Gå til innhold

hvilken spiral er best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har valgt kobberspiral av den grunn at man slipper hormontilførsel av noe slag.

Jeg er litt skeptisk til hormoner, derfor er kobberspiral best for meg.

Skrevet

(Hehe, skeptisk til hormontilførsel mener jeg selvsagt. Hormoner har man jo naturlig enten man er skeptisk eller ei...)

Skrevet

Jeg har også valgt kobber spiral og er strålende fornøyd;)

Skrevet

Kobberspiral her også, og er fornøyd.

Men dersom du vanligvis har mye mensplager så ville jeg gått for hormonspiral i stedet, fordi kobberspiralen gir mere mensplager. OK hvis du i utgangspunktet er lite plaget.

Skrevet

Jeg har hormonspiral og er kjempefornøyd. Har ikke menstruasjon, er 6 mnd siden jeg satte den inn.

Kobberspiral:

+billig (250-300 kr)

-økt blødning ved menstruasjon

Hormonspiral:

+menstrasjonen blir så og si borte

-dyr (1100-1200 kr)

Begge typene kan sitte i 3-5 år

Jeg betalte gjerne for å slippe mensen.... Er veldig lite mengde hormoner som frigis (myyye mindre enn p-piller og mini-piller).

Skrevet

Jeg har kobberspiral og er veldig fornøyd med det.

Jeg hadde kraftig menstruasjon og kraftige mensen smerter før jeg ble gravid. Med kobberspiral er smertene MYE mindre, mensen varer like lenge, men jeg blør MYE i en til to dager. Jeg er egentlig strålende fornøyd med å slippe de voldsomme smertene i bytte mot å blø mer.

Når det er sagt så vil jeg føye til at hormonspiral trer inn i kroppens naturlige rytme, ved å irritere slimhinnene i livmoren, slik at kroppen ikke får gjennomført sine naturlige prosesser. Hver måned vokser slimhinnen, for så å skilles ut (som mensen). Dette skjer ikke med hormonspiral, og jeg tror på at minst mulig tukling med det naturlige er det beste for kroppen.

Skrevet

satte inn kobberspiral i går! litt på impuls- var på sjekk på sykehuset etter fødselen og så spurte jeg litt om denne, og så spurte legen om han skulle sette inn.

Syns ikke det var så veldig ekkelt å sette inn og har ikke merket så mye til den etter i går. er spent på mensen, men har i utgangspunktet ikke noe vondter med mensen:) Veldig glad for at jeg nå prøver kobber da jeg har regart litt på ulike p-piller:) Hvis det ikke funker er det jo bare å ta den ut, er veldig billig i motsetning til hormonspiral.

Skrevet

Jeg har nettopp tatt ut min hormonspiral, trivdes ikke med all hormontilførselen og hadde konstante menssmerter, kviser + at jeg var sur og jævlig. Føler meg bedre allerede nå. :)

Men jeg blødde kjempelite og hadde det ikke vært for de tingene nevnt over ville jeg nok ha fortsatt med den.

Hormonspiral anbefales vistnok ikke hvis du allerede har kraftige mensblødninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...