Gjest Skrevet 19. juni 2007 #1 Del Skrevet 19. juni 2007 Kjære alle dere som holder på med spray, sprøyter osv, og som er i "håpemodus"! Sommeren i fjor startet jeg med forberedelser til mitt andre IVF forsøk. Forut for det hadde jeg en missed abortion på første forsøk, og på frys forsøket ble jeg gravid utenfor livmoren. Det var knyttet stor spenning til dette andre forsøket. Hormonbehandlingen tålte jeg bra, og høstet ni egg på egguthenting. To egg ble befruktet (ingen var gode nok til frys). De satt inn to embryoer og etter 14 dager hadde jeg HCG på 102. Og ett egg hadde festet seg!.(Tvillinger har høyere HCG) I uke 10 tok jeg duotest og tidlig ultralyd i uke 12. Jeg fikk en risiko på 396 for å føde et barn med Down syndrom. En risiko min mann og jeg klarte å leve med, fordi vi la vekt på ultralyd funnene, som viste at alle organene var i orden (jeg har noen venninner som også har fått friske barn med tilsvarende risiko). Svangerskapet mitt var uten komplikasjoner! Og i slutten av mai fødte jeg en frisk sønn. Fødselen tok 7 timer, selv om jeg var førstegangsfødende og hadde epidural . Dette innlegget er ment som en påminnelse om at det går an å bli gravid med assistert befruktning. Selv om man kanskje må igjennom en del forsøk, og bli skuffet og lei seg under veis. For man trenger å vite at det faktisk kan gå bra! Dessuten kan det være en fattig trøst at noen som er så gammel som jeg har klart det. Det jeg tror hjalp på det positive utfallet var akupunktur før egginnsetting og samme dag som egginnsettingen. Fra uke 32 drakk jeg bringebærblad te og tok kapsler, for å modne livmoren. Fra uke 33 begynte jeg med modningsakupunktur. Jeg gikk også på gravide yoga, og pusteteknikken jeg lærte der hadde jeg meget god bruk for under fødselen (for epiduralen virket ikke på slutten). Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9634770-mor-43-%C3%A5r-ivf-baby-gutt-det-g%C3%A5r-an/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciap Skrevet 19. juni 2007 #2 Del Skrevet 19. juni 2007 Hei, hei... kjempehyggelig å lese at enkelte lykkes selvom man har passert 40.. Det er godt at vite at det er håp for en som selv er 40 og som ennå ikke har lykkes. Jeg er i skrivende stund i gang med 3 hovedforsøk (IVF), og det ble satt inn 2 blastocystdyrkede egg lørdag 16. juni.. Jeg har tidligere vært gjennom 2 hovedforsøk, hvor eggene ble satt inn på dag 3, og 2 fryseforsøk uten hell. Jeg får bare håpe at blastocystdyrkingen gir resultater:o) Håpet og troen er der ihvertfall... Takk for postivt innlegg:o) God sommer fra en nordmann bosatt i Danmark... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9634770-mor-43-%C3%A5r-ivf-baby-gutt-det-g%C3%A5r-an/#findComment-9635237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicebeaver Skrevet 19. juni 2007 #3 Del Skrevet 19. juni 2007 Takk, takk, takk, mor 43 år! Dette trengte jeg! Kos deg alt du kan med den lille drømmeprinsen! Stoooor klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9634770-mor-43-%C3%A5r-ivf-baby-gutt-det-g%C3%A5r-an/#findComment-9635244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snart gravid Skrevet 22. juni 2007 #4 Del Skrevet 22. juni 2007 Hei jeg ble nysjerig da jeg leste dette innlegget, jeg skal til med det samme nå på privat klinikk, det koster men men.... jeg har en jente på 2 år, og vi ønsker oss slik en til, alt er bra med meg, blodprøver er helt fine, jeg har eggløsning og fine egg, men får det ikke til derfor prøverør. Tok du prøverør på privat, jeg får det ikke dekket på grunn av alder? Er det vondt og ta ut eggene? Er man sykemeldt etterpå, jeg har en tung jobb med mye løfting og bøy og tøy, vil nødig miste på grunn av det når en betaler 30 000, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9634770-mor-43-%C3%A5r-ivf-baby-gutt-det-g%C3%A5r-an/#findComment-9657732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mature42 Skrevet 24. juni 2007 #5 Del Skrevet 24. juni 2007 Takk for oppmuntrende ord til en gammel dame!! :-) Dette trengte jeg å lese. Får nesten ikke lov av mannen min å gå inn på disse sidene han sier jeg blir mer negativ enn positiv av dem.. Jaja, nå er det bare å vente på ny oppstart engang i aug/sep. Inntil den tid NYTER jeg å ha normal kropp og mage så lenge! Er begyndt på fotsone og skal ha akupunktur neste gangen pluss en haug med vitaminer jeg ikke har spist tidligere. Takk igjen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9634770-mor-43-%C3%A5r-ivf-baby-gutt-det-g%C3%A5r-an/#findComment-9677632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 27. juni 2007 #6 Del Skrevet 27. juni 2007 Det som er viktig for alle i denne fasen er å beholde håpet!! Håpet om at man en dag skal bli gravid og føde ett friskt barn, Det er også viktig at man ikke lar noen ta fra en det håpet! (Så lenge det er realistisk!). Vi som er "eldre" damer må nok ofte gå noen flere runder for å bli gravide enn de som er yngre. Men jeg har hørt om to på 45 år med IVF tvillinger og om noen som har blitt gravide på naturlig måte i høy alder (dvs. +/- 45 år). Snakker man med føde-leger forteller de at det ikke er helt uvanlig at det kommer inn fødende kvinner i den alderen!. Enten de har blitt naturlig gravide eller med donor egg. Til Snart gravid, så høres det ut som du har et godt utgangspunkt med fine egg (og sæd?) og det at du har født tidligere. Det er forskjellig hvordan man tåler hormonbehandlingen, men de fleste jeg kjenner har ingen eller meget lette symptomer. Og det ER vondt å ta ut egg, men man får nok intravenøst smertestillende, så det går greit. Det som jeg tror de fleste synes er ennå verre, er å lure på om det er noen egg, om de er av god nok kvalitet, om de befruktes og hvilken kvalitet og om de overlever til innsetting, og senere om man får noen HCG stigning i det hele tatt (HCG over 50 gir 80-90% sjanse for levende født barn). Har hørt om noen som har vært sykmeldt, lenge før egguthenting. Jeg var ikke det, men var sykmeldt hele svangerskapet, fordi det ble sett på som et risikosvangerskap og fordi jeg har en stressende jobb som det ikke var lett å tilrettelegge. Men har også hørt om flere som har vært i fin form og i full jobb hele svangerskapet. Det må du bare se an. Men det er klart at frem til uke 14-15 er det mye stress om svangerskapet vil gå bra og om alt er i orden osv. Det hjelper å mobilisere de positive tankene og håpe på det beste. Lykke til!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9634770-mor-43-%C3%A5r-ivf-baby-gutt-det-g%C3%A5r-an/#findComment-9703138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå