Gå til innhold

Pendle 10 mil til jobb hver dag?

Kossi

Anbefalte innlegg

Jeg trenger et råd vedr. en situasjon jeg snart kan havne i. Jeg er 15 + 2 uker gravid, bor sammen med mannen i mitt liv og hans to barn fra første ekteskap. Vi har altfor liten plass, og må derfor flytte. Pga. høye priser i Oslo må vi ut av byen. Antagelig havner vi et sted i Vestfold. Det kan skje så snart som i august - for å få det til å klaffe med barnas skolestart (3. og 5. klasse) og ny jobb for samboeren min. De har flyttet en del ganger før pga skilsmissen, og dermed er det kjempeviktig for oss å sørge for at denne flyttingen går så smidig som mulig for dem. For meg betyr det at jeg må pendle hver dag til jobb i Oslo fram til permisjonen starter i midten av november. Og nå tenker jeg: - Orker jeg virkelig det?? Er det sunt for Minsten i magen?? Mitt spørsmål blir derfor: Er dette noe jeg kan snakke med legen min om? For evt. å få en sykemelding som gjør at jeg slipper det stresset? Takknemlig for råd!

Fortsetter under...

Hei! Jeg har pendlet Oslo - Holmestrand/Vestfold i noen år da vi bodde i Oslo. Nå er det mannen min som pendler Holmestrand -Oslo. Det innebærer 50 min med tog til Oslo S og dette er tid du sitter rolig på toget. Vet ikke hvor kort tid du har til jobben nå, men å reise kollektivt en time for å komme på jobb var ikke unormalt da jeg bodde i Oslo. Faktisk synes mannen min at det er ganske avslappende å sitte på toget, men det er klart - han er jo ikke gravid! Kanskje avstandene virker større enn de faktisk er? Du kan jo prøve det ut før du eventuelt går til legen for å få sykemelding !?

Tusen takk for svar! Ja, det er ikke så verst å ta det med ro på toget til og fra. Og jobben ligger rett ved Oslo S. Sånn sett er det genialt. Er mer usikker på det mentale stresset en slik pendling vil medføre. Og særlig i forhold til de to små hjemme som skal vende seg til ny skole, nytt nærmiljø etc.. Skulle gjerne ha vært i nærheten når de kommer hjem, fulle av inntrykk. De trenger stabiliteten. Hmmm..... jeg får se hvordan dette går seg til - for det gjør det sikkert!

Jeg ser du kaller deg chianti. Noen spesiell grunn til det? Jeg er nemlig freelance vinjournalist og vinelsker på min hals! Dog strengt avholdende i disse tider! ;o))

Ja, da - jeg er veldig glad i Chiantivin! (Ikke bare da, andre viner også, men helst med mye fylde og mindre garvesyre og da er jo som regel Chianti et godt og sikkert valg! Vinen skal også helst være rød, men det kan da gå med gode hvite også - bare ikke de er for søte.) Skaffet nicket da jeg var på prøver-sidene, men har ikke rørt vin siden jeg ble gravid da. Det verste var i april da vi var på en langweekendtur til Firenze... Syntes litt synd på meg selv da, men det kunne ikke falle meg inn å ofre mitt barns helse for noen deilige dråper, selv om det skulle være verdens beste Chianti!

Kult med en vinjournalist til Vestfold! Velkommen skal du være! Vet du forresten at vi har full barnehagedekning i Holmestrand, og at det ikke er umulig å få seg båtplass!

Forstår forresten at du tenker på at barna skal ha det bra og at de trenger stabilitet, men tror nok at det går seg til. Litt skummelt er det jo for alle å flytte til noe nytt!

Tusen takk! Tji-hi! Jeg er egentlig fra Nykirke, skjønner du - men har bodd i Oslo i mange år nå. Og vi peiler oss inn på Horten for å få barna raskt over til den andre siden og moren sin. Ja, dette går seg nok til.

Chiantivin er jo knallbra! Har en forkjærlighet for champagne selv, og var på produsentbesøk der i fjor høst. Prøv gjerne Champagne Drappier! Altså når det er grønt lys igjen! ;o))

Holmestrand er koselig sted - håper du trives!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...