Gå til innhold

Spørsmål ang hcg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke helt inne i dette men hvorfor måle hcg?

Er det hvis du har mistanke om SA at en gjør det eller er det for å se hvor langt en er kommet på vei?

Veldig uviten her,håper noen vil svare meg på dette???

Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for å få bekreftet sv.skap.

å for å få bekreftet evt. sa

det er liksom alt jeg vet:P

klem:)

Skrevet

Jeg mistenkte en kjemisk graviditet i forrige runde med prøving, og da fikk jeg målt hcg hos legen min. (Kjemisk grav: egget er befruktet men fester seg ikke. Hcg-produksjon startes likevel, så du kan få positiv graviditetstest.) Jeg hadde svake positive graviditetstester, men fikk blødning. Fortsatte å være positive selv om jeg begnte å blø. Jeg var usikker på om det var en ufarlig blødning (som mange kan ha i begynnelsen av svangerskapet) eller en kjemisk "abort"/menstruasjon. Hun kunne sammenligne mitt hcg-nivå med hvordan det normalt skulle vært dersom jeg var skikkelig gravid. Hcg nivået mitt var så lavt at hun kunne si helt sikkert at jeg kun hadde vært kjemisk gravid. Det skulle vært mye mye høyere dersom jeg hadde vært gravid. Så for meg var det veldig oppklarende. Så slapp jeg å gruble og lure på om jeg faktisk var gravid eller ikke. Der fikk du ihvertfall en grunn til å måle hcg. Sikkert flere.

Skrevet

Tror ikke det brukes for å finne ut hvor langt man er på vei, i alle fall, for det er veldig store variasjoner innenfor normalområdet på hCG-verdier. Men man kan undersøke om verdien øker så mye som man forventer for å se om placenta produserer nok hCG, da ofte i sammenheng med SA eller MA-problematikk.

Det kan nok brukes i andre sammenhenger også, men det tror jeg er sjeldnere.

I et vanlig svangerskap blir ikke hCG målt kvantitativt i det hele tatt (som jeg vet om i alle fall)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...