 500 000 kroner. Størrelsen på utbetalingen vil være i forhold til invaliditetsgraden, og vil kommer i tillegg til eventuelle stønader fra folketrygden. Inntil kr 160 000 til nødvendig ombygging hjemme og tekniske hjelpemidler Invaliditet krever ofte store ombygginger i hjemmet for at alt skal bli så enkelt som mulig for den som er rammet. NSFs Barneforsikring dekker slike utgifter med inntil 160 000 kroner. Det samme gjelder kostnader til tekniske hjelpemidler utover de offentlige ytelser. Inntil kr 120 000 i året til dekning av merutgifter vedrørende nødvendig pleie og tilsyn Når et barn blir invalid kan barnets økte pleie- og tilsynsbehov bli en stor økonomisk belastning. Da er det greit å vite at NSFs Barneforsikring kan gi en økonomisk støtte på inntil 120 000 kroner per år. Erstatningen kan gis i inntil fem år, og er gradert etter hvilken hjelpestønad som er innvilget fra folketrygden som en følge av ulykkesskaden/sykdommen. Inntil kr 100 000 til lege, tannlege og reise For et beløp på inntil 100 000 kroner har du med en gang bedre mulighet til å klare utgifter som ikke dekkes fra annet hold, til lege, tannlege og til nødvendige reiser mellom behandlingssted og hjemmet. Gjelder kun ved ulykke. Kr 275 i dagpenger ved opphold på sykehus Hvis barnet ditt får et sykehusopphold på mer enn 15 dager, trer NSFs Barneforsikring til med 275 kroner per dag fra og med den 15. dagen og inntil 180 dager. Har ikke liten tiltro til helsevesenet eller trygdesystemet, men det er bare det at det de tilbyr ikke alltid er nok. Du må gjerne velge å tro at dette er bortkastede penger. Jeg har vært vitne til det motsatte og velger derfor å forsikre barna mine.
mamman-t-småpian Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #17 Skrevet 20. juni 2007 Takk for saklig og informativt innlegg ) HI
belli72 Skrevet 20. juni 2007 #18 Skrevet 20. juni 2007 Synes ikke man er noe dårligere enn andre dersom man ikke forsikrer. Det kommer nemlig an på økonomien - er denne god, ser jeg ingen grunn til å forsikre. Dersom uhellet skulle skje, og man har midler er det rett og slett ikke nødvendig å ha betalt tusenvis av kroner til et forsikringsselskap som trolig er så lite på tilbudssiden at man må gå rettens vei får å karre til seg det man skulle ha krav på.... Videre må man være uhyre nøye med å lese det som står med liten skrift. Ikke få har erfart å sitte igjen med langt mindre enn forventet....
mamman-t-småpian Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #19 Skrevet 20. juni 2007 Puh - endelig en som tenker som meg.... begynte nesten å lure jeg nå... HI ;o)
Gjest Skrevet 20. juni 2007 #20 Skrevet 20. juni 2007 Synes kanskje den verste delen, som barneforsikringene er elendige på (voksen også forøvrig) er at de skilter med store summer ved varig uførhet etc. Men det er jo alltid basert på invaliditetsgrad, så summen som oppgies vil jo ikke bli det man får.
rødhette* Skrevet 20. juni 2007 #21 Skrevet 20. juni 2007 Jeg forstår deg, HI, veldig godt. Samtidig som jeg selvsagt forstår alle de som har forsikring til de små. Syns dette er et dilemma, jeg.. Lillegutt er jo det kjæreste vi har! Så sånn sett vil jeg selvfølgelig forsikre han. Men så har jeg hørt så mye om at veldig mange av forsikringene ikke vil dekke ting når det kommer til stykket, pga det med liten skrift... De klarer å lure seg unna det meste, fordi de har formulert seg slik at de kan slippe unna. Og hva er poenget med en forsikring som ikke gir utbetaling når det kommer til stykket? Har sett på infoen om mange av forsikringene, og når jeg sitter og leser om det høres jo alle sammen veldig flotte ut, syns jeg. Så klarer ikke bestemme meg om det er noen som faktisk er verdt å bruke pengene på.
ettie Skrevet 20. juni 2007 #22 Skrevet 20. juni 2007 Apselutt ikke! Vi har ikke forsikret lille men og ikke skal vi forsikre verken han eller kommende barn. Mener at det er staten sitt ansvar dersom det skulle skje noe og er veldig redd for at dette utvikler seg til å bli som i USA. Hvor man skal betale alle behandling selv og dersom man ikke har råd til forsikring, vil man i mange tilfeller ikke ha råd til feks sykehusopphold. Synest også at det er horibelt og sette en pris på barna våre på samme måte som med bilen! Dersom det skulle skje veslegutten min noe, tror jeg penger er det siste jeg tenker på. Oh hva er prisen på gutten min i følge et forsikringsselskap? 100 000?
2 gutter og 1 jente Skrevet 20. juni 2007 #23 Skrevet 20. juni 2007 gjennom barnas trygghetskonto i postbanken faar man forsikring gratis! faa barnetrygden satt inn paa en postbankkonto saa slipper du aa tenke paa at man bruker penger paa noe og faar ingenting igjen. jeg bruker den ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #24 Skrevet 20. juni 2007 Vi har personlig erfart hvor viktig en slik forsikring kan være, og at man absolutt ikke kan stole på at trygderettighetene dekker alt man kan få bruk for. Greit nok at penger ikke betyr noe når det skjer noe med barna, men det gjør en vanskelig situasjon utrolig mye lettere når man er økonomisk dekket. Bare det å kunne ta fri fra job og få det dekket, bygge om nødevendigheter som bad etc etc. Tenk dere nøye om dere som ikke har det. Barna skal ikke prissettes, men dere får det utrolig mye enklere om uhellet skulle være ute.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #25 Skrevet 20. juni 2007 Nei, ikke du er ikke en dårlig mor hvis du ikke forsikrer barna dine, men jeg synes nok dessverre at du uansvarlig og fryktelig modig! Hvis barna dine blir uføre før de rekker å jobbe og tjene opp noen pensjonspoeng blir de i praksis minstepensjonister hele livet, og da hadde det vært greit med utbetalinger fra en forsikring i tillegg! Du har rett i at trygdesystemet vårt er ment å ta vare på dem hvis noe skjer, og de får noe utbetalt, men det er neppe nok til å kjøpe seg egen leilighet og leve et forholdsvis godt liv. En jeg kjenner har en mor som i mange år har mast på at hun skal tegne seg en uføreforsikring i tilfelle noe skulle skje. Det har hun ikke gjort, og nå har hun fått en sykdom som kan gjøre henne ufør om noen år, og dermed er det for sentå tegne forsikring mot det. Moren hennes har jobbet på trygdekontor i mange år, og det sier litt når ikke en gang de som jobber der mener trygdesystemet er godt nok... Mange tror forøvrig at ulykkesforsikring er godt nok, men det er bare et fåtall (10%?) av de som blir uføre som blir det som følge av ulykke, derfor bør man ha en skikkelig uføreforsikring som dekker uførhet som følge av sykdom osv, ikke bare en ulykkesforsikring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå