Rakri Skrevet 19. juni 2007 #1 Skrevet 19. juni 2007 Har hele tiden tenkt at jeg skal ta ett års perm m 80 % lønn. Men alle jeg snakker med tenker 100 % lønn 42 uker, og når jeg hører argumentasjonen, blir jeg usikker. Men de venter jo ett barn. Hva tenker dere andre som venter tvillinger?
Tvillingmamma til 3 gull Skrevet 19. juni 2007 #2 Skrevet 19. juni 2007 Vi tar ut permisjon med 100% dekningsgrad. Jeg går sykemeldt nå å får ikke tatt ut ferien, derfor stopper jeg permisjonen iløpet av vinteren i 4 uker, da blir perm 4 uker lenger. Og neste sommer har vi opparb oss ny ferie. Det blir 44 uker+4uker+4uker=52uker.
Rakri Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. juni 2007 Det betyr altså at man opparbeider seg ferie også når man er i permisjon? Trodde det bare var vanlig arbeid som gir opparbeiding av ferie...
meand Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Jeg og samboeren min har tenkt å ta gradert uttak av fødselspenger. Dvs når ungene er ca 7 mnd begynner jeg å jobbe 60%. Da varer permisjonen ca til september. Samboeren min begynner samtidig å jobbe 60% så han begynner å jobbe fullt igjen i august. Tror dette blir helt glimrende. En av oss vil være hjemme hele tiden i.o.m at han jobber turnus og har hver 3.helg og kveldsjobbing i uka, mens jeg har kontor på dag.
sarp m/ Niklas og Marius. Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 Jeg har tatt ett år med 80%. Regner med at jeg tar et år eksta perm også. Deilig å kunne gå hjemme litt lenger mens de er små.
Sognemor Skrevet 20. juni 2007 #6 Skrevet 20. juni 2007 Jeg har planer om 80% dekning i 52 + 7 uker - de 6 ukene faren skal ha. For oss betyr ikke det så mye de farsukene siden han er bonde og ikke kan ta seg fri likevel,men han er hjemme uansett...Tror kanskje jeg skal ta ut permisjonen tidligere for å få for det jeg har tjener fram til 10.august,etter det forsvinner 40% av stillingen min og det blir lite å leve på 20 % i ett år..!
toughany Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 Mannen min og jeg tar sannsynligvis 80% permisjon i 52 uker. De 7 ukene tar nok han samtidig med min permisjon. Vi kommer til å dele permisjonen så likt som mulig. Deilig å få en rolig begynnelse når jeg skal jobbe igjen, og ikke begynne nesten rett på tilvenning hos barnehage/dagmamma! I tillegg er mannen min en kjempeflink pappa som er vel så flink til å ta med de små på tur og leke med dem som det jeg er... Vi har allerede en datter på tre år, og det gikk veldig greit å dele permisjonen sist. Når jeg skal tilbake på jobb i februar har jeg vært borte i nesten ett år (pga sykemelding), og da skal det bli godt å prate jobb igjen! Hvis vi får barnehageplass neste høst kunne vi kanskje ha greid oss med 100% i 42 uker, men jeg er veldig bekymret for barnehagedekningen i bydelen og den nye ansennitetsordningen ved søkning. I år er det 115 barn i kø, og våre to små gutter kommer til å komme helt sist i køen (håper/regner med at de blir født i slutten av august). Med 80% har vi kanskje litt å gå på.
Rakri Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 20. juni 2007 Tror nok valget blir 80 % dekning i ett år. Mannen min har eget firma, og kan ikke ta ut de 6 ukene i sammenheng, men kan jobbe hjemmerfra så mye han vil, så jeg får nok tilstrekkelig med hjelp likevel. Sitter igjen med 4 uker ferie, og nesten en uke avspasering, som jeg kan ta i etterkant av permisjon. Da kommer vi ca til januar. Leker litt med tanken om å ta ulønnet perm fram til sommeren, slik at både jeg og de begynner i august. Er heldigvis garantert barnehageplass til dem i "min" barnehage. Men kan ikke få barnehageplass i januar da... Håper å få en koselig tid hjemme uansett. Godt for de to jeg har fra før, på 8 og 13 at mamma er mer hjemme. (ofte sent hjemme til vanlig)
Sito15 (fått to prinsesser):-) Skrevet 22. juni 2007 #9 Skrevet 22. juni 2007 Jeg skjønner meg ikke på det der med permisjon. Jeg har ingen fast jobb, har vært arbeidsledig siden januar. Mens min samboer har fast jobb i barnehage. Hvordan skal vi fordele den permisjonen? Noen her som kan hjelpe meg? Skal jeg ta ett år, eller 42 uker? Hva med fedrekvoten? Hva betyr det? Hmm, ble mange spørsmål her!
Rakri Skrevet 22. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 22. juni 2007 Hvem kan få foreldrepenger Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt sykepenger foreldrepenger ved fødsel og adopsjon svangerskapspenger dagpenger under arbeidsløshet Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være lønn fra arbeidsgiver under utdanning ventelønn avtjening av militær- eller siviltjeneste Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med. Fedrekvoten er de 6 ukene som er forbeholdt far. Disse mister man dersom far ikke tar dem ut. Dette finner du mer om på www.nav.no. Få trygdekontoret til å hjelpe dere å regne ut hva som lønner seg mest for dere. Selv landet jeg endelig på å ta ett år med 80 % lønn. Taper nok littegrann på det økonomisk, men det er det jeg har mest lyst til. Viktig det også. Blir siste gangen jeg får barn dette her, så da skal jeg kose meg max. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå