Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 Hva syns dere om og ha jenter på 18+ i barselgruppen? Grunnen til at jeg er nysgjerrig er vel det at jeg er selv 22 og er i barselgruppe med 3 andre som er 30+. Vi skal ha vårt første møte alene til uka. Jeg tenker litt sånn: "Hva vil de synes, hva vil de tro..". Sikkert veldig dumt av meg, men det blir jo litt sånn når man blir yngst i flokken.. Men de virker som noen veldig all righte damer da=) Så går nok bra! Jeg for min del syns det bare er positivt, selvsagt kunne jeg ønske at det var noen på min alder der også. Men jeg har jo mange og spør om råd og erfaringer da! Noen av dem har jo vært borti dette før=)
Nicita73 Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Det hadde jeg ikke hatt noen problemer med, vi er der for den samme felles tingen, babyen, da spiller jo ikke mammas alder noe:)
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 Hei. Er ikke 30 + og ikke 18+, men ville bare si at dere er jo alle i samme båt og da er det ikke alder det går på. Det er jo om man er på samme plass i livet som er viktig når det gjelder å få god kontakt, ikke alder. Så det går helt sikkert strålende. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Enig. Det er jo ikke alderen som avgjør hvordan du er som mamma
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 Nei, det veit jeg jo.. Men er ikke alle som tenker sånn da.. Har jo hatt ganske mange eksempler på det her inne.. Så ville bare høre andres tanker om dette..=)
somm@r Skrevet 20. juni 2007 #6 Skrevet 20. juni 2007 Alder har ingenting å si for meg. Personligheten er viktigere for meg og den har ingenting med alder å gjøre. Sist gang fødte jeg på likt med ei som var 10 år yngre enn meg. 4 år etter er vi fremdeles gode venninner. Merker avogtil at alderen gjør oss litt forskjellige, men vi kan ikke være helt like heller. Vi har mye å lære av hverandre. Jeg har også ei venninne som er 13 år eldre enn meg. Merker ikke alderen der heller. Vi trives sammen pga de personene vi er. Så jeg tror ikke du skal tenke på alderen din i denne sammenhengen. Om de bryr seg om det, er det de som har et problem. På barslegruppen min er vi unge og gamle, koser oss vi.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 Vi "gamlingene" er nok ikke så gamle i hodet som dere "unge" tror. Du vil sikkert oppleve at forskjellene ikke er så store så fort du blir kjent med de andre på gruppa. Har dessuten inntrykk av at det er flere 18-åringer med dårlig holdning overfor de som er 10 år eldre enn omvendt. Hilsen snart 30
Mamsen til Silje Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 Det hadde jeg da ikke hatt noe imot,bare ok med litt aldersspredning. Tror helt sikkert du og har ting å komme med som de "eldre" ikke vet,er mye nytt og modrene på markedet som iallefall ikke jeg har fått med meg. Nei tenk ikke på det,jeg hadde nå bare syntes det hadde vært hyggelig. Men må legge til at kjemien har jo også en del å si i sånne grupper,men det er jo uansett alder. Jeg er 37år og i min gruppe er alle 30+,hadde bare vært et friskt pust med noen yngre...
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #9 Skrevet 20. juni 2007 Ja, det har du nok mye rett i.. tror mange er litt redd sånn egentlig og har piggene ute med en gang.. Min ikke misforstå.. 30 er jo ikke gammelt.. Var ikke det jeg mente;) Bare aldersforskjellen..
hvemerjeg? Skrevet 20. juni 2007 #10 Skrevet 20. juni 2007 I barselgruppa vår er vi fra 21 år til bortimot 40 år. Selv er jeg 30 år. Jeg må si at jeg ikke tenker på at det er så forskjell i alder. Det går mye i barneprat, og der stiller vi alle likt, og vi alle lurer på noe, og vi alle kan hjelpe hverandre litt. Ikke tenkt på det med alder!
Mooncake Skrevet 20. juni 2007 #11 Skrevet 20. juni 2007 Hei, Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg stort. Vi på 30+ er myyyyyye mindre opptatt av alder enn de som er 10-15 år yngre enn oss. Det er jo personkjemien som betyr noe Hadde det vært min barslegruppe hadde jeg hadde syntes det var helt flott om du som yngre ville være med. I min barsel gruppe er vi 5 st på 30+. Det var også ei på 20 med på de første møtene på helsestasjonen, men henne har vi ikke sett mer til etterpå. Jeg synes det er synd, og hadde satt pris på om hun hadde valgt å bli med. Selv er jeg den eneste førstegangsfødende i gruppen og jeg syns det er utrolig kjekt å kunne spørre og grave om ting jeg lurer på. De andre har jeg masse erfaring som er godt å dra nytte av Jeg antar at det samme gjelder for deg også...
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #12 Skrevet 20. juni 2007 I min barselgruppe var det meg (på 25) og 3 andre som alle nærmet seg 40. Alle de andre hadde flere barn fra tidligere, mens dette var min første. De andre var veldig hyggelige, men jeg følte meg så teit! Følte meg som en liten fjortis som skulle få råd fra de voksne damene... så det gadd jeg ikke og kuttet ut gruppa før vi begynte med treff alene. (Var med på de to på helsestasjonen med helsesøster.)
Gjest Skrevet 20. juni 2007 #13 Skrevet 20. juni 2007 Det hadde vært helt greit det. Men, det er nok ikke deg jeg hadde ringt for å trille en tur.. Nå er jeg så heldig at vi alle er 30 + i barselgruppa. Jeg fikk mitt første barn når jeg var 18 år, da syns ikke jeg de på 30+ var noe særlig tess hvertfall hehe, så jeg holdt meg unna de. Merker at jeg ser på ting litt anderledes nå, både positivt og negativt
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #14 Skrevet 20. juni 2007 Jeg tror sånn i utgangspunktet jeg ikke ville hatt noe imot det, men ser for meg mange i den alderen som ikke engang har vært russ. Venner og festing er nok et tema for mange selv om de har fått barn. Mange av disse er kanskje alenemødre også. (ikke at jeg mener noe galt om det. Hadde selv ei alenemor på gruppa mi, men vi var likvell ganske like ellers) Jeg ønsker å komme på gruppe med folk som jeg føler jeg kan bli "venner" med. Men dette har mye med flaks og uflaks å gjøre også.. Noen ønsker som førstegangs og bare komme på gruppe med andre førstegangs foreldre. Da jeg fikk min første hadde de fleste barn fra før, men for min del betydde ikke det noe. Vi hadde en del felles interesser og synspunkter ellers også utenom det barnet vi hadde fått. Så vi brukte mye tid sammen uteom disse treffene på helsestasjonen. Både med og uten barn. Så jeg håper faktisk ikke jeg kommer på gruppe med nybakte 18 åringer for jeg tror ikke vi har så mye felles bortsett fra det barnet i mange tilfeller.. (Vet ikke hvem jeg kommer på gruppe med denne gang enda)
belli72 Skrevet 20. juni 2007 #15 Skrevet 20. juni 2007 Age is just at number..... Likevel kan forskjellene være ganske store, tenker da på at de på over 30 har rukket å utdanne seg og å få flere barn. Hvis så, kan det være livene deres er så totalt annerledes enn ditt, slik at du føler deg annerledes. Dersom de er førstegangsfødende tror jeg at det kommer til å funke kjempebra - da er dere like "grønne" alle sammen, og har myyye å prate om! Jeg ville gitt det en sjanse. Dersom presonkjemien stemmer, har alderen mindre å si! Det er med barselgrupper som med alle andre sosiale settinger - noen ganger fungerer det, andre ganger ikke. Lykke til!
Sylteflesk Skrevet 20. juni 2007 #16 Skrevet 20. juni 2007 Ingen 18-åringer i min gruppe, men aldersforskjellen er minst like stor likevel. Dvs. de andre er fra 26-27til rundt 30 (tror jeg), vi har i grunnen aldri diskutert alder), mens jeg er 40. Det går fint det. Alle er førstegangs unntatt en, så alt vi lurer på om barna er jo det samme uansett. Tror det har mer å si enn hvor gamle man er. Hadde nok helt ærlig likevel stusset litt hvis noen var svært unge (da tenker jeg under 20), men mest fordi det er veldig få her i Oslo som får barn når de er så unge. De fleste jeg kjenner har faktisk vært over 35 når de fått sin første.
Lille søtnos Skrevet 20. juni 2007 #17 Skrevet 20. juni 2007 Alder en nok mindre viktig i en barselgruppe enn i endel andre sammenhenger. Det er veldig mye babyprat, ihvertfall i begynnelsen. Dersom du finner ut at det ikke er noe for deg er det bare å takke for seg. Det har mange andre gjort før deg, og da også på grunn av andre ulikheter enn alder.
___ Skrevet 20. juni 2007 #18 Skrevet 20. juni 2007 Helt greit det. Jeg er 40, men barna våre ville jo være jevngammle så da ville vi hat noe felles uansett. Det kan foresten hende jeg hadde hat litt problemer med å ta imot så mye råd fra deg, men så lenge du er en fornuftig jente (dame?) tror jeg ikke det ville være noe problem heller. Det er faktisk ikke sikkert vi vet ting så mye bedre enn deg selv om vi er eldre ;-)
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2007 #19 Skrevet 20. juni 2007 Det er jo stor forskjell på 18 og 22, da. Mens 18-åringer gjerne fremdeles er på videregående har de på 22 gjerne jobbet eller studert noen år, og har dermed litt mer "livserfaring".. Synes det gjør stor forskjell på modenhet. Jeg er selv 30 og i min barselgrupper er vi fra 23 til 35. Har mye mer tilfelles med hun på 23 enn hun på 35, men det har mye mer med personligheten å gjøre. Synes ikke dette skal stoppe deg fra å bli med på barseltreffene. Oppførsel og personlighet har mye mer å si enn alder, og dere kommer sikkert til å ha det kjempekoselig.
HMS *endelig mamma* Skrevet 20. juni 2007 #20 Skrevet 20. juni 2007 Supert med mammaer i ulike aldre, synes jeg! Vi har jo kanskje litt ulikt ståsted og erfaringer, og dermed mye å bidra med på hver vår måte. Egentlig er vel dette helt uavhengig av alder, eller? Vi er jo alle mammaer. F.eks. er jeg forferdelig uerfaren med mine 38 år og førstegangsmamma sammenlignet med ei på 24 og trebarnsmamma, men jeg har kanskje andre erfaringer som kan være nyttige.
Forskeren Skrevet 20. juni 2007 #21 Skrevet 20. juni 2007 Hadde ikke hatt problem med det, nei. Er selv 30, men forrige gang jeg var i barselgruppe var jeg faktisk yngst (28 år), da var det folk over 30 og t.o.m 40 år der. Inget problem, noen av oss holder fortsatt kontakten, inkl. hun eldste, vi har jo barn på samme alder. Jeg tror det er større forskjell på førstegangs- og flergangsmammaer, men positivt at de blandes også, for de som har barn fra før har jo en del barneerfaring.
flashdancepants Skrevet 20. juni 2007 #22 Skrevet 20. juni 2007 Hadde ikke tenkt på å spørre hvor gammel du var om du ikke nevnte det selv, alder betyr ikke så mye. Har flere venninner som er en del yngre enn meg jeg, det viktigste er jo felles interesser og at men trives sammen; det tenker sikkert disse damene også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå