Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden min får grøt til kvelds hver kveld. Ellers fullammer jeg. Men den siste uken har han blitt så urolig på dagtid. Blir ikke fornøyd liksom. Mulig der er tenner på vei, men blir han mer sulten av det?

Når kvelden kommer sluker han en hel porsjon grøt, og da har jeg ammet han først.

I dag bestemte jeg meg for å gi han en halv porsjon grøt kl ett. Ammet først og grautet etterpå. Gutten sovnet og sover enda. Han ser så fornøyd ut! Bør jeg begynne med litt formiddagsgrøt, eller hva tror dere? Han er 20 uker.

Eventuelt hvor mye? Skal han ha mindre til kvelds hvis ha får grøt om formiddagen også? Jeg er heelt lost. Planen var å fullamme til 6 mnd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal det legges til at gutten er stor. Målte 70,5 cm og 8400g på 4mnd kontroll.. Og har krevd mye mat hele veien...

Skrevet

Jeg begynte med grøt når jenta var 3 mnd. (bare en te-skje da)

Og når hun var 4 mnd fikk hun en porsjon eller noe hver dag.

Husker helsesøster sa jeg skulle gi mere grøt, for hun drakk alt for mye mme. (Jeg slutta å amme ved 3-4 mnd alder, pga lite melk, og hun måtte helt fra fødselen ha ekstra mme) Men da jeg ga henne over 1000 ml hver dag er jo alt for mye da.. Skulle ikke gi mer enn 800ml. Så da ga jeg henne litt grøt nesten hver måltid, og hun virka mye mere fornøyd!

Vet ikke helt hvordan det er når man fullammer, men tror nok du kan gi litt ekstra med grøt nå som han er ca 4 mnd..

Gjør det som passer, og du ser jo at gutten er fornøyd.

Skrevet

Takk for svar :) Ja, han ble jo veldig fornøyd i dag, men vil jo ikke gå for fort frem heller. Leste i et hefte om mat til spedbarn at dersom man må gi ekstra mat i tillegg til mm så skal man heller gi grøt enn mme når de er passert 4 mnd. Regner med det har med mengden veske å gjøre, som du også skrev om. Får prøve med litt formiddagsgrøt i noen dager å se :)

Skrevet

De små trenger jo mer og mer mat, og grøt er bedre enn mer mme/mm.

Du trenger jo ikke gi han så mye heller, kan jo hende en halv porsjon hjelper også.. Og en halv porsjon på kvelden.. Men du ser jo selv ettersom han er roligere, mere fornøyd da..

Hm.. var ikke meninga å være anonym da..

Skrevet

Men når jeg gir en halv porsjon om dagen, bør jeg gi halv til kvelds også da, eller fortsette med full? Eller lage full og se hvor mye han spiser? Hehe.. Snakk om å være blondi og lost her.. føler meg helt teit nå..

Skrevet

Du må nesten prøve deg fram, kan jo prøve med en halv porsjon i kveld. Da ser du jo hvordan det går, blir han urolig får du gi han mer i morgen kveld.

Skjønner hvordan du har det, er ikke bare bare. Hehe.. Men får han for mye, så kaster/gulper han det bare opp igjen, så de regulerer det jo litt selv også.

Skrevet

Takk skal du ha :) Deilig å få et sakelig svar uten å for kjeft for enten å gi for mye eller for lite.. Blir jo helt nervøs av å legge inn innlegg her innimellom..hehe.. Men som sagt, tror poden syntes det var godt med litt mat, for nå har han sove i tre timer og sover enda. Han pleier sove max en time om gangen. hihi

Skrevet

Deilig da, får jo gjort en del da.. eller.. hehe.. sitte å skravle her..

Jenta mi på 1 år (hører egentlig ikke til her, bare tyvtitta litt) hun sover enda hun også.. Er deilig, men hun er syk, og sover myyye om dagen.

Så her sitter jeg å kjeder meg da, fått gjort unna litt da..

Skrevet

Ja synes det var noe ukjent med nicket ditt.. Får håpe jenta di kommer seg :) Nå får jeg komme meg igang med middagen så det ikke blir bråk når mannen kommer hjem. Jeg er jo bare hjemme, så da må jo middagen selvfølgelig stå på bordet.. haha

Ha en fin dag :)

Skrevet

Du kan jo legge inn et formiddagsmåltid med fruktgrøt? Dvs lage ris/maisgrøt og tilsette fruktpuré :)

Skrevet

Men hvordan er det å blande inn fruktpure i grøt som er basert på mm/mme? Vil ikke den skille seg da?

Skrevet

Dette er min mening da.

Men jeg syns ikke man skal blande når gutten tar bare grøt, da blir han fort vant med dette, og vil kanskje ikke ha grøt uten noe i!

Men du kan jo prøve fruktpure et måltid også. Altså fruktpure en gang han skal ha grøt.. og grøt på kvelden.

Skrevet

Takk :) Jeg får prøve og feile litt :)

Skrevet

Jeg ga halv porsjon 2 ganger om dagen i begynnelsen og det fungerte veldig bra her.

Skrevet

Jeg gir hjemmelaget maisgrøt av mme og blander fruktpure i den, den skiller seg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...